17009 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17009 B 17B, S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17009
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1942-10-13. Motor typ My XXIV nr 734.
Godkänt 1942-10-30 i version som landflygplan

Haveri 1942-11-30 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-9
Total gångtid: 38.40 tim
Motor: My XXIV nr 734
Total gångtid: 40.10 tim
Besättningen ff vpl furir 115 Alf Håkansson, fsk korpral 143 Erland Jansson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Propellerbladen deformerade. Höger yttervinge avbruten. Landställsben med kåpor skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad repkostnad: c:a 15.000:-

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri under utrullning efter landning med fpl B 17 nr 17009 den 30/11 1942.

Vpl furir 115 Håkansson
Med anmälan om haveri.

Till Chefen för 1. div.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl nr 9 (17009) havererade vid landning omkring kl 14.20 den 30/11 1942.

Såtenäs den 30/11 1942.
Alf Håkansson
Vpl furir 115.

Bilaga 1.

Förhörsprotokoll hållet med furir Håkansson angående haveri med fpl 9 (17009) den 30/11 1942.

Kapten Dubois, förhörsledare
Sergeant Magnusson, protokollförare
Furir 115 Håkansson, kallad

Furir Håkansson anförde följande:
att han den 30/11 var beordrad som ff i fpl 9 (17009) för att utföra skjutning mot markmål.
Efter slutförd skjutning, omkring kl 1420, gick han hen för landning. Landningsstället togs ut före sista 180° svängen; hastigheten var då ungefär 200 km/tim. Vid klaffarnas uttagande var planéhastigheten ungefär 175 km/tim, varefter farten successivt minskades för att vis själva sättningen vara ungefär 110-120. Fpl tog mark i stort sett normalt, varvid dock en mycket obetydlig studs märktes. Fpl fortsatte sedan det tagit mark rakt fram ungefär 250-300 m. Någon svårighet att hålla fpl rakt fram förefans icke. Vindstyrkan ungefär 2 km/tim. I slutet av utrullningen, när farten betydligt gått ned, märktes en svag girtendens åt vänster. Ff lade då till höger sidoroder, genast åtföljt av höger broms. Ff hade ögonblicket efteråt den uppfattningen att han påverkat bromsen tillräckligt, varefter han lättade trycket på densamma. Detta för att fpl icke skulle få girtendens åt motsatt håll, men fpl fortsatte då att svänga vänster, samtidigt som det började att skaka, se skiss p 1.
Då ff märkte att fpl fortsatte att svänga satte han till höger broms för fullt. Detta vare sig hindrade skakningarna eller stoppade fpl svängning åt vänster; se skiss p 2.
I samma ögonblick kändes det som om något tog emot på högra hjulets utsida. Fpl vred sig då ännu mera åt vänster, varefter högra benet vek sig inåt. Högra vingspetsen tog därefter mark. Fpl fortsatte att svänga åt vänster för att, sedan vänster ben vikt sig utåt sammanlagt ha svängt omkring 180° i förhållande till den ursprungliga landningsriktningen.
De ovannämnda skakningarna antog ff eventuellt kunna bero på den hårdfrusna ojämna markytan utefter rullsträckan.
Han hade samma dag flugit fpl 9, tre flygpass samt haft fpl mycket den sista tiden utan att någon gång märkt vare sig något onormalt hos fpl eller utfört någon hård landning.

Uppläst och vidkänt:
Alf Håkansson
Furir 115.

Bild

K 143 Jansson anförde i huvudsak följande:
att han medföljde fpl 17009 såsom fsk,
att landstället ej fällts ut under flygning,
att han ansåg landningen vara normal med mjuk sättning,
att fpl ej landades alldeles rätt i vinden utan med svag vind något in från vänster,
att han i slutet av utrullningen märkte, att fpl började svänga svagt åt vänster,
att fpl därefter började skaka samt krängde över åt höger, varefter fpl svängde runt 180° åt vänster och landstället vek sig.

Uppläst och vidkänt:
Erland Jansson
K 143.

Vpl 82 35/31 Dahlqvist, avd VII, anförde i huvudsak följande:

att han vid tillfället tjänstgjorde på trafikledarens exp och i kikare åsåg landning av fpl 9,
att han såg fpl fälla ut landstället och såg fpl landa emot sig och märkte, att den ej hade någon avdrift,
att han såg fpl göra en normal landning med lång utrullning,
att fpl i slutet av utrullningen började att svänga svagt åt vänster som övergick i en brantare sväng, varvid fpl svängde runt 180° och därefter föll ned på vingen åt höger.

Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Dahlqvist
Vpl 82 35/41.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid den tekniska undersökningen har ej något framkommit, som tyder på att haveriet kan hava orsakats av bristfälliga bromsanordningar. Att ground-loopen ej kunnat hävas kan ev. hava berott på att vissa delar av landstället varit för klent dimensionerade. Detta förhållande avses avhjälpas genom modifieringar.

Såtenäs den 5/12 1942.
B.F. Hansson
Förhörsledare
Boris Swensson
Protokollförare

Beslut:
Föraren synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.

Såtenäs den 7/1 1943.
F. Ramström
Chef
/Sixten Barenthein
Haveri 1944-02-28, märkning 7-blå O
Motor: My XXIX nr 734
Besättningen kadett Dahlström, fsig furir Anderstedt oskadad
Orsak till haveri: Vänster skida kunde ej fällas ut vid landningen.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Överlämnat till F 3 1945-03-29
Till CVM 1945-03-23 för modifiering. Motor typ My XXIV nr 813. Klar 1945-05-18.
Till F 3 1945-05-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-04-05 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 813
Anmäld klar 1946-08-09. Motor typ My XXIV nr 512 inmonterad.
Till F 3 1946-08-12.
Överlämnat till F 1 1947-05-14 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 512.

Haveri 1951-09-19. Märkning 1-09

Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 769 tim, efter LF 284 tim. Antal flygningar 1042 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"