18159 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18159 B 18A, S 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18159
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1945-01-30. Motorer typ STWC3 nr (V) 1236, nr (H) 1235
Godkänt 1945-02-15

Haveri 1945-09-18.
Motorer: STWC3 nr V 1236, H 1235
Besättningen ff löjtnant R Lundgren, fs fänrik I Folke oskadad
Orsak till haveri:Infällt landningsställ
Skador flygplan: öger motorgondol något skadad. Vänster inre biklaff skadad. bakkroppens undersida intryckt.
Skador motor: Propellrarna deformerade. Propellerväxlarna undersökta.

Till F 1 verkstad; haverireparation 1945-09-27. Beräknas klar 1946-03-01
Till Gävleutställningen sommaren 1946 (21 juni-4 augusti)
F 1 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-10-10, klar 1946-11-01
Till CVV 1947-01-15 för reparation.
Klar 1947-05-28
Överlämnat till F 3 1947-04-15 jämlikt CFV skrivelse H 27/47. Motorer typ STWC3 nr (V) 1236, nr (H) 1235
Överlämnat till F 11 1949-10-22 jämlikt CFV skr H 123/48. Gångtid total 294 tim.
Motorer typ STWC3 nr (V). Gångtid total 294 tim, nr (H) 1235. Gångtid total 294 tim.
Märkning 11-59

Haveri 1949-05-03. Groundloop

Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-09-12.
Klar 1950-01-13
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-12-19.
Modifiering klar 1951-01-20.
Klart för leverans 1951-01-26.
Fpl hämtat 1951-02-16.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-05-18.
Klar 1952-06-15
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1955-02-02.
Klar 1955-03-11
Kasserat 1959-05-22.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"