17041 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17041 B 17C

Inlägg av Leif Fredin »

17041
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 12 1943-07-01
Godkänt 1943-07-09

Nödlandning 1944-04-14 Märkning 12-14
Motor: PP XI nr 6718
Besättningen ff fänrik Särnsjö, fsig sergeant Dahlberg oskadad
Orsak till nödlandning: Hög oljetemperatur
Skador motor: Skärning i motorns huvudvevstakslager, möjligen även kolvskärning.
Beräknad reparationskostnad 9.000:- kr

Haveri 1944-08-07. Märkning 12-41
Motor: PP XI nr 7031
Besättningen ff vpl korpral Augustsson, fsig vicekorpal Johansson oskadad
Orsak till nödlandning: Tillåtet varvtal överskridet.
Skador motor: Motorskärning.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; liten översyn. Påbörjad 1945-09-04, beräknas klar 1945-11-30

Haveri 1946-03-11 sydväst Hallvikens flygfält, Jämtland.
Motor: PP XI nr 7073
Besättningen ff fänrik Carl Axel Elofsson (AFT), fsig furir J I V Lyth (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Vikning i starten
Skadornas omfattning: Fpl: Flygkroppens undersida intryckt. Mittvingens framkant intryckt. Vänster skida bortsliten. Vänster yttervinge knäckt. Motorringen söndersliten. Motor: Propellerväxelhuset avbrutet. Propellerbladen krökta
Beräknad kostnad 76.000;- kr

Till CVM 1946-03-20 för haverireparation.
Kasserat 1946-04-29. Höga reparationskostnader.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"