17115
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 15
Levererat 1942-05-28 med motor typ My XXIV nr 642
Ställes till Fc förfogande för prov
Godkänt 1942-06-05
Levererat till F 7 1942-09-21
F 7 verkstad 1942-11-01 för ombyggnad till bombflygplan B 17B
Formation 1943-11-01 09
Haveri 1943-04-28 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-7
Motor typ My XXIV nr 642
Total gångtid: 159.40 tim
Ff furir E. Edwinsson oskadad
Orsak till haveri: Föreskrifter i speciell mekanikerinstruktion för fpl typ B17B har ej följts.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Pinnbultarna till cyl nr 6 sprängda.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Muntlig anmälan från furir Edwinsson
Furir Edwinsson anförde i huvudsak följande:
Fpl 17115 skulle överlämnas från 1. div till 2. div och E. skulle hämta detsamma vid hangar C. Den 28/4 fm ringde stnavdch 1. div, sergeant Öjwall, till 2. div och meddelade att fpl var klart att avhämta. Vid samtal med Ö meddelade denne, att fpl ej var kört men i övrigt klart för avhämtning. Loggbok och övrig lös utrustning hade redan överlämnats till 2. div. E. fick vid samtalet med Ö. den uppfattningen att fpl icke var kört för dagen, varför han tillsammans med furir Björklund 1. div omedelbart gick till fpl föra att starta detta. Fpl stod uppställt på hangarplattan. Motorn startade sedan propellern roterat 2 – 3 varv. Trots normalt olje- och bränsletryck ville inte motorn gå annat än på snapsen. Efter undersökning huruvida stoppventilen hade hängt upp sig fortsatte E. startförsöken, men motorn gick fortfarande endast på snapsen. Innan undersökning av förgasare och tändstift verkställdes försökte även fpl f.d. 1. mek som då anlände att starta men med samma resultat som tidigare. På särskild förfrågan om E. i samband med att motorn tände första gången hade hört någon smäll eller onormalt ljud i motorn meddelade E. att han endast hört något ljud som liknade avgassmällar, alltså en helt normal företeelse i samband med start av en kall motor. Någon rundtagning för hand av motorn före startförsöket verkställdes icke då E. var av den uppfattningen att eftersom Ö. hade meddelat att fpl var klart för avhämtning måste det ha körts av de närmast föregående dagarna. Något meddelande om att motorn ej var körd sedan den 13/4 hade E. ej fått. Då med hänsyn till dels att motorn icke körts sedan den 13/4, och dels till To 119/38 ang ”korrosionsskydd av motorer körda med etylvätska” borde motorn ha iordningställts så att icke omfattande mekanikertjänst (bl.a. avtappning av olja från de nedre cylindrarna) måste vidtagas av personal som skall hämta fpl. Uttrycket ”fpl klart att avhämtas” borde innebära att fpl är i sådant skick att det omedelbart kan avhämtas.
E. hade icke något mera att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
E. Edwinsson
Furir.
Furir Björklund anförde i huvudsak följande:
Han kommer ej igåg själva ordalydelsen vid sergeant Öjwalls och furir Edwinssons samtal. Men han uppfatttade att Ö. meddelade att fpl var klart att avhämtas men att motorn dock icke var körd.
B. hade ej märkt något onormalt vid E:s första startförsök.
B. hade icke något mera att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
B. Björklund
Furir.
Sergeant Öjwall anförde i huvudsak följande:
E:s uppgifter ang deras samtal om fpl:s avhämtning voro i överensstämmelse med verkligheten. Någon körning av fpl motor efter den 13/4 hade icke företagits på grund av att fpl hade varit uppallat i och för modifiering av bombställ och höjdroder. Den 20/4 rundtogs emellertid motorn för hand ett tiotal varv.
Beträffande E:s uppgift att han förmodade att fpl hade körts efter påsk uppgav Ö. att detta inte kunde sked eftersom den 28/4 var första tjänstgöringsdagen efter påskledigheten. Meddelande till 2. div om fpl:s avhämtning lämnades dessutom omkring kl 0900 och E. anlände omkring kl 0930.
Ö. hade icke något mera att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Thore Öjwall
Sergeant.
Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Föreskrifterna i speciell mekanikerinstruktion för fpl typ B 17B ha ej följts, enär propellern ej rundtagits före start av motorn.
Såtenäs den 7/5 1943
F. Ramström
Flottilj-chef
/Sixten Barenthein.
Verkstad 1943-05-01. Motor typ My XXIV nr 799 inmonterad.
Formation 1943-05-06
Verkstad 1943-06-16
Formation 1943-07-01
Överlämnar till F 3 1943-07-08
Haveri 1943-09-02
Motor: My XXIV nr 799
Besättningen ff kadett Hans Nilsson, fs löjtnant von Holst oskadad
Orsak till haveri: Förarhuven lossnade under dykning. Låsanordningen deformerad.
Skador flygplan: Förarhuv och antennmast kass, kroppsidan skadad m.m.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr
Verkstad 1944-03-01; liten översyn. motorbyte
Formation 1944-06-01
Nödlandning 1944-06-30 vid Brokind. Märkning 3-49
Motor: My XXIV nr 799
Ff furir Andersson lindrigt bränd, spanaren oskadad.
Fpl nödlandade och fattade eld vid nedslaget.
Kasserat 1944-07-31. Gångtid total 238 tim, efter SF 238 tim, efter LF 10 tim. Motor typ M XXIV nr 799, Gångtid total 98 tim, efter SM 98 tim
17115 B 17B, S 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier