17112
S 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 12
Levererat till F 7 1942-05-08. Motor typ My XXIV nr 699
Godkänt 1942-05-26
Överlämnat till F 3 1943-06-05
Haveri 1943-06-21 Vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-34, Tillhörde 2.utbdiv/F 3
Total gångtid: 209 tim.
Motor typ My XXIV nr 735
Total gångtid: 96 tim.
Flygförare kadett Bengt Nordenborg oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter normal sättning.
Skador flygplan: Höger och vänster landningsställ brutna. Bakre kåpa för höger landningsställ intryckt. Framkant å höger mittvinge trasig, bakkant till d:o intryckt. Flygkroppen intryckt å undersidan. Höger inre landningsklaff knäckt. Antennrör och pejlram brutna.
Skador motor: Brandskott och motorfundament deformerat. 2 st blad å propellern krökta.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 15.000:- kr
Motor 3.000:- kr
Summa 18.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från Kadett Nordenborg
Kadett 152 Nordenborg
med anmälan om haveri
med fpl typ S 17 nr 23.
Till Chefen för 2. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag under start och landningsövningar den 21/6 1943 havererade med fpl nr 23 under landning efter ground-loop åt vänster.
Haveriet tillgick på följande sätt:
Sättningen som var normal skedde omkring 50 m bakom märket. Därefter rullade fpl omkring 200 m rakt fram. Mot slutet av denna utrullning, farten hade minskat ganska obetydligt, började fpl hoppa kraftigt antagligen beroende på några ojämnheter på fältet. Härvid ville fpl gira höger, denna tendens hävde jag omedelbart med vänster broms men fpl girade då kraftigt vänster och trots kraftig bromsning på höger broms ökade svängningshastigheten. Jag sökte då även häva giren genom att dra på fullgas men motorn ville inte ta, jag drog då av motorn. Fpl hade då girat omkring 70° och hoppade nu kraftigt. Jag sökte då få fpl att göra en ground-loop kring vänster hjul utan kaning åt höger, genom att ge vänster broms och dra på motorn. Detta hjälpte dock inte utan landningsstället vek sig under fpl. Vid avlämningen på morgonen meddelade mekanikern att vänster broms fungerade dåligt. Vid provning under utkörning fungerade dock bromsarna utan anmärkning.
Omedelbart före sättningen hade jag enligt givna instruktioner pumpat upp trycket i bromssystemet.
Malmslätt den 21/6 1943.
Bengt Nordenborg
Kadett.
Kadett Nordenborg anförde:
att landningen ansattes normalt och syntes bli bra
att utrullningssträckan var omkring 175 meter
att början av utrullningen skedde lugnt och utan girtendens
att mot slutet av utrullningen fpl började hoppa och gira svagt höger
att han ansatte vänster broms, varvid fpl svängde kraftigt vänster
att han därvid bromsade kraftigt höger genom upprepade gånger pumpa med höger bromspedal
att fpl fortfarande hoppade och girade vänster
att han då sökte dra på motor för att med sidoroder stabilisera fpl
att motorn ej tog omedelbart, varför N. försökte genomföra ground-loopen genom att bromsa vänster
att fpl fortfarande hoppade i sidled, varvid högra landningsställsbenet vek sig under kroppen
att vid emottagandet av fpl före flygning, mek meddelade att vänster broms vore dålig
att han under körning på marken kontrollerat bromsarna, och funnit att höger broms fungerade normalt och vänster broms tillfredsställande
att han enl vid div givna instruktioner under planén för landning pumpade upp trycket i bromsarna
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga
På särskild fråga från förhörsledaren uppgav N. att han pumpat och bromsat med fotbladet på bromspedalen.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Nordenborg
Kadett
Aspirant Goliath anförde i huvudsak:
att han tjänstgjorde som bitr TL på märket
att landningen utfördes normalt
att efter landning fpl girade svagt höger
att ff bromsade upp svängen och fortsatte rakt ut i vindriktningen
att plötsligt fpl svängde tvärt vänster och efter 180° sväng landningsstället vek sig
att han hade det intrycket att vänstra bromsen skar
att han ej visste om att ff dragit på motor
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Erik Goliath
Aspirant
Korpral 1843-45-37 Egnerts anförde i huvudsak följande:
att han iakttog haveriet från hangarplattan
att han sett hur fpl girat vänster under utrullningen
att vänstersvängen börjat med ganska stor svängningsradie, vilken sedermera minskats
att fpl börjat hoppa i slutet av svängen
att bägge landningsställsbenen vikit sig ungefär samtidigt
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
G Egnerts
vpl ff
Fänrik Hansson anförde i huvudsak följande:
att han befunnit sig på märket och iakttagit landningen
att han ansåg landningen normal med någon avdrift åt höger
att han ansett landningen klar, varför han vänt uppmärksamheten åt annat håll, varvid ground-loopen inträffat
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Per-Olof Hansson
Fänrik
Trafikledare Florén anförde i huvudsak följande:
att han iakttog landningen från trafikledartornet
att landningen i stort sett var normal
att under utrullningen iakttogs girtendens vänster vilken avslutades med ground-loop
att han såg hur föraren sökte häva girtendenen
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Bengt Florén
1. TL.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground-loop efter utrullning.
Malmslätt den 22/6 1943
Arne Tollbom
Förhörsledare
S. Emanuelsson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Under utrullningen efter en normal landning har fpl först girat åt höger och därefter åt vänster. Föraren har sökt motverka detta genom att ansätta broms å motsvarande sida. Detta har emellertid slutligen resulterat i ground-loop åt vänster.
Landningen var försvårad genom vindstilla, omväxlande med svag vind av varierande riktning.
Verkställd undersökning har givit vid handen att något fel å bromsarna icke förelegat.
Förarens åtgärder att pådraga motorn och ansätta broms å vänster sida (girsidan) i momentet omedelbart före haveriet är att betrakta såsom manöverfel.
Föraren kan dock ej ställas till ansvar härför, varför kronan vidkännes reparationskostnaderna.
Malmslätt den 6/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Överlämnat till F 2 1944-12-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte, montering av flottörställ. Motor typ My XXIV nr 728
Påbörjad 1945-05-05. Motor typ My XXIV nr 507 inmonterad
Till F 2 1945-10-12.
Nödlandning 1946-10-01 vid Kurön
Motor: My XXIV nr 702
Besättningen ff kadett Sten Over Frösell, Sten Over (GFSU:2), fs löjtnant Hans Westermark (GFSU:1) oskadad
Nödlandning på grund av urblåst tändstift
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 538 tim. Antal flygningar 796 st.
17112 B 17B, S 17BL, S 17BS
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier