17009
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1942-10-13. Motor typ My XXIV nr 734.
Godkänt 1942-10-30 i version som landflygplan
Haveri 1942-11-30 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-9
Total gångtid: 38.40 tim
Motor: My XXIV nr 734
Total gångtid: 40.10 tim
Besättningen ff vpl furir 115 Alf Håkansson, fsk korpral 143 Erland Jansson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Propellerbladen deformerade. Höger yttervinge avbruten. Landställsben med kåpor skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad repkostnad: c:a 15.000:-
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri under utrullning efter landning med fpl B 17 nr 17009 den 30/11 1942.
Vpl furir 115 Håkansson
Med anmälan om haveri.
Till Chefen för 1. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl nr 9 (17009) havererade vid landning omkring kl 14.20 den 30/11 1942.
Såtenäs den 30/11 1942.
Alf Håkansson
Vpl furir 115.
Bilaga 1.
Förhörsprotokoll hållet med furir Håkansson angående haveri med fpl 9 (17009) den 30/11 1942.
Kapten Dubois, förhörsledare
Sergeant Magnusson, protokollförare
Furir 115 Håkansson, kallad
Furir Håkansson anförde följande:
att han den 30/11 var beordrad som ff i fpl 9 (17009) för att utföra skjutning mot markmål.
Efter slutförd skjutning, omkring kl 1420, gick han hen för landning. Landningsstället togs ut före sista 180° svängen; hastigheten var då ungefär 200 km/tim. Vid klaffarnas uttagande var planéhastigheten ungefär 175 km/tim, varefter farten successivt minskades för att vis själva sättningen vara ungefär 110-120. Fpl tog mark i stort sett normalt, varvid dock en mycket obetydlig studs märktes. Fpl fortsatte sedan det tagit mark rakt fram ungefär 250-300 m. Någon svårighet att hålla fpl rakt fram förefans icke. Vindstyrkan ungefär 2 km/tim. I slutet av utrullningen, när farten betydligt gått ned, märktes en svag girtendens åt vänster. Ff lade då till höger sidoroder, genast åtföljt av höger broms. Ff hade ögonblicket efteråt den uppfattningen att han påverkat bromsen tillräckligt, varefter han lättade trycket på densamma. Detta för att fpl icke skulle få girtendens åt motsatt håll, men fpl fortsatte då att svänga vänster, samtidigt som det började att skaka, se skiss p 1.
Då ff märkte att fpl fortsatte att svänga satte han till höger broms för fullt. Detta vare sig hindrade skakningarna eller stoppade fpl svängning åt vänster; se skiss p 2.
I samma ögonblick kändes det som om något tog emot på högra hjulets utsida. Fpl vred sig då ännu mera åt vänster, varefter högra benet vek sig inåt. Högra vingspetsen tog därefter mark. Fpl fortsatte att svänga åt vänster för att, sedan vänster ben vikt sig utåt sammanlagt ha svängt omkring 180° i förhållande till den ursprungliga landningsriktningen.
De ovannämnda skakningarna antog ff eventuellt kunna bero på den hårdfrusna ojämna markytan utefter rullsträckan.
Han hade samma dag flugit fpl 9, tre flygpass samt haft fpl mycket den sista tiden utan att någon gång märkt vare sig något onormalt hos fpl eller utfört någon hård landning.
Uppläst och vidkänt:
Alf Håkansson
Furir 115.
K 143 Jansson anförde i huvudsak följande:
att han medföljde fpl 17009 såsom fsk,
att landstället ej fällts ut under flygning,
att han ansåg landningen vara normal med mjuk sättning,
att fpl ej landades alldeles rätt i vinden utan med svag vind något in från vänster,
att han i slutet av utrullningen märkte, att fpl började svänga svagt åt vänster,
att fpl därefter började skaka samt krängde över åt höger, varefter fpl svängde runt 180° åt vänster och landstället vek sig.
Uppläst och vidkänt:
Erland Jansson
K 143.
Vpl 82 35/31 Dahlqvist, avd VII, anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället tjänstgjorde på trafikledarens exp och i kikare åsåg landning av fpl 9,
att han såg fpl fälla ut landstället och såg fpl landa emot sig och märkte, att den ej hade någon avdrift,
att han såg fpl göra en normal landning med lång utrullning,
att fpl i slutet av utrullningen började att svänga svagt åt vänster som övergick i en brantare sväng, varvid fpl svängde runt 180° och därefter föll ned på vingen åt höger.
Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Dahlqvist
Vpl 82 35/41.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid den tekniska undersökningen har ej något framkommit, som tyder på att haveriet kan hava orsakats av bristfälliga bromsanordningar. Att ground-loopen ej kunnat hävas kan ev. hava berott på att vissa delar av landstället varit för klent dimensionerade. Detta förhållande avses avhjälpas genom modifieringar.
Såtenäs den 5/12 1942.
B.F. Hansson
Förhörsledare
Boris Swensson
Protokollförare
Beslut:
Föraren synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 7/1 1943.
F. Ramström
Chef
/Sixten Barenthein
Haveri 1944-02-28, märkning 7-blå O
Motor: My XXIX nr 734
Besättningen kadett Dahlström, fsig furir Anderstedt oskadad
Orsak till haveri: Vänster skida kunde ej fällas ut vid landningen.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Överlämnat till F 3 1945-03-29
Till CVM 1945-03-23 för modifiering. Motor typ My XXIV nr 813. Klar 1945-05-18.
Till F 3 1945-05-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-04-05 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 813
Anmäld klar 1946-08-09. Motor typ My XXIV nr 512 inmonterad.
Till F 3 1946-08-12.
Överlämnat till F 1 1947-05-14 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 512.
Haveri 1951-09-19. Märkning 1-09
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 769 tim, efter LF 284 tim. Antal flygningar 1042 st.
17009 B 17B, S 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier