18124 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18124 B 18A, S 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18124
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-09-15. Motorer typ STWC3 nr (V) 1108, nr (H) 1034
Godkänt 1944-09-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-02-23.
Motorer STWC3 nr V.1108, H.1034
Besättningen ff löjtnant Tjerneld, fs furir Uhr oskadad
Orsak till haveri: I tillfällig distraktion glömde föraren att utfälla landningsstället före landningen.
Skador flygplan: Kroppens och motorgondolernas undersida skadad.
Skador motor: Propellrarna kraftigt skadade.
Beräknad repkostnad: Fpl 6.000:- kr. Motor 500:- kr. Propellrar 5.000:- kr.

Verkstad reparation.
Påbörjad 1945-03-12
Klar 1946-03-16
Överlämnat till F 3 1947-03-11
Verkstad; reparation.
Påbörjad 1949-02-02, klar ?
Överlämnat till F 11 1948-02-23
Märkning 11-24
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1949-12-08 (?)
Klar 1950-03-13
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-07-10.
Modifiering klar 1950-08-10.
Klart för leverans 1950-08-11.
Fpl hämtat 1950-08-14.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1953-04-21 (?)
Klar 1953-07-17
Till CVV; 400 tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1956-06-30.
Klar 1956-09-03
Kasserat 1959-05-22.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"