17148 S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17148 S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17148
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 48

Levererat till F 3 1942-09-03. Motor typ My XXIV nr 714

Haveri 1942-09-05 på fält 9. Vid utrullning efter landning gjorde fpl ground loop.
Motor: My XXIV nr 714
Besättningen ff löjtnant Curt Eklund, passagerare major Rudling oskadad
Orsak till haveri: Landning i medvind.
Skador flygplan: Vänster yttervinge kass., mittsektionen ganska svårt skadad, höger yttervinge: lättare skador. Flygkroppen: diverse skador å beklädnadsplåtar, luckor m.m.
Skador motor: Samtliga propellerblad bockade. Propelleraxeln något krokig.
Beräknad reparationskostnad 35.000:- kr

Godkänt 1942-09-25 i version som landflygplan

Haveri 1943-10-27. Märkning 3-35
Motor: My XXIV nr 519
Besättningen ff aspirant Isacsson, fs fänrik Werner oskadad
Orsak till haveri: Ff landade med stället icke fullt ute. De elektriska indikatorerna voro felaktiga, varför de visade att stället var ute.
Skador flygplan: Smärre skador å höger vinge och landställskåpa.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 1.700:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-02-26. Motor typ My XXIV nr 519.
Anmäld klar 1945-06-13. Motor typ My XXIV nr 803 inmonterad.
Till F 3 1945-06-28.
F 3 verkstad; begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-11-04, klar 1947-05-10
Överlämnat till Fc 1947-05-20 som lån enligt fo B 44/47. Motor typ My XXIV nr 710.
Återlämnat till F3 1947-09-10. Motor typ My XXIV nr 710.
Kasserat 1949-05-09

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"