17138 S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17138 S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17138
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 38

Levererat till F 3 1942-07-28. Motor typ My XXIV nr 730
Till F 7 1942-07-30 som lån
Godkänt 1942-08-14 i version som landflygplan

Nödlandning 1942-08-17. Buklandning.
Motor: My XXIV nr 730
Besättningen ff löjtnant Verner Tornberg, fsig furir Gunnar Eriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning
Skador flygplan: Propellerblad deformerade. Främre kroppsunderdel större skador.
Skador motor: Motorn skurit synnerligen kraftigt.
Beräknad reparationskostnad 60.000:- kr

Återlämnat till F 3 1943-02-21

Haveri 1943-08-26. Punktering i starten vid fält 1.
Motor: My XXIV nr 773
Besättningen ff kapten Tord J O Vestergren, fs löjtnant Björkman oskadad
Orsak till haveri: Vid starten punkterade ena däcket. Fpl gjorde vid senare företagen landning ground loop, då föraren tvangs lätta på bromsen inför risk av rundslagning (stjärten lättade). Marken var lös. Sporrlåsning införd och i funktion.
Skador flygplan: Höger yttervinge svårt, vänster d:o lätt skadad; höger vingklaffar kass. Höger bomblucka kass; diverse skador å landställ och plåtar.
Skador motor: Samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad reparationskostnad 24.000:- kr

Verkstad, liten ö versyn. Beräknas påbörjas 1944-10-20, beräknas klar 1945-01-10
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; begränsad översyn. Beräknas påbörjas 1946-04-01, beräknas klar 1946-06-15
Kasserat 1947-07-05

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"