17013
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1942-11-04. Motor typ My XXIV nr 613
Godkänt 1942-11-20 i version som landflygplan
Haveri 1942-11-30 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-36
Total gångtid: 4.25 tim
Motor typ My XXIV nr 613
Total gångtid: 6.55 tim
Besättningen ff fanjunkare Åke Fredin, fsig furir 114 G.A. Rosén oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Propellerbladen deformerade. Vänster yttervinge avbruten. Landställsben med kåpor skadade. Div. skador.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationkostnad: c:a 15.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri under utrullning efter landning med fpl typ B 17 nr 17013 den 30/11 1942.
Fanjunkare P.Å. Fredin
ang haveri med fpl typ
B 17 nr 36.
Till Chefen för 3. divisionen.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag denna dag havererat med fpl typ B 17 nr 36. Haveriet berodde på ground-loop under utrullningen efter landning.
Såtenäs den 30/11 1942.
Åke Fredin
. Fanjunkare
Fanj. Fredin (ff) anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället varit beordrad utföra bombfällning mot bombmål B 3,
att han under utkörning till start provade bromsarna, som voro u.a.,
att fpl i övrigt var u.a.,
att han under flygning ej fällt ut landstället,
att han utförde 1 dykning mot bombmål 3 och därefter per radio blev beordrad avbryta fällningen,
att han fällde ut landstället vid c:a 220 km/t,
att landning ansattes över hangar C mot sydväst,
att han provade bromsarna under planén,
att solen vid tillfället låg rätt i ansiktet något till vänster om nosen samt stod så lågt, att han icke kunde hålla säkra ögonmärken framåt,
att landningen var normal med normal sättning,
att fpl efter c:a 175 m fick en liten studs och därefter började att svänga åt höger,
att han försökte att häva rörelsen, men att bromsarna ej togo till full styrka och fpl forsatte att svänga höger,
att fpl slutligen gjorde ground-loop och föll ned på vänster vinge,
att full broms och fullt sidoroderutslag gjordes åt vänster,
att fpl höger broms verkade att hava låst sig,
att han ej förut känt någon tendens till ground-loop.
Uppläst och vidkänt:
Åke Fredin
Fanjunkare
Furir 114 Rosén (fsig) anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället var beordrad till signalist på fpl 36,
att landningsstället fälldes ut vid normal hastighet (c:a 20 km/t) vid ingång i plané,
att landning ansattes över hangar C mot sydväst rätt i vinden,
att fpl gjorde en liten obetydlig studs vid sättningen,
att fpl efter c:a 175 m började svänga sakta åt höger,
att svängningshastigheten ökade för att till slut övergå till ground-loop, varvid landstället vek sig,
att han ej märkte att ff hade bromsat.
Uppläst och vidkänt:
G.A. Rosén
Furir 114.
Sergeant Öjwall anförde i huvudsak följande:
att han befann sig vid fpl 9, som nyss havererat, och åsåg landningen av fpl 36,
att han iakttog att fpl gick in för landning absolut rätt i vindriktningen,
att fpl ansatte landning över hangar C i riktning mot sydväst samt gjorde en trepunktslandning utan studs,
att fpl efter utrullning på c:a 150 m fick en knyck åt höger, varefter fpl gjorde en svag gir åt höger, som övergick till ground-loop,
att vänster landställ på fpl då vek sig utåt.
Uppläst och vidkänt:
Thore Öjwall
Sergeant
Vpl 82 35/41 Dahlqvist, avd VII, anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället tjänstgjorde på trafikledarens exp och i kikare åsåg landningen av fpl 36,
att han såg fpl fälla ut landstället och landa mot vinden över hangar C mot sydväst,
att fpl gjorde normal plané och trepunktslandning utan studs,
att han i slutet av utrullningen såg, att fpl helt plötsligt kanade åt höger och svängde runt 180°,
att han ansåg, att fpl rullat ut c:a 200 m innan det gjorde ground-loop.
Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Dahlqvist
Vpl 82 35/41.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid den tekniska undersökningen har ej något fel på fpl:s bromsanordning kunnat upptäckas. Orsaken till att fpl råkat i ground-loop får ev. tillskrivas omständigheten, att föraren bländades av den lågt stående solen.
Såtenäs den 5/12 1942.
B.F. Hansson
Förhörsledare
Boris Swenson
Protokollförare
Beslut:
Föraren synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 7/1 1943.
F. Ramström
Chef
/Sixten Barenthein
Haveri 1943-08-12 i samband med landning vid fält 7. Ground-loop. Märkning 7-blå S
Motor: My XXIV nr 613
Besättningen ff vpl korpral Hans Oscar Åman. fsk vpl korpral John Bryntesson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömd landning.
Skador flygplan: Propellerblad krökta. Diverse skador på flygkropp, landningsställ m.m. Vänster yttervinge knäckt.
Beräknad reparationskostnad 60.000:- kr
Till CVM 1944-10-03 för liten översyn.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Klar 1945-03-06. Motor typ My XXIV nr 576 inmonterad
Överlämnat till F 3 1945-03-07
Haveri 1945-06-13. Märkning 3-1
Motor: My XXIV nr 576
Besättningen ff fänrik E Goliath. fs fänrik S Berg oskadad
Orsak till haveri: ollision med kraftledning.
Skador flygplan: Skador å motorplåtar, hjulkåpa, mitt- och yttervinge vänster.
Skador motor: Skador å propellerbladen.
Beräknad reparationskostnad 1.975:- kr
Haveri 1945-09-26, märkning 3-1
Motor: My XXIV nr 576
Ff aspirant Raab oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning varvid fpl vikt sig och vänster ställ gick in. Haveriet inträffade under nattflygning.
Skador flygplan: Vänster vinge och landställ deformerade. Vänster landställskåpa tillbucklad. Vänster skevningsroder skadat.
Skador motor: Propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Verkstad; begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-11-25
Klar 1947-07-02
Överlämnat till F 1 1947-07-02 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 802.
Kasserat 1950-04-26. Gångtid 745.55 tim. Antal flygningar 944 st.
17013 B 17B, S 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier