Gripen ”Hangardrottning” ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Gripen ”Hangardrottning” ?

F 21/ Luleå slaktade 3 JAS-plan för att bistå övriga plan med delar.

Orsak:
Brister på reservdelar och utbytesenheter. // Dålig reservdelsförsörjningen //Problem med försvarets nya IT-system.....(kommer inte ihåg vad ”mästerverket” kallas)..... är väl på väg att skrotas?

https://dub124.mail.live.com/default.as ... id=flinbox

....en bit ner.
Ingen vågar ha någon kommentar utgår jag från..... motbevisa mig.

Bengt
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av Daniel S »

Kan de inte bara vara temporärt slaktade?
D.v.s. plundrade delar ersätts när reservdelsförsörjningen kommer igång igen?

IT-systemet är väl om jag inte missminner mig en tillämpad variant av ett civilt system med inkörningsbrister?

Länken funkar tyvärr inte för mig
Bengt Ekbladh

Re: Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

””Kan de inte bara vara temporärt slaktade?
D.v.s. plundrade delar ersätts när reservdelsförsörjningen kommer igång igen? ””

Mycket säkert ..men är det bara., bra?.... En längre tid har det rapporterats om fel i reservdelsförsörjningen i
försvaret.
Länken säger följande ::(om den inte funkar)

Vet du vad en ”hangardrottning ” är?
För ett tag sedan medförde problem med försvarets nya IT-system att det blev brist på reservdelar till bland annat. JAS-planen. På F 21 i Luleå slaktade man totalt tre JAS-plan för att bistå övriga med delar. De blev så kallade ”hangardrottningar”. Försvarsminister Karin Enström slog i ett uttalande fast att:
”Det är ju inte bra att det är brist på reservdelar och utbytesenheter. Här har vi investerat i avancerade plattformar som sen inte kan användas på grund av brister i reservdelsförsörjningen” Försvarsminister Karin Enström (M) till SVT.

Finns mer info om hur reservdelsunderhållet inte funkar.?
Hur är egentligen läget i FV ? …...finns entusiasten kvar ? Trots pengabrist?
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av Klas Andersson »

"inkörningsbrister"
"på väg skrotas"

ja om det vore så väl !
Systemet heter PRIO

jag och de flesta andra som jobbar nära detta , är övertygade om att det är Fienden som har smusslat in PRIO i FM , :-(
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av Daniel S »

PRIO hette det ju, tack Klas

PRIO är baserat på SAP som är en av världens största mjukvaruproducenter. Kikar man på Wikipedia om SAP ser man även att Försäkringskassan försökte implementera ett SAP-baserat system för ett tag sedan
http://sv.wikipedia.org/wiki/SAP_AG#F.C ... ingskassan

Det är ju tråkigt att man inte verkar få ordning på systemet, men jag förstår samtidigt att omfattningen när man genomför en dylik installation är enorm
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av ecafrze »

Om någon undrar så har jag rensat undan en del inlägg eftersom den ursprungliga frågan är intressant. Vad händer med maskiner som får släppa till reservdelar?

Jag hoppas inte någon tar illa vid sig av detta!
Fredrik Zetterberg
sommarsol

Re: Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av sommarsol »

Det var synd, Fredrik!
Jag gav dock en positiv kommentar till Bengts inlägg och jag kan inte se minsta
negativt i mitt svarsinlägg till honom. Så jag är förvånad.
Jag försökte dock medverka till en förändring i Din anda här,men …
Där fick jag ännu ett bevis för att jag inte platsar här.
Dessutom kan Du ju då Du är igång ta bort "Fredin, what do you mean? Del II".
Over and out!
Sture Tingwall
Bengt Ekbladh

Re: Gripen ”Hangardrottning” ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Länken funkar visst inte, därför kommer:


Jas-plan slaktas till reservdelar UPPDATERAD
UPPDATERAD På grund av problem med bland annat ett nytt it-system råder akut brist på reservdelar till de svenska JAS-planen. På en av försvarets flygflottiljer tvingas man nu plocka isär plan för att få andra att flyga.
På F21 i Luleå slaktas ett JAS-plan. Det ska bli en ”hangardrottning” – ett plan som plockas isär för att kunna bistå med delar till andra JAS-plan som behöver lagas. Just nu finns tre stycken hangardrottningar på flygflottiljen i Luleå. Orsaken: akut brist på reservdelar.
– Det är ju inte bra att det är brist på reservdelar och utbytesenheter. Här har vi investerat i avancerade plattformar som sen inte kan användas på grund av brister i reservdelsförsörjningen, säger försvarsminister Karin Enström (M) till SVT.
Enligt Örjan Lindkvist, chef för flygunderhållet på F21, kommer planen som nu slaktas att få vänta i snitt i tre månader innan de kommer att kunna flyga igen. Han kallar 2013 för ”en katastrof” när det gäller reservdelar, men säger att det sett ljusare ut i år.
Med den upptrappade konflikten i Ukraina är oron större än på länge för att en allvarlig kris ska bryta ut i Europa.
Försvarsminister Karin Enström skyller ifrån sig som vanligt.
Fotnot: I dag lördag har vi lite reducerad tid att hinna skriva då den ene av oss ligger sjuk i en kraftig vårförkylning.
UPPDATERING:
Det svenska försvarets nuvarande Jas Gripenplan kommer inte skruvas isär om några år och sättas in som delar i den nya versionen Gripen som det tidigare sagts, erfar Ekot.
Bakgrunden är att det svenska försvaret måste kunna ha tillräckligt många flygplan av dagens version igång, även om flygplan samtidigt ska hyras ut till exempelvis Schweiz och Brasilien.
I samband med budgetpresentationen hösten 2012 var beskedet från regeringen att 40 till 60 flygplan av dagens modell, Gripen C/D, på sikt skulle byggas om till den framtida versionen av planet, Gripen E/F.
Många uppfattade det som mer acceptabelt om dagens Gripenversion inte helt skrotades på grund av de nya planen, utan att det delar som skulle kunna användas i framtiden också sattes in i de nya planen. Och dessutom skulle det pressa priset något.
Men enligt uppgift till Ekot så kommer det i samband med regeringens vårbudget på onsdag framgå att inriktningen ändras och att ombyggnationen tonas ner.
En huvudorsak till förändringen är att det svenska försvaret behöver dagens Gripenplan för att kunna skydda Sverige. Om försäljningarna av Gripen till Schweiz och Brasilien blir av så vill båda länderna hyra plan av dagens modell och i sådana fall kommer planen delvis tas från det svenska försvaret.
Att då också börja skrota fungerande plan för att bygga nya, skulle minska antalet användbara svenska plan ännu mer. Många försvarsdebattörer har tyckt att det är orimligt ur försvarsperspektiv och nu verkar det alltså inte bli så.
Personer inom Försvarsmakten säger till Ekot att det vore bra om planen inte byggs om , det skulle öka marginalerna för flygvapnet även om det skulle klara viss ombyggnation av nuvarande flygplan i kombination med uthyrning.
Alla väsentliga delar i det framtida planet som motor, radar och själva kroppen är nya hur som helst. Gamla delar som varit tänkta att återanvända är exempelvis katapultstolen men också delar från bränslesystemet och vissa reglage har nämnts.
Enligt Ekots källor kan planen nu bli något dyrare, men i förhållande till helheten ska det röra sig om små summor.
Några av de Gripen C/D-plan som kommer att användas längst av försvaret, kan också komma att komma att användas som delar i den nya versionen för då kommer de nya planen till stor del redan ha levererats.

http://www.exponerat.net/jas-plan-slakt ... servdelar/

Eller:
JAS-plan slaktas för att bli reservdelar ,29 mars 2014

På grund av problem med bland annat ett nytt it-system råder akut brist på reservdelar till de svenska JAS-planen. På en av försvarets flygflottiljer tvingas man nu plocka isär plan för att få andra att flyga.
På F21 i Luleå slaktas ett JAS-plan. Det ska bli en ”hangardrottning” – ett plan som plockas isär för att kunna bistå med delar till andra JAS-plan som behöver lagas.  Just nu finns tre stycken hangardrottningar på flygflottiljen i Luleå. Orsaken: akut brist på reservdelar.
– Det är ju inte bra att det är brist på reservdelar och utbytesenheter. Här har vi investerat i avancerade plattformar som sen inte kan användas på grund av brister i reservdelsförsörjningen, säger försvarsminister Karin Enström (M) till SVT.
SVT kunde för två år sedan rapportera om problem med försvarets nya it-system Prio. Dessa problem är vad som, bland annat, orsakat bristen då reservdelarna inte kommer fram i tid till flottiljerna.
”Måste komma till rätta med det här”
Enligt Örjan Lindkvist, chef för flygunderhållet på F21, kommer planen som nu slaktas att få vänta i snitt i tre månader innan de kommer att kunna flyga igen. Han kallar 2013 för ”en katastrof” när det gäller reservdelar, men säger att det sett ljusare ut i år.
Med den upptrappade konflikten i Ukraina är oron större än på länge för att en allvarlig kris ska bryta ut i Europa. Försvarsmakten skriver i sin årsredovisning att man har kunnat hålla uppe incidentberedskapen, säger försvarsminister Karin Enström
– Men det är inte bra att vi inte har tillgång till de flygplan vi ska ha tillgång till, och det påverkar övningar. Försvarsmakten tillsammans med FMV (Försvarets materielverk) måste komma tillrätta med det här så fort som möjligt.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-s ... vdelsbrist

Någon vidare kommentar?
Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"