18108 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18108 B 18A, S 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18108
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Första flygning 1944-04-20
Levererat till F 1 1944-05-31. Motorer typ STWC3 nr (V) 1048, nr (H) 1018
Godkänt 1944-08-10
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-06-27
Motor: STWC3 nr V.1048, H.1018
Besättningen ff kadett Carlström, fanjunkare Schill, fanjunkare Carlsson oskadad
Orsak till haveri: Landningsstället gick ej att få ut på grund av skottskada, varför buklandning företogs

Till CVV; haverireparation. Påbörjad 1945-08-03. Klar 1946-08-02
Överlämnat till F 3 1947-02-25
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-06-17 (?), klar 1948-09-09
Överlämnat till F 21 1949-06-27. Gångtid total 428 tim. Efter LF 126 tim. Motorer typ STWC3 nr 1190. Gångtid total 424 tim. Efter SM 137 tim, nr 1244. Gångtid total 392 tim. Efter SM 126 tim
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-07-14.
Modifiering klar 1950-08-11.
Klart för leverans 1950-08-12.
Fpl hämtat 1950-08-14.
Märkning 21-20 (1950-10-12)
Märkning 21-blå L (1954-02-08)
Märkning 21-röd 1 (1954-08-24)
Ställt 1954-09-18 i avvaktan på översyn, motorbyte
Till CVV; översyn, motorbyte. Påbörjad 1954-12-09, klar 1955-01-21
F 21 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-06-07, klar 1955-07-27
Kasserat 1959-03-10 med motorer typ STWC3 nr 1010, 1164.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"