17185 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17185 S 17BL, S 17BS

Inlägg av Leif Fredin »

17185
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 85

Levererat till F 2 1942-11-25. Motor typ My XXIV nr 771
Godkänt 1942-12-09 i version som landflygplan

Haveri 1944-02-08. Märkning 2-85
Motor: My XXIV nr 771
Besättningen ff kadett Beijer, fs löjtnant Melén oskadad
Orsak till haveri: Kollision med roddbåt under körning på vattnet.
Skador flygplan: Hål i vänster flottör.
Beräknad reparationskostnad 1279.50:- kr

Haveri 1944-06-12. Märkning 2-85
Motor:My XXIV nr 771
Besättningen furir Lindahl (Ej flygutbildad)
Orsak till haveri: Kollision med fpl SE-ANG under inkörning.

Till CVV; liten översyn. Beräknas påbörjas 1944-06-15, beräknas klar 1944-09-15

Nödlandning 1945-01-25 vid F 2, Biskopsudden. Märkning 2-85
Motor: My XXIV nr 704
Besättningen ff furir Nils Erik Kvist, fs löjtnant Thorwaldsson oskadad
Orsak till nödlandning: Fel å propellerregulatorn

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1946-07-25. Märkning 2-85
Motor: My XXIV nr 562
Besättningen ff fänrik Kurt Trägårdh (FFSU) fs kommendörkapten Åke Brydolf oskadad
Skadornas omfattning: Motor: Höger stift å cyl nr 1 urblåst och tändkabeln till samma stift avbränd
Beräknad kostnad 12:- kr

Orsak till haveri: Nödlandning på grund av urblåst tändstift, sannolikt förorsakat av att tändstiftet ej varit tillräckligt hårt draget. (Momentnycklar finnas ej vid F2)

Försålt till Ostermans Aero AB 1948-01-30 jml MA 17:20

Registrerat SE-BFA

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"