18111 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18111 B 18A, S 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18111
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Första flygning 1944-05-
Levererat till F 1 1944-06-16. Motorer typ STWC3 nr (V) 1036, nr (H) 1016

Haveri 1944-08-02
Motorer: STWC3 nr 1036, 1016
Besättningen ff fanjunkare Björk, fs fanjunkare Johansson, fsig fanjunkare Toll oskadad
Orsak till haveri: En relativt hård sättning, med det skadade hjulet något före det andra i marken. Undre tor-sionslänk på vänster ben brusten. Länken troligen tidigare skadad (antydan till. gammal sprickbildning). Övre torsionslänken tidigare (omkr d 10/7) utbytt p g a att den då var böjd. Då undre delen av benet vridit sig har hjulaxeln brustit.
Skador flygplan Vänster landningsställsben skadat. Mindre buckla i vänster mittvinge.
Beräknad reparationskostnad 7.500:- kr

Godkänt 1944-08-22
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1946-10-24 enligt fo B 110/46. Motorer typ STWC3 nr (V) 1036, nr (H) 1016
Överlämnat till F 3 1947-05-28
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-05-25 (?), klar 1948-09-09

Haveri 1949-02-01 vid F 3.
Motorer: STWC3 nr V 1089, H 1084
Besättningen ff fänrik Göran Anders Hjalmar Tidman (FFSU), fs löjtnant L E V Sandberg (FFSU), fsig furir S A G Ekvall (FFSU) oskadad
Skador fpl: Vänster landställsben sannolikt vridet. Sporren bortsliten. Sporrlådan och kroppen däromkring skadade. Stjärtkon deformerad. Vänster fena och sidoroder sönderbrutna.

Propellrar: Vänster propeller obetydligt deformerad i spetsarna. Höger propeller oskadad.
Haveriet har inträffat på flygfältet under övning i mörkerflygning. Ett fpl S 18 har befunnit sig under inkörning samtidigt med att ett annat fpl S 18 befunnit sig under utkörning på samma bana. För att undvika kollision har det ena fpl svängt och lämnat banan samt kolliderat med jordvallen på fältet.

F 3 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-02-28, klar 1949-05-
Överlämnat till F 21 1949-05-06 jämlikt CFV skr H 52/1949. Gångtid total 346 tim. Efter LF 49 tim. Motorer typ STWC3 nr 1084. Gångtid total 359 tim. Efter SM 60 tim, nr 1089. Gångtid total 319 tim. Efter SM 49
Märkning 21-21 (1950-04-21)
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-07-10.
Modifiering klar 1950-08-09.
Klart för leverans 1950-08-10.
Fpl hämtat 1948-08-14.
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1951-10-18 (?), klar 1952-02-07
Märkning 21-blå M
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1954-04-01, klar 1954-05-21
Märkning 21-röd 2 (1956-05-31)
Kasserat 1959-03-10 med motorer typ STWC3 nr 1170, 1234.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"