17141
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 41
Levererat till F 3 1942-08-08. Motor typ My XXIV nr 709
Godkänt 1942-09-01 i version som landflygplan
Haveri 1942-10-13 vid F 3 Malmen. Märkning 3-6
Total gångtid: 34 tim.
Motor typ My XXIV nr 709
Total gångtid: 39 tim.
Flygförare furir 224 Arne Rosell oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop efter landning
Skador flygplan: Se bilaga
Skador motor: Se bilaga
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 25.000:- kr.
Motor 500:- kr
Summa 25.500:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från Furir Rosell angående haveri i landningen med fpl typ S 17B.
Furir 224 A.I.E. Rosell
med anmälan om haveri.
Till Chefen för 1. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag havererade under landning med fpl. S 17 nr 6 den 13/10 1942.
Malmen den 13/10 1942.
Arne Rosell
Furir
Besiktningsprotokoll n:r 13 f för fpl
Typ S 17 N:r 17141
Besiktning efter haveri den 14/10 1942.
I Flygkroppen.
1. Sta 0 obetydligt skadat.
2. Sta 350 nedre vänsterhalvan hoptryckt.
3. Sta 720 – 1450 något deformerade.
4. Bombluckorna deformerade.
5. Stringers mellan sta 0 – 720 upphöjd.
6. Signallampans glas och glödlampa mellan sta 0 – 350 krossat.
7. Vänster inspektionslucka mellan sta 0 – 350 upptryckt.
8. Distanstycke mellan sta 0 – 350 fäste för motorfundamentets nedre vänstra anslutning upptryckt.
9. Hål i kroppens beklädnadsplåt mellan sta 0 – 720.
10. Antenngenomföring avslagen.
11. Pejlram söndertryckt.
II Vingstället.
Yttervingarna.
1. Mindre i högra yttervingens framkant.
2. Vänstra yttervingen knäckt på mitten.
3. Vänster vingklaff utbytes.
4. Vänster skevroder reparabelt.
Mittvingen
1. Bakkanten upptryckt vänster sida.
2. Främre balken å vänster sida skadad.
3. Täckplåtar framför främre landningsställsbeslagen vänster och höger sida upptryckta.
4. Låda för el-kopplingsplint å främre balken hoptryckt.
5. Främre och bakre fästbeslag för landningsställ kontrollmättes.
6. Främre yttre vänster landningsställsbeslag deformerat.
III Landningsställ med kåpor.
1. Vänster och höger knäck-stöttor avbrutna.
2. Landningsställsbenens infästningsbeslag sönder.
3. Landningsställsbenen, hjulaxlar, manöverkolvar med dess upphängningskonsoler kontrollmätas och överses.
4. Vänster och höger landningsställskåpor (dykbromsar) skadade.
5. Vänster stjärtkåpa skadad.
IV Motor och propeller.
1. Propellerblad krökt.
2. Propelleraxeln indikerad utan anmärkning.
Malmen den 15/10 1942/L. Johansson
Furir Rosell anförde i huvudsak följande:
Efter utförd bombfällning vid Nybro skedde landningen på Malmens flygfält omkring kl 1445. Bromsarna vidrördes ej före landningen. Planéhastigheten var 155 km/tim, och denna reducerades till normal sättningshastighet. Fpl tog mark med höger hjul först, varvid det fick en mindre studs. Därefter tog vänster hjul mark, och utrullningen förlöpte normalt 75-100 m. Han hade sedan en känsla av att fpl ville draga åt höger. Vänster broms ansattes omedelbart. Den tog dåligt och han pumpade 3 ggr på den utan att uppnå full bromseffekt. Fpl svängde sakta åt höger och studsade därvid på höger hjul men gick jämnt på vänster. Då farten var mycket låg och furir Rosell hade en känsla av att fpl skulle stanna, kom en ground loop. Då fpl svängt 180 grader från landningsriktningen, veko sig landningsställsbenen och fpl gick ned på vänster vinge. I samma ögonblick kuperades motorn.
Vindstyrkan var vid tillfället 2,5 m/s. Bromsarna prövades före starten, varvid vänster broms befanns vara svag men ej så dålig, att flygningen borde inställas. Han anser sig kunnat stoppa ground-loopen om vänster broms tagit kraftigare.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rosell
furir
Furir 223 Pettersson, trafikledare anförde i huvudsak följande:
Landningen hade iakttagits från nya kommandosalen. P tyckte att hastigheten i planén var tämligen hög. Fpl fick en studs, ungefär 1 m hög. Det kom därefter ned på vänster hjul. Under hela utrullningen svängde fpl svagt åt höger. I slutet av utrullningen övergick den svaga svängen till ground-loop, och när fpl kommit 170 - 180° från landningsriktningen veko sig landningsställsbenen.
