Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 173
Levererat till F 4 1930-09-02. Motor typ BJ VI nr 6473.
Numrerat 476
Verkstad 1930-10-10. Oljekylaren bortmonterad.
Godkänt 1930-10-14
I tjänst 1930-11-13
Verkstad 1930-12-01. Flottörerna avmonterade. Landningsställ med skidor monterat.
I tjänst 1931-01-26
Verkstad 1931-02-19. Oljeförvärmt luftintag monterat.
I tjänst 1931-02-24
Planet monterat på flottörer 1931-05-12
Verkstad 1931-07-04. Motor typ BJ VI nr 6472 inmonterad.
I tjänst 1931-07-27
Verkstad 1931-09-17. Diverse reparationer
I tjänst 1931-09-19
Verkstad 1931-10-29. Grundöversyn. Planet omnumrerat
Numrerat 1376 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Överlämnat till F 1 1932-01-13
Formation 1932-02-16
1932-02-22 Bombupphängningsanordning, strålkastare, andningsapparater, fotplatta för bombsikte, höjdmätare typ Paulin, radio m/27 samt talrörsanordning inmonterat
F 1 det Bofors 1932-02-29
F 1 formation 1932-03-19
Överlämnat till F 3 1932-08-17
Numrerat 3376
Formation 1932-08-18
Till CFM 1932-09-03. Anordningar för utförande av fallskärmskast inmonterade
Fallskärmsprov 1932-09-07
F 3 formation 1932-09-08
Till CFV 1932-10-05. Flottörlandningsstället utbytt mot hjullandningsställ
Formation 1932-10-07
Förråd 1932-10-10
Formation 1932-11-01
Till CFM 1932-12-01. Samtliga höjdroderlinor utbytta
Formation 1932-12-07
Till CFM 1933-01-19. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad
Överlämnat till F 1 1933-01-31 som lån
Verkstad 1933-03-09. Främre durken i spanarsits reparerad. Duken reparerad på kroppen och vingarna. Högra luftintaget reparerat.
Återlämnat till F 3 1933-03-17. Förråd
Till CFM 1933-03-27. Radiomontage m/27/32 monterat och viss översyn.
Formation 1933-04-12
Till CVM 1933-09-04. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1933-09-15
Till CVM 1933-10-20. Provskjutning med kulspruta
F 3 formation 1933-10-22
Till CVM 1933-12-11. Grundöversyn. Motor typ BJ VIA nr 6451
Förråd 1934-07-24
Formation 1934-08-01
Haveri 1934-09-17 vid landning
Motor: BJ VI nr 6451
Ff löjtnant Leuhusen oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av rullsträcka.
Skador flygplan: Landningsställ och propeller sönderslagna. Motorfundament och kropp tillstukade.
Skador motor: Två vippfästen skadade.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr
Till CVM 1934-09-19. Reparation efter haveri. Motor typ BJ VI A nr 6453 inmonterad.
Förråd 1934-12-04
Formation 1935-03-01
Förråd 1935-04-01
Till CVV 1935-04-18. Prov med flottör försedd med stänklist.
Flottörerna nedmonterade 1935-06-04
Förråd 1935-07-01
Till CVV 1935-08-01. Flottörlandningsställ monterat
Formation 1935-08-09
Haveri 1935-08-20
Motor: BJ VI nr 6453
Orsak till haveri: Felbedömning av flygplanets hastighet och styrbarhet.
Kollision mellan fpl nris 3375 och 3376 vid ilandläggning med det förstnämnda.
Skador flygplan: Övervingens högra ände skadad.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr
1935-09-09. Flottörlandningsställ utbytt mot hjullandningsställ
Till CVM 1935-09-27. Mindre reparation
Förråd 1935-10-10
Till CVM 1935-10-30. Fpl omnumrerat
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-14
Registreringsnummer 376 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 1 1935-11-16 som lån
Verkstad 1936-01-23 för cylinderbyte
Formation 1936-01-29
Återlämnat till F 3 1936-04-16.
Förråd 1936-07-02
Till CVM 1936-07-31. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad.
Formation 1936-08-21
Förråd 1936-10-15
Formation 1936-11-01
Förråd 1937-04-01
Överlämnat till F 5 1937-04-02 som lån
Verkstad 1937-04-29. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6453 inmonterad
Formation 1937-05-08
Återlämnat till F 3 1937-05-31
Förråd 1937-06-01
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-02
Överlämnat till F 1 1937-09-01 som lån
Återlämnat till F 3 1937-10-07. Förråd
Till CVM 1938-03-09; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6453 inmonterad
Formation 1938-08-18
Överlämnat till F 5 1938-10-15 som lån jml
F 5 förråd 1938-10-15
Lån jml fo 75/1938 från den 1/12. Placerat vid FKS fr.o.m. den 15/10 på grund av bristande hangarutrymme vid F 3
F 5 formation 1938-11-30
Verkstad 1939-04-24. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad
Formation 1939-05-12
Återlämnat till F 3 1939-05-12. Förråd
Formation 1939-07-02
Märkning 3-76 (1939-12)
Förråd 1940-02-28
Verkstad 1940-03-08; stor översyn
Förråd 1940-06-14
Formation 1940-06-17
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-08-12
Överlämnat till F 9 1940-08-19 som lån
Till CVM 1941-06-07; liten översyn. Motor typ BJ VIA nr 6452 inmonterad
F 3 förråd 1941-07-31
Formation 1941-08-06
Fpl monterat på flottörer 1941-09-02
Haveri 1941-09-10
Motor: BJ VIA nr 6452
Ff furir Bruno oskadad
Orsak till haveri: Bedömningsfel vid landning på flottörer.
Skador flygplan: Flygkroppen bräckt mitt för spanarsits. Flottörstället svårt deformerat.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
Sänt till F 3 förråd 1941-09-11 per järnväg
Till CVM 1941-11-25; haverireparation
F 3 förråd 1942-02-10
Formation 1942-02-27
Överlämnat till F 4 1944-01-24 med motor typ BJ VI nr 6345
Märkning 4-6
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kassationsförslag 1945-06-07 med motor typ BJ VI nr 6345. Gångtid fpl 2147 tim. Antal flygningar 4738 st, gångtid motor 1528 h.
Anmärkningar: Fpl föreslås till kassation med hänvisning till FF skr MF 89:80 den 22/5 1945.
Vid F 4 finnes inga reservdelar till S 6.
Försålt 1945-09-28 till AB Svensk Flygtjänst
S 6 nr 476, 1376, 3376, 376
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: S 6 nr 476, 1376, 3376, 376
Inlägg av Bengt Ekbladh »
F4-6 ..
Fpl föreslås till kassation med hänvisning till FF skr MF 89:80 den 22/5 1945.
Vid F 4 finnes inga reservdelar till S 6.
Försålt 1945-09-28 till AB Svensk Flygtjänst
registreringen blev SE-APM:
se
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=4081
Fpl föreslås till kassation med hänvisning till FF skr MF 89:80 den 22/5 1945.
Vid F 4 finnes inga reservdelar till S 6.
Försålt 1945-09-28 till AB Svensk Flygtjänst
registreringen blev SE-APM:
se
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=4081
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier