17024 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17024 B 17C

Inlägg av Leif Fredin »

17024
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 12 1943-04-01. Motor typ PP XI nr 6586
Godkänt 1943-04-13

Nödlandning 1943-11-15, märkning 12-32
Motor: PP IX nr 6586
Besättningen ff vpl korpral J Ture Gulliksson omkom, fsig vpl korpral Svensson oskadad
Orsak till haveri: Motorstopp på grund av stängd bränslekran.
Skador flygplan: Flygkroppens undersida helt intryckt. Brandskottet fullständigt demolerat. Samtliga motorfundamentsfästen losslitna. Flygkroppen knäckt mitt för spanarrummet. Mittvingens nosplåt skadad. Båda yttervingarna något skadade vid infästn för fasta landställskåpan. Landställskåporna demolerade. Motorfundamentet knäckt.
Skador motor: Propellerväxelhuset avslaget. Kompressorhuset spräckt. Flera cylindrar svårt skadade. Propelleraxeln krökt. Samtliga propellerblad krökta och svårt skadade. Ett blad losslitet från navet.
Beräknad reparationskostnad 60.000:- kr

Till SAABL 1944-03-04 för haverireparation. Ankom SAABL 1944-03-15.
Anmäld klar 1946-07-10. Motor typ PP XI nr 6775 inmonterad.
Till F 12 1946-07-12.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-07-12
Motor: PP XI nr 6775
Ff löjtnant O G Rapper (AFT) smärre skador å vänstra handens fingrar.
Orsak till haveri: Förarhuven lossnade under flygning.
Skadornas omfattning: Ff-huven förlorad, hål i mittvingens och vänster yttervinges skalplåt, några spryglar och
stringrar skadade
Beräknad kostnad 2.600:- kr

Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6775

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"