17197 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17197 B 17B, S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17197
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 97

Levererat till F 7 1943-01-25. Motor typ My XXIV nr 801
Godkänt 1943-02-09

Haveri 1943-08-10, kollision på marken, påkört av 17200. Märkning 7-gul S
Motor: My XXIV nr 801
Orsak till haveri: Ouppmärksamhet från ff sida

Till CVM 1944-10-19 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 319.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Klar 1945-03-07. Motor typ My XXIV nr 792 inmonterad
Överlämnat till F 3 1945-03-07

Haveri 1945-08-08. Märkning 3-35
Motor: My XXIV nr 792
Besättningen ff fliasp Larsson, fs fliasp Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med vatten.
Skador flygplan: Pejlram kass. Diverse småluckor vid motorklädnaden borta.
Skador motor: Propellerbladen deformerade samt ev. inre skador å motorn.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr. (Exakt kostnad: 1757:35 kr)

Haveri 1946-05-16
Motor: My XXIV nr 792
Ff vpl korpral asp L U Andersson (GFSU:1) oskadad
Skadornas omfattning: Bromsen skurit. Ett däck skadat (canfas samt fälgband uppbrända). Bromskolv, samtliga lameller,
4 stållameller kass, fiberringar kass
Beräknad kostnad 505;- kr

Orsak till haveri: Under inkörning har ff under körning i sidvind bromsat så hårt, att bromsen skurit.

Till CVV; begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-11-10, klar 1947-03-06
Överlämnat till F 1 1947-05-14 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 815.
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 852 tim, efter LF 292 tim. Antal flygningar 1237 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"