17038
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Till Fc 1943-06-07 för prov med förhöjd flygvikt
Levererat till F 12 1943-06-12
Godkänt 1943-06-25
Haveri 1943-07-27 vid F 12 Kalmar. Märkning 12-35.
Total gångtid: 8.35 tim.
Motor typ PP XI nr 6822
Total gångtid: 10.10 tim.
Besättningen ff furir 8087-1-38 H. Tage Boström, pass praktikant Karlsson oskadad
Orsak till haveri: Groundloop under utrullning efter landning, varvid landningsställsbenens infästningar brusto.
Skador se bilaga
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr
Motor 15.000:- kr
Annan materiel 5.000:- kr
Summa 50.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl 17C nr 17038 den 27/7 1943 under utrullning efter landning i samband med groundloop.
Bilaga 1.
Besiktningsprotokoll för fpl typ B 17C nr 17038
Besiktning av skador efter haveri den 27/7 1943.
Flygplan.
Vid högra nedre fästet för motorfundamentet är brandskottet och förstärkningsprofil mellan sta 0 och sta 360 deformerade samt kroppsplåten uppriven.
Nedre spanthalva, sta 360, uppriven.
Höger yttervinge knäckt, mittvingklaffar deformerade.
Höger och vänster landställ: vaggorna deformerade och uppslitna, nedre fällstöttor avslitna, vänster manövercylinders kolvstång krokig, främre landställsförklädnaderna deformerade upptill, bakre landställsförklädnaderna hoptryckta.
Frambalk mittvinge deformerad vid sta 1640 höger. Bakre övre täckplåt, höger sida mittvingen deformerad.
Avgasrör höger tillplattat.
Motor.
Motor PPXI nr 6822: propellerväxelhuset avslaget, propelleraxeln krökt.
Annan materiel.
Propeller MP 1001 nr 11671: bladen deformerade.
F 12 den 1/8 1943 Al
Bilaga 2.
Rapport
över besiktning av hjulbromsarna på fpl B 17C nr 17038 efter haveri i samband med landning den 27/7 1943.
Vid kontroll i fpl omedelbart efter haveriet konstaterades, att höger bromspedal stod nedtryckt, medan vänster bromspedal stod normalt. Höger bromspedal kunde icke rubbas, medan vänster fungerade fullt normalt. Efter uppallning av fpl konstaterades dock att bromsledningen till höger hjulbroms hade slitits av vid hjulet sannolikt i samband med haveriet och att bromsoljan runnit ut, varför ovan angivna läge av höger bromspedal icke bevisar, att hjulbromsen varit låst under fpl rullning på marken före haveriet. Båda hjulen visade sig vara olåsta och lättrörliga. Hjulbromsarnas bromsmoment uppmättes, varvid båda visade sig kunna upptaga ett bromsmoment på 200 kgm, vilket är fullt tillräckligt för erhållande av fullgod bromsning. Vid detta prov hade ingenting rörts i vänster hjuls brosinstallation, som allts var i exakt samma skick som vid haveriet, medan bromsledningarna till höger hjulbroms reparerats och ny olja påfyllts systemet. Själva hjulbromsen hade sålunda icke heller på höger hjul rörts. Efter uppmätningen av bromsmomenten demonterades hjulbromsarna och bromslamellerna besiktigades utan anmärkning.
Kalmar den 10/9 1943.
Arne Almé
Tygofficer
Flottiljingenjör
Bilaga 3.
Händelseförloppet vid haveritillfället av fpl B 17C nr 17038.
Genom uppmätning av spåren efter hjulen har händelseförloppet vid haveritillfället kunnat rekonstrueras.
Fpl har satt sig c:a 50 m bakom utlagt landningsmärke samt rullat på rakbana c:a 80 m. Därefter har det börjat svänga först svagt höger och sedan något kraftigare höger under c:a 150 m, varefter fpl börjat svänga vänster först svagt och sedan allt kraftigare, tills det svängt c:a 180°i förhållande till landningsriktningen, varvid landningsställsbenens infästningar skjuvats av och fpl sjunkit ned på flygkroppen.
Orsaken till första högersvängen synes ha berott på, att föraren satt fpl något snett, så att sporrhjulet tagit mark på c:a ⅓ av avståndet mellan landningshjulen åt vänster hjuls sida. Av spåren att döma vill det synas som om båda hjulbromsarna varit ansatta under senare delen av utrullningen.
Kalmar den 10/9 1943.
Bengt Weman
Förhörsledare
/Arne Almé Protokollförare
Bilaga 4.
Furir 8087-1-58 Boström anförde följande:
Han tjänstgjorde såsom ff på fpl 35.
1. mek avlämnade fpl före flygning utan anmärkning.
Vid prövning av bromsarna under utkörningen fungerade dessa normalt.
Efter genomfört flyguppdrag ansattes landning normalt. Pumpning med bromspedalerna verkställdes före landningen.
Landningen ansattes rakt fram. Någon medveten upptagning för avdriften gjordes ej.
Under första delen av utrullningen märktes en tendens hos fpl att svänga åt väntser. Boström bromsade något med höger broms. Fpl började då en svag sväng åt höger, vilken stoppades med vänster broms. Efter en kortare fortsatt rullning började fpl svänga åt vänster, varför höger broms ansattes. Bromsen tog emellertis mycket dåligt och först sedan pedalen trampats i botten. Boström försökte pumpa med pedalen, men denna hade fastnat i nedersta läget, så att ytterligare pumpning kunde icke ske. Svängen fortsatte mjukt och slutade med en ground-loop. Fpl rullade ett litet stycke baklänges, varvid benen vek sig; det högra första, så att högervingen gick i marken.
Hela utrullningen hade förefallit normal. Svängarna ansåg Boström icke vara stora, och han hade icke befarat ground-loop förrän fpl till hans förvåning svängde runt. Farten hade icke varit stor och hade gått ner avsevärt före sista svängen.
Uppläst och vidkänt:
Tage Boström
Furir
Bilaga 5.
Praktikant Karlsson anförde:
Han medföljde såsom passagerare på fpl 35 och hade icke märkt något onormalt förrän fpl efter utrullningen svängde runt och benen vek sig.
Uppläst och vidkänt:
(Avrest från flottiljen.)
Vk 8125-1-44 Lindeberg anförde:
Han tjänstgjorde såsom 1. mek på fpl 35.
Något fel på bromsarna har icke observerats eller anmälts. Bromsarna hade varit något varma efter kvällsflyningen dagen för, vilket är mycket normalt. Vid prövning på morgonen hade de varit fullt justa.
Fpl hade utlämnats från verkstaden den 26/7 och bromsarna hade prövats för utlämnandet.
Uppläst och vidkänt:
Eric Lindeberg
VK.
Bilaga 6.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren satt fpl något snett vid landningen, så att fpl skenbart fått tendens att svänga höger, ehuru det sannolikt endast rört sig om en rörelse i fpl längdled,
att föraren missuppfattat den fpl – enligt hans åsikt – tendens att svänga höger och sökt parera denna med vänster hjulbroms,
att han därvid bromsat allt för kraftigt, så att fpl gjort en ground-loop åt vänster,
att något fel på hjulbromsarna icke har kunnat konstateras vid utgörd kontroll efter haveriet. På grund av andra inträffade fall synes det dock icke kunna anses uteslutet, att låsning av hjulbromsarna kan ha förelegat.
Kalmar den 10/9 1943.
Bengt Weman
Förhörsledare
Arne Almé
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren synes ha missuppfattat fpl läge omedelbart efter sättningen. Med hänsyn tagen till förarens utbildningsståndpunkt, synes han icke skäligen kunna lastas för haveriet. Kronan, titel 18, vidkännes kostnaden.
Kalmar den 30/9 1943.
O.R. Carlgren
Depåchef
/Arne Almé
Till CVM 1943-07-27 för haverireparation.
Beräknas klar 1944-05-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6478
17038 B 17C
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier