17117 S 17BL

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17117 S 17BL

Inlägg av Leif Fredin »

17117
S 17BL
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 17

Levererat till F 2 1942-06-05
Godkänt 1942-06-26 i version som landflygplan.
Märkning 2-32 (1942-10-13)

Totalhaveri 1943-03-08 i Pamusfjärden vid Norrköping. Märkning 2-32
Motor: My XXIV nr 628
Besättningen ff korpral Bengt-Olof Andersson, fs fänrik Per B Hergel omkom

Kasserat 1943-06-25. Gångtid 81.40 tim. Antal flygningar 194 st. Med motor typ My XXIV nr 628
Bengt Ekbladh

Re: 17117 S 17BL

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17117 S 17BL
>>Totalhaveri 1943-03-08 i Pamusfjärden vid Norrköping. Märkning 2-32
Motor: My XXIV nr 628
Besättningen ff korpral Bengt-Olof Andersson, fs fänrik Per B Hergel omkom
Kasserat 1943-06-25. Gångtid 81.40 tim. Antal flygningar 194 st. Med motor typ My XXIV nr 628


Tidning säger:
Under övningar i bombfällning mot bogserat mål på Pamusfjärden utförde ett fpl. planenligt en 30 graders dykning från 300m höjd.
Efter upptagning på ca 150m görs en vänstersväng , men han förlorar höjd och störtar i vattnet.
Stark sol rådde vid tillfället och fjärden låg blank varför felbedömning till vattenytan troligen inverkade.
En flygsäkerhetsbåt kom omedelbart till platsen och lyckades ta ombord Andersson, innan planet sjönk..Han var dock så svårt skadad att han senare avled.
Spanaren Hergel stod ej att rädda utan han gick till botten med planet.

Planet hade före haveriet genomfört 6 fällningar ua.

B17 boken säger även:
Till Norrköping var sedan 1943-02-01 ett detachement ur 22. depådiv F2 förlagt (landflygplan).
Vänster vinge träffar vattnet och det utfällda landstället gör att planet bromsar upp snabbt och sjunker.
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"