Uppläst och vidkänt:
Agne Pettersson
E. trafikledare
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl i sättningen eller strax därefter fått en tendens till högersväng. Genom att vänsterbromsen inte omedelbart tog utan först sedan föraren pumpat några gånger på bromspedalen, varvid någon bromseffekt kunde uppnås, förstärktes högersvängen, som när slutligen ground-loopen kom, räckte inte vänster broms till att motverka denna. Högerbromsen har enligt verkställd undersökning icke legat an vid utrullningen.
Malmen den 21/10 1942.
Gösta Horn
Förhörsledare
N. Bruno
Protokollförare
Beslut:
Haveriet synes förorsakats av förarens ovana i förening med att fpltypen är svår att manövrera under utrullningen, varför kronan vidkännes reparationskostnaderna.
Malmen den 30/10 1942.
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1943-06-18 vid F 3, Malmen.
Total gångtid: 154 tim.
Motor typ My XXIV nr 709
Total gångtid: 159 tim.
Besättningen ff fänrik Curt O.A.H. Berglund, fs fänrik H. Forslund oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter en normal sättning.
Skador flygplan: Landningsstället skadat. Flygkroppen intryckt vid vinginfästningen. Vänster vinge skadad. Höjdroder skadat.
Skador motor: Motoraxeln möjligen deformerad. Avgassamlaren skadad. Motorcyl. 5 och 6 troligen skadade. Propellern skadad
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr.
Motor 5.000:- kr.
Summa 35.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från Fänrik Berglund att han den 18/6 havererat med fpl 17141 typ S 17, var vid landningsställ, vänster vinge, propeller, höjdroder och underrede skadades.
Anmälan bifogas.
Fänrik C.O.H.A. Berglund
med anmälan.
Till Chefen för 1. utbdiv.
Härmed får jag vördsamt anmäla att vid landning med fpl S 17 nr 17141 skador uppstod å följande delar: Landningsställ, vänster vinge, propeller, höjdroder och underrede,
Flygspanare var Fänrik Forslund.
Malmslätt den 18/6 1943.
Curt Berglund
Fänrik
Fänrik Berglund anförde i huvudsak följande:
Han hade den 18/6 utfört spaningsflygning med Fänrik Forslund som spanare. Landningen hade utförts normalt, men när fpl rullat ungefär 100 m började nosen draga över åt höger. Han gav då vänster sidoroder och bromsade vänster. Fpl hade därvid svängt ungefär 15° och bibehållit denna riktning. Därefter hade fpl börjat småhoppa och tendens till ground-loop infann sig. Då fpl förflyttat sig hoppande ca 75 meter, vek sig vänster och omedelbart därefter höger landningsställsben. Samtidigt slog vänster vinge i marken.
Uppläst och vidkänt:
Curt Berglund
Fänrik
Fänrik Forslund anförde i huvudsak följande:
Han hade ingenting utöver Fänrik Berglunds rapport att anföra.
Uppläst och vidkänt:
H. Forslund
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground-loop i samband med landning.
Malmslätt den 22/6 1943
Tore Björkman
Förhörsledare
G. Guander.
Protokollförare
Beslut.
Landningen har varit normal från början. En tendens till Ground loop har uppstått under utrullningen, varvid föraren genom bromsning har sökt häva girtendensen. Detta har dock ej helt lyckats, varför landstället vikt sig på grund av uppkommande krafter i sidled genom den hårda bromsningen.
Då föraren ej kan göras ansvarig för haveriet, vidkännes Kronan repkostnaderna.
Malmslätt den 5/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1944-05-25 Märkning 3-4
Motor: My XXIV nr 709
Besättningen ff vpl Bylund, fs löjtnant Åhlund oskadad
Orsak till haveri: Under utkörning till start påkördes 17133 av 17141 beroende på ouppmärksamhet från ff och fs.
Skador motor: Propellerskador.
Till CVM 1944-09-04. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1944-09-05
Till F 3 1945-01-04. Motor typ My XXIV nr 612
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-08-14. Märkning 3-50
Motor: My XXIV nr 776
Ff korpral P A Peters (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Landställskåpa V17-08877-28-32-60 söndertrasad och kraftigt deformerad i nedre
del. Däcket sönderskuret intill kanvasen på flera ställen. Mark- och byggnadsskador: Gränsmarkeringsljus skadat.
Beräknad kostnad 573:- kr.
Orsak till haveri: Påkörning av gränsmarkeringsljus vid utkörning för deviering av fpl.
Verkstad för begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-10-28.
Klar 1947-04-10
Kasserat 1948-09-20. Gångtid 744 tim. Antal flygningar 946 st.
17141 S 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier