Luftwaffe över svenskt område i norr...
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Luftwaffe över svenskt område i norr...
Walter Schuck är en tysk jaktpilot som jag har haft turen och faktiskt också det stora nöjet att träffa ett par gånger. I Speyer, där det är en s.k. "Flygskrotmässa" (OT Ola L.) två gånger om året. De tyska Luftwaffe-flygarna - de som fortfarande är i livet - kommer sporadiskt till Speyer för att tjäna en liten slant med signerade kort och böcker - och framför allt vara samtalspartner för de intresserade.
Schuck flög sina Bf109:or över två år i Jagdgeschwader 5 "Eismeer" norr om polarcirkeln - huvudsakligen från Petsamo och Kirkenes. När han hörde att jag var svensk, kom ett lätt skälmiskt leende fram - jodå, när han skulle till andra flygplatser söderut i Norge, då blev det oftast en förbjuden genväg över svenskt område, höjden och farten stämde...absolut inga problem. Och det var han inte ensam om att göra...
Intressant...det har var naturligtvis väldigt norrut...men blev dessa överflygningar aldrig noterade på och från svensk sida? Eller man visste om dem, och lät det hela passera utan åtgärd - därför att det var tämligen lönlöst...?
Vad anses...?
Hans Krensler
Schuck flög sina Bf109:or över två år i Jagdgeschwader 5 "Eismeer" norr om polarcirkeln - huvudsakligen från Petsamo och Kirkenes. När han hörde att jag var svensk, kom ett lätt skälmiskt leende fram - jodå, när han skulle till andra flygplatser söderut i Norge, då blev det oftast en förbjuden genväg över svenskt område, höjden och farten stämde...absolut inga problem. Och det var han inte ensam om att göra...
Intressant...det har var naturligtvis väldigt norrut...men blev dessa överflygningar aldrig noterade på och från svensk sida? Eller man visste om dem, och lät det hela passera utan åtgärd - därför att det var tämligen lönlöst...?
Vad anses...?
Hans Krensler
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Eller enklare sagt - hur fungerade luftövervakningen i norra Sverige under andra världskriget?
Hans K
Hans K
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Det var väl lite då och då som "okända" plan var i närheten eller över Bodens Fästning, trots att det var ett Skyddsområde som det heter numera.
Varningseld sköts flera ggr. mot överflygande flygplan (Bodens Fästning).
Före radarns tillkomst litade man på "Torn Svalornas" bevakning.(Ls tornen)
Hur effektiv och heltäckande den var i Norrland vet jag inte.
Har några Finska böcker om Tyskarnas flyg i polarområdet, skall se om jag hittar något.
mvh Bengt
Varningseld sköts flera ggr. mot överflygande flygplan (Bodens Fästning).
Före radarns tillkomst litade man på "Torn Svalornas" bevakning.(Ls tornen)
Hur effektiv och heltäckande den var i Norrland vet jag inte.
Har några Finska böcker om Tyskarnas flyg i polarområdet, skall se om jag hittar något.
mvh Bengt
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Det gjordes ung. 8-10 000 kurirflygningar över Sverige med tillstånd samt lika många utan tillstånd.
När jag letade flygplan i Arjeplogsfjällen 1999 pratade jag med folk där och dom berättade att på nätterna under kriget flög luftwaffe patrulluppdrag på låg höjd längs Luleälven.
Jag letade även efter ett kurirplan som ska ha nödlandat och sänkts i Inre Gurkasjön, dök i denna sjö i flera år utan att hitta något.
Någon som har uppgifter om denna nödlandning?
mvh
Bosse
När jag letade flygplan i Arjeplogsfjällen 1999 pratade jag med folk där och dom berättade att på nätterna under kriget flög luftwaffe patrulluppdrag på låg höjd längs Luleälven.
Jag letade även efter ett kurirplan som ska ha nödlandat och sänkts i Inre Gurkasjön, dök i denna sjö i flera år utan att hitta något.
Någon som har uppgifter om denna nödlandning?
mvh
Bosse
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Tack Bengt och Bosse för bidrag .
- knyckt från Widfeldts "Luftwaffe in Sweden" - så följde de flesta bestämda rutter. Irr- och virrflygningar i andra områden var säkert legio, men kurirmaskinerna var ju oftast av grövre kaliber, Ju 52:or, Ju 88:or och liknande. Min fråga gällde närmast de tyska jaktplanen som "verbotenerweise" sneddade över den nordligaste delen av Sverige...för att det var snabbare, bekvämare och sparade sprit.
Vänligen
Hans K
Jag antar att Ls-tornen i Norrland var aktiva så gott det gick under hela kriget...? Men när dök radarn upp i Nord-Sverige - och en följdfråga...föreligger det dokument som visar vad man iakttog på himlavalvet under den tiden?Bengt Ekbladh skrev: Före radarns tillkomst litade man på "Torn Svalornas" bevakning.(Ls tornen)
mvh Bengt
Kurirflygningarna är naturligtvis ett intressant kapitel för sig (även om 8-10 000 flygningarna verkar vara i det mesta laget - har du möjligtvis en källa för de siffrorna?), men som den här kartbilden visar...Bosse skrev:Det gjordes ung. 8-10 000 kurirflygningar över Sverige med tillstånd samt lika många utan tillstånd.
mvh
Bosse
- knyckt från Widfeldts "Luftwaffe in Sweden" - så följde de flesta bestämda rutter. Irr- och virrflygningar i andra områden var säkert legio, men kurirmaskinerna var ju oftast av grövre kaliber, Ju 52:or, Ju 88:or och liknande. Min fråga gällde närmast de tyska jaktplanen som "verbotenerweise" sneddade över den nordligaste delen av Sverige...för att det var snabbare, bekvämare och sparade sprit.
Känner jag inte till, men verkar mycket intressant - är det lokalbefolkningen som gav dig det tipset?Bosse skrev: Jag letade även efter ett kurirplan som ska ha nödlandat och sänkts i Inre Gurkasjön, dök i denna sjö i flera år utan att hitta något.
Någon som har uppgifter om denna nödlandning?
mvh
Bosse
Vänligen
Hans K
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Vad det gäller antal överflygningar så satt jag för flera år sedan på biblioteket här i Sundsvall och plöjde igenom en trave böcke på något matnyttigt om nödlandningar i norra Sverige. Kommer inte ihåg författaren eller boktiteln, med den tog upp just optisk luftbevakning medels "tornsvalor".
Det skall också finnas en rapport från tornsvalorna om planen ( dom var 2 st som landade på sjön, ett sänktes av flygarna pga motorbrand) som jag letade i Gurkasjön, har även
2:ndrahandsuppgifter från två som bodde där under kriget som hörde när planen gick ner, när ena planet höggs upp och sänktes , samt när andra planet startade följande morgon.
mvh
Bosse
Det skall också finnas en rapport från tornsvalorna om planen ( dom var 2 st som landade på sjön, ett sänktes av flygarna pga motorbrand) som jag letade i Gurkasjön, har även
2:ndrahandsuppgifter från två som bodde där under kriget som hörde när planen gick ner, när ena planet höggs upp och sänktes , samt när andra planet startade följande morgon.
mvh
Bosse
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Lite data om bla optiska luftbevakningen:
1939-09-01----1945-05-01 redovisas följande antal kränkande flygplan:
218 Amerikanska
9979 Brittiska
2624 Tyska samt
5982 Okänd nationalitet
18803 st.
Det fanns tex..radiokontakt mellan Bodens Lc (Degerberget) och en central i norra Finland under (hela?) kriget.
Det fanns även särskilda järnvägs ls (jls) tex .efter Malmbanan och Inlandsbanan.
5 st. BussLs fanns.
Lite mindre känt är kanske att även Marinen hade egna Kbs.
Våren 1945 tillkom i Norrland radar, Er IIIb, som förstärkning i luftbevakningen.
Kallades ,Erls / ERls , = Ekoradiols.
En mening i ”Spaning mot skyn”...Bernt Törnell säger:
Under 2 vk var flygningar genom Svenskt luftrum den kortaste och mest skyddade färdvägen
för Luftwaffe till de Tyska trupperna i Norge och Nordfinland, och flertalet av de Tyska överflygningarna var tillåtna av Svenska myndigheter som en del av transiteringsavtalet.
Vidare:
Från hösten 1940 fick inte luftvärnet beskjuta flygplan som kränkte luftrummet , utan att Först avge varningseld.
Förbud fanns för att öppna eld mot plan som fått tillstånd att flyga över, men avvek i sin färdväg.
OBS Eldgivningsförbudet var HEMLIGSTÄMPLAT !
Totalt sköt ändå luftvärnet ner 11 Tyska, 6 Engelska, 2 Amerikanska och ett okänt plan.
(Ett av nedskjutningarna genom eld från en Hansa 1940-04-21.)
Samt ca 20 blev allvarligt skadade av LV elden.
Har någonstans sett antalet Ls personal under kriget, men hittar inte det just nu.
Men tyvärr ännu inget riktigt konkret om ursprungsfrågan:
”hur fungerade luftövervakningen i norra Sverige under andra världskriget? ”
mvh Bengt
1939-09-01----1945-05-01 redovisas följande antal kränkande flygplan:
218 Amerikanska
9979 Brittiska
2624 Tyska samt
5982 Okänd nationalitet
18803 st.
Det fanns tex..radiokontakt mellan Bodens Lc (Degerberget) och en central i norra Finland under (hela?) kriget.
Det fanns även särskilda järnvägs ls (jls) tex .efter Malmbanan och Inlandsbanan.
5 st. BussLs fanns.
Lite mindre känt är kanske att även Marinen hade egna Kbs.
Våren 1945 tillkom i Norrland radar, Er IIIb, som förstärkning i luftbevakningen.
Kallades ,Erls / ERls , = Ekoradiols.
En mening i ”Spaning mot skyn”...Bernt Törnell säger:
Under 2 vk var flygningar genom Svenskt luftrum den kortaste och mest skyddade färdvägen
för Luftwaffe till de Tyska trupperna i Norge och Nordfinland, och flertalet av de Tyska överflygningarna var tillåtna av Svenska myndigheter som en del av transiteringsavtalet.
Vidare:
Från hösten 1940 fick inte luftvärnet beskjuta flygplan som kränkte luftrummet , utan att Först avge varningseld.
Förbud fanns för att öppna eld mot plan som fått tillstånd att flyga över, men avvek i sin färdväg.
OBS Eldgivningsförbudet var HEMLIGSTÄMPLAT !
Totalt sköt ändå luftvärnet ner 11 Tyska, 6 Engelska, 2 Amerikanska och ett okänt plan.
(Ett av nedskjutningarna genom eld från en Hansa 1940-04-21.)
Samt ca 20 blev allvarligt skadade av LV elden.
Har någonstans sett antalet Ls personal under kriget, men hittar inte det just nu.
Men tyvärr ännu inget riktigt konkret om ursprungsfrågan:
”hur fungerade luftövervakningen i norra Sverige under andra världskriget? ”
mvh Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Jag har tagit mig friheten att skanna ett kapitel ur Sten Gripenlöfs "Flyg för hela slanten" och hoppas Allt om Hobbys Förlag och eventuella affärssinnade boksamlare inte misstycker.
Här kan man få en glimt om hur det var i Lappland vintern 1944-45. Jag har inte läst igenom kapitlet på nytt.
Speciell luftbevakning? Nej det tror jag inte på.
http://www.adlibris.com/se/bok/flyg-for ... 9185496662
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lc3b6f.jpg
Här kan man få en glimt om hur det var i Lappland vintern 1944-45. Jag har inte läst igenom kapitlet på nytt.
Speciell luftbevakning? Nej det tror jag inte på.
http://www.adlibris.com/se/bok/flyg-for ... 9185496662
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... lc3b6f.jpg
Re: Luftwaffe över svenskt område i norr...
Walter Schuck kom till Arctic Front i april 1942
Efter sitt 171a ”aerial victory” Schuck was wounded by glass splinters tydligen någon gång 1944.
February /mars, 1945 förflyttad till Me 262 Jet fighter förbandet som Staffelkapitan of 3./JG7 och det torde vara mer centralt i Tyskland?
”His maiden flight on the Me 262 was on 20 March 1945 ”
Så frågan torde gälla tiden 4/1942--- början av 1945 angående Svenska luftbevakingen.
Bengt
http://www.asisbiz.com/il2/Bf-109G/JG5. ... chuck.html
Efter sitt 171a ”aerial victory” Schuck was wounded by glass splinters tydligen någon gång 1944.
February /mars, 1945 förflyttad till Me 262 Jet fighter förbandet som Staffelkapitan of 3./JG7 och det torde vara mer centralt i Tyskland?
”His maiden flight on the Me 262 was on 20 March 1945 ”
Så frågan torde gälla tiden 4/1942--- början av 1945 angående Svenska luftbevakingen.
Bengt
http://www.asisbiz.com/il2/Bf-109G/JG5. ... chuck.html