17149 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17149 S 17BL, S 17BS

Inlägg av Leif Fredin »

17149
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 49

Levererat till F 3 1942-09-03. Motor typ My XXIV nr 736

Haveri 1942-09-14 å Malmen vid landning.
Motor: My XXIV nr 736
Besättningen ff furir Bengt Nilsson, fs aspirant Gösta Norrbohm oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ”ground loop” vid landningen. Bromsprov (best. av bromsmomentkurva) utfört utan anm efter haveriet.
Skador flygplan:Vänster vinge kass. Diverse skador på flygkroppen samt mittsektionen. Hjulstället ganska svårt skadat.
Skador motor: Propellerbladen krökta, propelleraxeln krokig.
Beräknad reparationskostnad 31.500:- kr

Godkänt 1942-09-29 i version som landflygplan

Nödlandning 1944-01-12
Motor: My XXIV nr 736
Besättningen ff fänrik Hain, motormontör K E Ericson oskadad
Orsak till nödlandning: Skärning i motorn.
Skador motor: Motorn har skurit. Kass.

Överlämnat till F 2 1945-04-10
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för montering av flottörställ. Motor typ My XXIV nr 731. Påbörjad 1945-04-11
Till F 2 1945-06-06.

Haveri 1946-03-07. Märkning 2-49
Motor: My XXIV nr 825
Besättningen ff löjtnant T Franzon (FFSU) fs löjtnant Victorin (FFSU) oskadad

Skadornas omfattning: Plåtar, spant och stringers i undre delen av kroppen skadade. Båda skidkåporna deformerade . Motor: Propelleraxel krokig. Propeller: Deformerad. Utrustning: Pejlram och antenngenomföring havererade.
Beräknad kostnad 9.200:- kr

Orsak till haveri: Landningsstället har av anledning, som ej kunnat utrönas, icke helt utfällts. Ff har icke uppmärksammat detta och därför ej vidtagit för ställets fullständiga utfällning föreskrivna åtgärder.

Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-15 (?), klar 1947-12-01
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 594 tim. Antal flygningar 727 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"