17105
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 5
Haveri 1942-03-04 vid SAAB, Trollhättan
Ur rapport
Undertecknad får härmed vördsamt meddela, att fpl typ 17, reg. nr 17105, vid SAABT verkstadsflygning den 4.3. havererade under landning. Enligt förarutsago skulle motorstopp ha inträffat strax före landningen, varför fpl ej kunde föras fram tillräckligt långt in mot fältet utan gick emot några ”spanska ryttare” och en vält. Ingen personskada uppstod. Skadornas ungefärliga omfattning å fpl.
1. Vänster vinge totalhavererad.
2. Mittvinge, vänster sida skadad, reparerbar.
3. Flygkropp, intryckningar dels bakom brandskott och dels vid bakkant, vänster vingmittstycke. Går troli-gen ej att reparera.
4. Motorinstallation, propellerbladen böjda, i övrigt ingen märkbar skada.
5. Hjulställ, vänster, totalhavererat.
6. Höjdrodret svårt skadat.
7. Av viktigare utrustning tillhörande KFF tycks endast vingksp vara totalhavererad.
Vid en preliminär undersökning om orsaken till motorstopp, förefaller det som motorn stoppat på grund av bränslebrist. Föraren har nämligen under hela flygningen haft vänster vingtank inkopplad och om man uppskattar den bränslemängd, som förbrukats ungefärligt kommer man till följande resultat.
Tankat i vänster tank 300 liter
Varmkörning och körning
på fältet med kraftiga
pådrag då och då p.g.a.
snöhinder under 20 min.
förbrukat 100 liter
Flygning under 30 à 35 min.
med utförande av olika prov
förbrukat 125 liter
Rest 75 liter
Vänster tank har en reservvolym av 80 à 100 liter, för vilken omställning av reglaget måste göras. Detta har ej gjorts av föraren. För att ytterligare styrka denna teori lät undertecknad tillsammans med Flygingenjör Anjou och SAABT kontrollant Ingenjör Weimar, bortmontera bränsleledning före bensinpumpen och konstaterade att densamma var tom. Vid användande av handpumpen kom heller inget bränsle fram med reglaget ställt som under flygning. Kopplade man däremot in reservvolymen kom bränslet med en gång vid användande av handpumpen.
Trollhättan den 5. mars 1942.
Raymond Lambert ?
Kontrollingenjör.
Den 4/3 1942 på e.m. havererade fpl. 17105, typ 17, vid landningen.
Besättning. Förare: Fagerberg, Observatör: Ing. O. Holm SAAB T
Händelseförloppet.
Fagerberg hade startat med fpl. 17105 för att utföra en första verkstadsflygning. Efter c:a 25 minuters flygning förberedde Fagerberg landning. Under planén före landningen, på c:a 200 m. höjd, sedan landställ och vingklaffar fällts ut, ”slocknade” motorn. Några pumpslag på bränslehandpumpen och gasreglaget med-förde endast, att motorn tog sig för något ögonblick men sedan definitivt ”dog”. Höjden var då för låg för att föraren skulle kunna vidtaga andra åtgärder än att försöka landa flygplanet. Landningen utfördes i flygfältets sydvästra hörn. Flygplanet skrapade först med undersidan av kroppen och stjärten emot några ”spanska ryttare” och tog sedan mark i relativt djup snö. Härvid fälldes vänster landställsben in, varigenom flygplanet sjönk ned på vänster vinge och samtidigt girade åt vänster. På grund av denna gir kolliderade vänster vinge med en på fältet stående vält, varefter flygplanet stannade.
Skador.
Beträffande skador på flygplanet och dess utrustning hänvisas till separat besiktningsrapport. Inga personskador uppstodo.
Haveriets orsaker.
Besiktningen av motorinstallationen och utredningen i övrigt ha givit vid handen, att motorstoppet med all sannolikhet berott på bränslebrist. Efter tankningen hade motorn körts varm och bromsats, varefter kört omkring en stund på marken, och sedan återvänt till hangaren på grund av att hydrauliska pumpen kommit ur funktion. Efter reparation skedde starten för verkstadsflygningen. Föraren hade vid emottagandet av fpl. fått den uppfattningen, att bränsletankarna varit fulla och alltså innehållit 335 l. vardera. Bränsleförbrukningen vid motorkörningen och körningen på marken uppskattades till högst 100 liter och han ansåg följaktligen, att åter-stoden, 150 liter (efter avdrag av reservkvantiteten, 85 liter( gott och väl borde räcka för en halv timmes flyg-ning. Av förhören med mekanikerpersonalen har framgått, att flygplanet varit tankat med 300 l. på varje sida, varför missförstånd mellan föraren och mekanikern rörande bränsleförrådet synes ha uppstått vid överlämningen. Bränsleförbrukningen vid markkörningen torde ej hava överskridit c:a 75 liter- Bränsleförbrukningen i luften torde uppskattas till c:a 125 liter, varför vid landningen skulle ha återstått c:a 100 liter. Protokollet över kalibreringen av bränsletankarna visar, att reservkvantiteten i vänstertanken var c:a 100 liter (skall vara 85 liter), vilket stämmer väl överens med den återstående kvantiteten. Därtill kommer, att om bränslenivån gått ned till i närheten av reservkvantiteten och flygplanet lägges i plané. frilägges nivåröret (”huvutankens” av-tappningsrör) fortare, eftersom detta är placerat i tankens bakre del. Detta förklarar i någon mån det fatala sammanträffandet att motorn stannat just i planén före landningen. På grund av sina beräkningar om bränsle-förrådet hade föraren ingen tanke på att orsaken kunde vara bränslebrist och kopplade därför ej över till någon annan tank.
Den direkta orsaken till motorstoppet torde följaktligen vara missuppfattningen om tankad bränslemängd och vidare ha bidragit den omständigheten, att reservkvantiteten i ifrågavarande tank varit något större än normalt. En ytterligare tillgänglig kvantitet på 15 liter skulle ha räckt till ännu drygt 5 minuters flygning.
Linköping den 9/3 1942.
Claes J Smith.
17105 B 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 17105 B 17B
Inlägg av Bengt Ekbladh »
17105 B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 5
>>Haveri 1942-03-04 vid SAAB, Trollhättan
under verkstadsflygning vid landningen.
Flygplanet skrapade först med undersidan av kroppen och stjärten emot några ”spanska ryttare” och tog sedan mark i relativt djup snö. Härvid fälldes vänster landställsben in, varigenom flygplanet sjönk ned på vänster vinge och samtidigt girade åt vänster. På grund av denna gir kolliderade vänster vinge med en på fältet stående vält, varefter flygplanet stannade. >>
Om man tittar vad 17-boken säger ::, så står det såhär:
Fpl. användes senare för belastningsförsök ,
== ersattes av 17368....kolla där.
Inget kass.datum anges, men planet var inte lev. till FV.....
Finns uppgifter om 17105:s senare leverne?
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 5
>>Haveri 1942-03-04 vid SAAB, Trollhättan
under verkstadsflygning vid landningen.
Flygplanet skrapade först med undersidan av kroppen och stjärten emot några ”spanska ryttare” och tog sedan mark i relativt djup snö. Härvid fälldes vänster landställsben in, varigenom flygplanet sjönk ned på vänster vinge och samtidigt girade åt vänster. På grund av denna gir kolliderade vänster vinge med en på fältet stående vält, varefter flygplanet stannade. >>
Om man tittar vad 17-boken säger ::, så står det såhär:
Fpl. användes senare för belastningsförsök ,
== ersattes av 17368....kolla där.
Inget kass.datum anges, men planet var inte lev. till FV.....
Finns uppgifter om 17105:s senare leverne?
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier