270
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-30
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42044
Märkning 8-40
Förråd
Formation 1938-09-05
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Formation 1939-03-22
Nödlandning 1939-04-04 vid Svartsjö. Märkning 8-40
Total gångtid: 28 tim
Motor: BMy S3 nr 42044
Total gångtid: 31 tim.
Ff sergeant B C:son Bergman oskadad
Orsak till nödlandning: Siktförsämring (snötjocka)
Kapottering under landning, varvid den direkta orsaken till kapotteringen dock ej kunnat fastställas (antagligen fel å bromssysytemet).
Skador flygplan: Större skador å övervingar, baldakin, stöttor, övre del av sittbrunnen, fena och sidoroder. Mindre skador å undervingar, övre del av bakre kropp.
Skador motor: Större skador å propeller. Mindre skador å propellerväxel.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr
ur rapport:
Från kl 1015 övades gruppflygning väster Barkarby. Härefter upplöstes gruppen och enskild flygning vidtog enligt order
och bl a skulle molngenomgång övas, där höjden så tillät. Landning på Barkarby kl 1130.
Efter upplösningen av gruppen flög jag mot Enköping, där väderleken såg bäst ut. På grund av att molnhöjden varierade mellan 500 – 300 m, gick jag ej igenom molntäcket utan övade instrumentflygning i molnkanten. I närheten av Enköping vände jag och forsatte mot Strängnäs. Efter några minuters flygning ändrade jag kursen mot Södertälje. På grund av siktförsämring måste jag övergå till orienteringsflygning. Vid Södertälje vände jag och flög mot Barkarby. Sikten försämrades ytterligare och flyghöjden var c:a 75 m. Vis Skå k:a, söder Svartsjö, kom ett oväder, som gjorde orienteringen mycket svår. Jag passerade Svartsjö och försökte flera gånger taga mig fram till Barkarby, men jag kunde ej hålla orientering med underliggande terräng, varför jag flög tillbaka till Svartsjö, där jag visste, att det fanns ett användbart flygfält. Jag flög flera gånger runt fältet, i hopp om att väderleken skulle bliva bättre. Då så ej blev fallet, beslöt jag att landa och invänta bättre väder. Det var svårt att fastställa vindriktningen i den rådande snötjockan. Från ett närbeläget hus fastställde jag genom röken från skorstenen vindriktningen. Tre gånger flög jag över fältet och undersökte noga landningsplatsen. Efter verkställd rekognoscering ansatte jag landning. Planéhastigheten var normal, landningsklaffarna utpumpade och sättningen var normal. Omedelbart efter sättningen, lyfte stjärten och det kändes en kraftig bromsning. Jag drog genast på gas för att få ner stjärten, men propeller tog i marken, och maskinens kastades runt. Jag använde ej bromsanordningen under landningen. Under flygningen kontrollerade jag trycket i bromssystemet.
Barkarby den 12 april 1939.
B. C:son Bergman
Sergeant.
Förråd 1939-04-06
Till CVM 1940-05-20. Haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 10 1941-02-05 med motor typ BMy S3 nr 42054
Verkstad 1941-03-08. Motorbyte. Motor typ BMy S3 nr 42935 inmonterad
Förråd 1940-03-18
Formation 1941-04-30
Nödlandning 1941-05-08. Märkning 10-17
Motor: BMy S3 nr 42395
Ff vpl Martinsson oskadad
Orsak till nödlandning: Fpl flugit på falltank till bränslet tagit slut.
1941-06-24, fpl godkänt efter haverireparation.
Nödlandning 1941-07-28. Märkning 10-17
Motor: BMy S3 nr 42935
Ff kadett E von Celsing oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av att bränslefiltret skakat loss.
Orsak till haveri: Ground loop vid nödlandning.
Skador flygplan: Vänster undervinge skadad. Vänster landningshjul skadat.
Beräknad repkostnad: 100:- kr
Haveri 1942-04-10. Märkning 10-17
Motor: BMy S3 nr 42935
Ff vpl H E Rudenschiöld oskadad
Orsak till haveri: Kollision med kraftledning under flygning.
Fpl nödlandade vid Ö. Grevie efter kollision med kraftledning varvid en propellerspets avslets och fpl började kraftigt skaka.
Skador flygplan: Vänster och höger bakre baldakinstöttor, vänster undervinge samt höger övervinge och fena skadade.
Skador motor: Propeller och propellerkåpa skadade.
Beräknad reparationskostnad 65.000:- kr
Verkstad 1942-04-10. Liten översyn, reparation. Klar 1942-10-15
Formation 1942-10-30
Förråd 1943-03-03
Överlämnat till F 5 1943-10-16 med motor typ BMy S3 nr 41468
Nödlandning 1943-12-08, märkning 20-9
Motor: BMy S3 nr 41468
Ff furir Dellner oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av läcka i vänster förgasarflottör samt otäta nålventiler.
Beräknad reparationskostnad: 100:- kr
Nödlandning 1944-01-26 vid Körslätts gård i Kvidinge. Märkning 20-9
Motor: BMy S3 nr 41468
Ff kadett C R Larsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Landning i medvind på plöjd åker.
Skador flygplan: Flygkropp kassabel. Täckplåtar delvis kassabla. Vänster övervinge knäckt och dess bakbalk kassabel. Stag och stöttor kassabla. Vänster och höger höjdroderhalva samt fena och sidoroder kassabla.
Skador motor: Blandningsregulatorns luftkik på förgasaren kärvat. Mindre skada på bränslepumpen.
Beräknad reparationskostnad 11.225:- kr
F 5 verkstad 1944-01-27
Till CVM 1944-02-05 per järnväg
Kasserat 1944-03-22. Gångtid total 440 tim, efter SF 440 tim, efter LF 186 tim. Antal flygningar 888 st.
270 J 8A
I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st
Antal i Flygvapnet: 55 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 270 J 8A
Inlägg av Bengt Ekbladh »
270 J 8A
….
Godkänt 1938-05-30
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42044 Märkning 8-40
Förråd .....
jag har här:
till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 därefter i förråd till 1938-09-05 sen i formation.
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03 till 1939-03-21
….
Godkänt 1938-05-30
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42044 Märkning 8-40
Förråd .....
jag har här:
till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 därefter i förråd till 1938-09-05 sen i formation.
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03 till 1939-03-21
Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier