17170 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17170 17BL, S 17BS

Inlägg av Leif Fredin »

17170
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 70

Levererat till F 2 1942-10-19. Motor typ My XXIV nr 758
Godkänt 1942-11-10 i version som landflygplan

Nödlandning 1943-03-26.Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 758
Besättningen ff aspirant Hansson, fs aspirant Myrsten oskadad
Orsak till nödlandning: Motorfel

Nödlandning 1943-04-12. Märkning 2-70
Total gångtid: 35.45 tim
Motor typ My XXIV nr 758
Total gångtid: 40 tim
Besättningen ff kapten Rolf Ahlsell, fs löjtnant Jonson oskadad
Orsak till nödlandning: Vevstaksbrott
Skador flygplan: Vänster inre vingklaff deformerad.
Skador motor: se bilaga 1
Beräknad reparationskostnad fpl: 100:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från Kapten Ahlsell rörande nödlandning till sjöss den 12/4 1943.
Orsak: Motorn skurit. Nödlandning synes genomförd utan att fpl skadats, frånsett vänster inre vingklaff.

Bilaga 1
Skadans omfattning, art och orsak
Samtliga vevstakar brustna i flera delar. Samtliga kolvar, som äro mer eller mindre sönderslagna, ha fastnat i cylinderloppen. Kolvar nr 2, 8 och 9 brustna i kolvtappsvårtorna. Samtliga cylindrar deformerade i nedre delen. Vevhuset och vevaxelns motvikter skadade av lösa delar.
I cylinder nr 2 finnes kraftiga märken efter vevstake och kolvtapp. Kolvtappen har tydligen suttit kvar i vevstaken, när denna slagit mot cylinderväggen, varför kolven sannolikt brustit före vevstaken. Möjligen är kolvbrott i denna cylinder den primära orsaken till de uppkomna skadorna.
Någon skärning i lager eller cylinderlopp har ej konstaterats.
Cylinder nr 2 med kolv översändes sep. till FF.
Motorn, som är tilldelad F 2, har varit inmonterad i fpl typ S 17BS nr 17170.

Flottiljchefens förslag till åtgärd
Motorn föreslagen till kassation.
Då motorns gångtid ej uppnått 100 tim, ifrågasättes, huruvida ej SFA är skyldig att lämna ersättning för densamma jämlikt garantiklausulen.

Kapten Rolf Ahlsell anförde i huvudsak följande:
att han fick planet avlämnat ”bensin 600 liter olja fullt”,
att motor ca 5 min efter start gick ojämnt. Verkade tändstiftsfel. A. vände då för återflygning till Hägernäs, samt provade samtidigt magneterna,
att motorn därvid åter fungerade normalt, varför flygningen fortsattes,
att efter ca 1 tim. 20 min. flygtid kraftiga skakningar började, vilka efter ca 30 sek blevo mycket kraftiga,
att landning företogs varvid konstaterades att all olja runnit ut på fpl,
att instrumenten före haveriet fungerade normalt och att temperaturerna voro normala-

Uppläst och vidkänt:
Rolf Ahlsell

K 200 Bernau anförde i huvudsak följande:
Under den tid jag tjänstgjorde som 1 mek å fpl 70 har ej några motorstörningar förekommit. Jag fick anm. På motorns gång den 12/4 av vpl ff Korpral Wiberg, motorstörningen vara en kort stund, oljetryck, cyl. och oljetemperatur var normal. Fpl var tankat med 600 l bränsle och 48 l olja. Motorn var varmkörd före start, oljan 70° cyl. temp. 170°.

Uppläst och vidkänt:
Gunnar Bernau
K 200

Vpl korpralen nr 558-59-39 Wiberg, anförde i huvudsak följande:
W. flög fpl 70 ss förare den 12/4 mellan kl 0900 och 0945. Efter 15 à 20 min flygning märkte W. en måttlig motorstörning som varade under högst 2 sek. Motorn gick ner i varv något och skakade något i samband med varvminskningen. Samtliga motorinstrument visade normala värden. W. drog av gasen något för ett ögonblick och drog därefter på, varvid motorn svarade utan anmärkning. Därefter gick motorn felfritt till passtidens slut. W. anmälde driftstörningen för fpl mek. Motorinstrumenten visade under hela tiden den fortsatta flygningen normala värden.

Uppläst och vidkänt:
O. Wiberg
Vpl ff

Beslut:
Nödlandningen har orsakats av motorhaveri. Or saken till motorhaveriet synes hava varit att kolven i cyl 2 brustit. Någon skärning ha ej konstaterats varför materialfel sannolikt föreligger.
Föraren har icke brustit i den aktsamhet han skäligen bort iakttaga.
Med hänsyn till de ofta förekommande motorstörningarna på grund av de mindre goda svenska tändstiften synes ej heller K 200 Bernaus underlåtenhet att för stationsbefälet anmäla den mycket kortvariga motorstörningen som rapporterats till honom av Vpl K Wiberg utgöra någon allvarlig försummelse.
Kronan vidkännes kostnaden.

Hägernäs den 14/4 1943
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck

Haveri 1943-08-02. Skadat propeller under inkörning vid Fårösund. Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 819
Besättningen ff furir S H Ryd, fs fänrik L Lagerborn oskadad
Orsak till haveri: Kollision med förankringsboj.
Skador flygplan: Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad 5.400:- kr

Nödlandning 1943-08-29 på sjön Lygnern. Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 819
Besättningen ff kapten Rydelius, fs kapten Sjölin oskadad
Orsak till nödlandning:Tändstiftsfel

Haveri 1943-09-02 vid Torslanda Propellerspetsarna skadade, vid Torslanda. Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 819
Ff aspirant Bertil Lidén oskadad
Orsak till haveri: Troligen kollision med boj eller annat flytande föremål
Skador flygplan: Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Till CVV; reparation. Påbörjad 1944-03-28, beräknas klar 1944-06-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1945-05-19. Motor typ My XXIV nr 807 inmonterad.
Till F 2 1945-10-08.
Kasserat 1948-09-20. Gångtid 492.45 tim. Antal flygningar 842st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"