17026
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Haveri 1943-03-08 vid Tannefors. Verkstadsflygning
Ur rapport:
Besättning: Förare: Åke F Fagerberg. Observatör: Ing. N. Hultén
Haveriets orsaker
Haveriet är av samma karaktär som de många haverier, som inträffat inom Flygvapnet vid ”ground-loops” efter landning. Orsakerna till dessa hava varit: landning i sid- eller medvind, baktung lastning, ovana hos föraren, dåliga bromsar eller som regel en kombination härav.
Enligt föraren rådde vid tillfället i det närmaste vindstilla, varför landningssträckan valdes med hänsyn till fältbeskaffenhet och bländning från den nedgående solen. Enligt väderleksstationen på F 3 var vindriktning och hastighet den 8.3 kl. 17.00: 215°, 5-8 m/sek. Flygplanet skulle följaktligen ha landat ungefär i rak medvind från höger. Det faktum att ”ground-loopen” skedde åt vänster och ej åt höger talar emellertid för att sidvinden vid tillfället varit obetydlig och i varje fall ej bidragit till det inträffade.
Flygplanet var vid landningen lastat så att tyngdpunkten låg c:a 23,6% av AMK. Bakersta tp.-läget är c:a 29%, varför det aktuella kan anses ha varit ganska normalt och dessutom betydligt förligare än vad Fagerberg tidigare normalt flugit med vid inflygning av fpl typ 17B, vilka provflögs vid bakre tp.-läget.
Fagerberg har, som ovan nämnt, som förare flugit flygplantypen i c:a 55 timmar och är väl insatt i dess egenskaper och har av undertecknad, som själv råkat ut för ”ground-loop”, speciellt instruerats på denna punkt. Han kände vidare väl till de haverier, som inträffat i FV på grund av ”ground-loops”, och det PM, som utarbetats med anledning av haverierna . Dessutom har Fagerberg deltagit i utprovningen av den sporrhjuls-låsning, som konstruerats för att minska risken för ”ground-loop”. Bristande erfarenhet hos föraren torde därför knappast kunna vara orsak till haveriet.
Vad bromsarna beträffar, hade Fagerberg vid en tidigare flygning med samma flygplan i provflygningsrapporten anmärkt på bromsarna och speciellt den högra. Dessa hade då av verkstaden justerats genom att ledningssystemet urluftats, varvid en hel del luft konstaterats. Vid den påföljande kontrollen anmärkte kontrollanten (J. Ristefeldt) på att speciellt höger broms fortfarande föreföll att vara dålig, varför förnyad urluftning utfördes. Även då konstaterades en del luft i ledningarna. Vid utkörningen före den sista flygningen provade Fagerberg bromsarna på marken, varvid konstaterade att de voro bättre än vid den tidigare flygningen. Vid landningen tog emellertid den högra bromsen ej. Vid undersökning av spåren kunde ej märkas, att höger hjul bromsats. Markbeskaffenheten (torr lerjord) möjliggjorde emellertid ej något bestämt utlåtande på denna punkt. Efter haveriet hava bromsarna undersökts av civ.ing. A. Lönnkvist , utan att något fel upptäckts. Det är emellertid ej omöjligt att luft fortfarande funnits kvar i ledningarna.
Som en sammanfattning av ovanstående kan framhållas, att haveriet tydligen förorsakats av en ”ground-loop”, som ej kunnat hävas på grund av dålig verkan hos höger hjulbroms, och uppvisar ett fullkomligt parallellt förlopp med många av de haverier, som inträffat inom Flygvapnet. Det har nämligen visat sig, att en begynnande ”ground-loop” endast kan stoppas med en bromsning på motsatt hjul och att en utebliven broms-ning som regel resulterar i ett haveri.
Linköping den 12 mars 1943
Claes Smith
Provflygare
Provflygningsmeddelande.
Angående haveri vid landning med fpl 17026, typ 17C.
Fpl enl. ovan provflögs första gången 5 dennes varvid konstaterades bl. a. att bromsarna voro dåliga. Efter justering av dessa samt efter åtgärdande av övriga anmärkningar gjordes i dag en andra verkstadsflyg-ning. Före starten provades bromsarna grundligt vid pådragningar på fältet. Det befanns att bromsarna fortfa-rande voro dåliga men dock bättre än vid första flygningen. Start företogs 17.00 och landning 17.15. Efter c:a 100 meters utrullning efter landning började fpl att långsamt gira vänster. Höger broms ansattes men trots upprepade pumpningar med pedalen kunde giren ej hävas utan fpl gjorde ”ground-loop”. Efter c:a 80° sväng ur landningsriktningen vek sig höger landställsben inåt, bakåt, fpl lade sig på höger vinge och vänster land-ställsben vek sig utåt. Fpl blev liggande c:a 100° ur landningsriktningen. Vid haveritillfället rådde vindstilla.
Skadorna blevo ganska omfattande. Höger vinge, landningsställsvaggor och fällstöttor totalhavererade: propeller, höjdroder och undersidan av flygkroppen erhöllo lindrigare skador.
Besiktning av skadorna pågå. Bromssystemet kommer att underkastas noggrann kontroll.
Linköping den 8 mars 1943
Åke Fagerberg.
Levererat till F 12 1943-07-09
Godkänt 1943-07-20
Nödlandning 1943-11-11. Märkning 12-1
Motor: PP IX nr 6783
Besättningen ff aspirant Bjernekull, fsig sergeant Dahlberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i starten.
Skador flygplan: Flygkroppens undersida delvis intryckt. Skalplåten sönderskuren på flygkroppens högra sida framför vingen. Höger yttervinge skadad vid fasta ksp. Stabilisatorn skadad höger sida. Höger höjdroderhalva sönderbruten. Landningsställskåporna deformerade. Motorkåpans främre ring söndersliten. Diverse motorplåtar defor-merade.
Skador motor: Propellerväxelhuset sönderslaget. Nedre cylindrarna skadade. Propelleraxeln krökt. Samtliga tre propellerblad krökta och något skadade i spetsen. Lock på propellerregulatorn spräckt.
Beräknad reparationskostnad 70.000:- kr
Till SAAB/L 1944-01-04 för haverireparation.
Påbörjad 1944-06-01. Motor typ PP XI nr 7033 inmonterad. Klar 1945-09-22.
Till F 12 1945-09-24
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 7071
17026 B 17C
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier