17189
SAAB B17B
Version B-BL
Levererad 42-12-17 till F7 ,
Kod : Gul K, senare : Röd J ev Röd K ? (eller är det tvärt om ??)
Godkänd 43-01-15
Haveri 43-11-26 i Vänern 5km ONO Vargöns Järnvägsstation
Kasserad 44-03-15
Jag hittade på Krigsarkivet den här Haverirapporten under 1944 års Haverier !
Jag har antecknat följande :
Hav vid övningsflygning ,följde Halleberg på ca 150m höjd ,svängde vänster,träffade vattenytan i hög fart
Funnet på ytan :H hjul, V ställ komplett
Bärgat:
Flygkropp, Höger vinge-översidan avsliten vid vingrot ,undersidan 300mm från vingrot
Vänster vinge med mittvinge och tankar ej återfunna, övrigt ej hittat
i rapporten finns en bild på motorn ,alla cylindrarna är borta men kolvarna sitter kvar
Jag har hittat platsen för ca 10 år sedan !
en hel del Skrot finns kvar ! Jag skulle tro den saknade vingen finns där men i små bitar .
17189 , B17B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
17189 , B17B
Senast redigerad av Klas Andersson den 09 nov 2013, 13:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: 17189 , B17B
SAAB B17B 17189
Tack Klas , har inte mycket att tillägga, utom:
>>Jag hittade på Krigsarkivet den här Haverirapporten under 1944 års Haverier ! >>
Viss insortering i rapporterna har ibland några hamnat lite ”fel”/senareinlagt ...men ”Haveri 43-11-26 ” kan mycket väl hamna så....Insändar rapportering som ev. blivit fördröjd pga undersökningens art.
(Det finns många exempel på att man hittar ”det sökta” bland ”andra data”)
>>Kod : Gul K, senare : Röd J ev Röd K ? (eller är det tvärt om ??) >>
En utlåning från 1/F7 till 3/F7 torde inte resultera i snar ommärkning ?
Mvh Bengt
Tack Klas , har inte mycket att tillägga, utom:
>>Jag hittade på Krigsarkivet den här Haverirapporten under 1944 års Haverier ! >>
Viss insortering i rapporterna har ibland några hamnat lite ”fel”/senareinlagt ...men ”Haveri 43-11-26 ” kan mycket väl hamna så....Insändar rapportering som ev. blivit fördröjd pga undersökningens art.
(Det finns många exempel på att man hittar ”det sökta” bland ”andra data”)
>>Kod : Gul K, senare : Röd J ev Röd K ? (eller är det tvärt om ??) >>
En utlåning från 1/F7 till 3/F7 torde inte resultera i snar ommärkning ?
Mvh Bengt
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 17189 , B17B
vad det gäller märkningen så menar jag det är motsägelsefulla uppgifter i "B17 boken" och i rapporten ovan
jag har en "hel" B17 !
men är helt säker på att bilderna nedan är på grejor från just 17189.
Cylinder
Oljekylare Pitorör
Kompass
Spanarens stol
Amunitionslåda
jag har en "hel" B17 !
men är helt säker på att bilderna nedan är på grejor från just 17189.
Cylinder
Oljekylare Pitorör
Kompass
Spanarens stol
Amunitionslåda
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 17189 , B17B
17189
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 89
Levererat till F 7 1942-12-17. Motor typ My XXIV nr 785
Godkänt 1943-01-15
Totalhaveri 1943-11-26 i Vänern, 5 km ostnordost Vargöns järnvägsstation. Märkning 7-röd K
Motor: My XXIV nr 785
Besättningen ff korpral Hans A Beckman, fsig furir Sven-Gunnar Svensson omkom.
Kasserat 1943-03-22. Gångtid total 177 tim. Antal flygningar -. Motor typ My XXIV nr 785. Gångtid total 179 tim
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 89
Levererat till F 7 1942-12-17. Motor typ My XXIV nr 785
Godkänt 1943-01-15
Totalhaveri 1943-11-26 i Vänern, 5 km ostnordost Vargöns järnvägsstation. Märkning 7-röd K
Motor: My XXIV nr 785
Besättningen ff korpral Hans A Beckman, fsig furir Sven-Gunnar Svensson omkom.
Kasserat 1943-03-22. Gångtid total 177 tim. Antal flygningar -. Motor typ My XXIV nr 785. Gångtid total 179 tim
Re: 17189 , B17B
17189 B 17B
Totalhaveri 1943-11-26 i Vänern, 5 km ostnordost Vargöns järnvägsstation. Märkning 7-röd K
Motor: My XXIV nr 785
Besättningen ff korpral Hans A Beckman, fsig furir Sven-Gunnar Svensson omkom.
Kasserat 1943-03-22. Gångtid total 177 tim. Antal flygningar -. Motor typ My XXIV nr 785. Gångtid total 179 tim
Tidning säger:
Två Omkomna vid flyghaveri på Vänern.
Flygplanet slog runt vid nödlandning och gick till botten.
Olyckan inträffade vid en nödlandning på vattnet invid Vänerstranden , varvid flygplanet slog runt och sjönk. Anledningen till nödlandningen är ännu inte klarlagd.
Totalhaveri 1943-11-26 i Vänern, 5 km ostnordost Vargöns järnvägsstation. Märkning 7-röd K
Motor: My XXIV nr 785
Besättningen ff korpral Hans A Beckman, fsig furir Sven-Gunnar Svensson omkom.
Kasserat 1943-03-22. Gångtid total 177 tim. Antal flygningar -. Motor typ My XXIV nr 785. Gångtid total 179 tim
Tidning säger:
Två Omkomna vid flyghaveri på Vänern.
Flygplanet slog runt vid nödlandning och gick till botten.
Olyckan inträffade vid en nödlandning på vattnet invid Vänerstranden , varvid flygplanet slog runt och sjönk. Anledningen till nödlandningen är ännu inte klarlagd.