Twin Wasp-motorn i Finland
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Twin Wasp-motorn i Finland
Twin Wasp-motorn i Finland?
Några klipp först.
>>Finland fick också tillgång till det flyg som blivit krigsbyte efter den snabba tyska invasionen av Västeuropa, från bland annat Frankrike och Norge. >>
>>Hur kan det komma sig att det finska flygvapnet använde både Twin Wasp och DB605 under den senare delen av fortsättningskriget 1943-44 medan det svenska flygvapnet ännu inte fått några leveranser från de svenska tillverkarna?>>
….min tolkning ...man var ju vapenbröder vid denna tid
Svenska sidan::(några klipp)
>>1943 juni: 115 st Pratt & Whitney Twin Wasp flygmotorer anländer till Trelleborg från Tyskland. De utgörs av motorer som Tyskland tagit som krigsbyte i Frankrike. (i serien 2979--3986 )
Dessa motorer gjorde det möjligt att ta J 22 i tjänst tidigare än om man behövt invänta de svensktillverkade motorerna samt att leverera B 17A till förband där de sedan fick invänta ”en egen” motor. >>
>>Serieleveranserna av J22 inleddes i oktober 1943. De första 113 flygplanen kom på grund av förseningar hos motortillverkaren Svensk Flygmotor att levereras med Twin Wasp-originalmotorer inköpta från Tyskland som i sin tur tagit dem som krigsbyte i Frankrike.
>>1942. Provkörning av den första kopierade Pratt & Whitney Twin Wasp-motorn, STWC-3, genomförs hos SFA. >>
>>1944. Svenska Flygmotor AB levererar den första serietillverkade 14-cylindriga stjärnmotorn Pratt & Whitney Twin Wasp, STWC-3, 1 065 hk. 13 motorer levererades under året och 313 under följande år. Motorn användes bl.a. i Saab 17, J 22, B 18A, S 18A, Tp 79 och var utan tillstånd kopierad från det amerikanska originalet TWC 3. >>
>>Motorn kom att bli ett stort problem, men ett antal amerikanska flygmotorer av typ Pratt & Whitney Twin Wasp (TWC-3) kunde inköpas från Tyskland. Dessa motorer hade tyskarna i sin tur tagit som krigsbyte från fransmännen och dessa flygmotorer byttes nu mot bl.a. svenskt specialstål och annat för tysk krigsindustri åtråvärda varor. Nu täckte emellertid antalet "franska" motorer långt ifrån det svenska behovet och de resterande motorerna kom senare att levereras från Flygmotor i Trollhättan, där man helt enkelt (utan tillstånd från P&W) lät kopiera originalmotorn! De svensktillverkade motorerna betecknades STWC-3, där "S" helt enkelt kom att stå för ordet "Swedish" och där de första motorerna kunde börja att levereras från mars månad 1944. >>
Min fråga:
Hur använde Finland sina Twin Wasp och DB605 motorer ?
Finns mer info ?
Fpl typ, antal.. tidpunkt, eller annat...(gäller främst Twin Wasp)
Med vänlig hälsning Bengt
Några klipp först.
>>Finland fick också tillgång till det flyg som blivit krigsbyte efter den snabba tyska invasionen av Västeuropa, från bland annat Frankrike och Norge. >>
>>Hur kan det komma sig att det finska flygvapnet använde både Twin Wasp och DB605 under den senare delen av fortsättningskriget 1943-44 medan det svenska flygvapnet ännu inte fått några leveranser från de svenska tillverkarna?>>
….min tolkning ...man var ju vapenbröder vid denna tid
Svenska sidan::(några klipp)
>>1943 juni: 115 st Pratt & Whitney Twin Wasp flygmotorer anländer till Trelleborg från Tyskland. De utgörs av motorer som Tyskland tagit som krigsbyte i Frankrike. (i serien 2979--3986 )
Dessa motorer gjorde det möjligt att ta J 22 i tjänst tidigare än om man behövt invänta de svensktillverkade motorerna samt att leverera B 17A till förband där de sedan fick invänta ”en egen” motor. >>
>>Serieleveranserna av J22 inleddes i oktober 1943. De första 113 flygplanen kom på grund av förseningar hos motortillverkaren Svensk Flygmotor att levereras med Twin Wasp-originalmotorer inköpta från Tyskland som i sin tur tagit dem som krigsbyte i Frankrike.
>>1942. Provkörning av den första kopierade Pratt & Whitney Twin Wasp-motorn, STWC-3, genomförs hos SFA. >>
>>1944. Svenska Flygmotor AB levererar den första serietillverkade 14-cylindriga stjärnmotorn Pratt & Whitney Twin Wasp, STWC-3, 1 065 hk. 13 motorer levererades under året och 313 under följande år. Motorn användes bl.a. i Saab 17, J 22, B 18A, S 18A, Tp 79 och var utan tillstånd kopierad från det amerikanska originalet TWC 3. >>
>>Motorn kom att bli ett stort problem, men ett antal amerikanska flygmotorer av typ Pratt & Whitney Twin Wasp (TWC-3) kunde inköpas från Tyskland. Dessa motorer hade tyskarna i sin tur tagit som krigsbyte från fransmännen och dessa flygmotorer byttes nu mot bl.a. svenskt specialstål och annat för tysk krigsindustri åtråvärda varor. Nu täckte emellertid antalet "franska" motorer långt ifrån det svenska behovet och de resterande motorerna kom senare att levereras från Flygmotor i Trollhättan, där man helt enkelt (utan tillstånd från P&W) lät kopiera originalmotorn! De svensktillverkade motorerna betecknades STWC-3, där "S" helt enkelt kom att stå för ordet "Swedish" och där de första motorerna kunde börja att levereras från mars månad 1944. >>
Min fråga:
Hur använde Finland sina Twin Wasp och DB605 motorer ?
Finns mer info ?
Fpl typ, antal.. tidpunkt, eller annat...(gäller främst Twin Wasp)
Med vänlig hälsning Bengt
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Twin Wasp satt ju i vissa versioner av Curtiss Hawk 75, som de ju hade ett antal av.
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Helt klart.Per Björkqvist skrev:Twin Wasp satt ju i vissa versioner av Curtiss Hawk 75, som de ju hade ett antal av.
Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp motorer fick Finland tillgång till av de flygplan/motorer som blivit krigsbyte efter den snabba tyska invasionen i Frankrike och Norge.
Frågan är:: Hur många extra (dvs. utöver motorerna som satt i planen) fick Finland av Tyskland?
Sverige fick ju tillgång till ”Franska” motorer i juni 1943...(över 100 ex )
Har själv boken om Curtiss Hawk 75A i Finska FV, men den är ju lite på utrikiska=finska och har lite svårt få en överblick.(skall göra ett nytt försök snart)
Alltså , skulle vara intressant veta hur många Twin Wasp motorer som ankom till Finland.
Våra Finska medlemmar hoppas jag kan hjälpa till?
Mvh Bengt
Det sägs att över 170.000 motorer tillverkades.
Men intet/mycket litet om hur Finland använde motorerna.
Kan du hjälpa till att räta ut vissa frågetäcken?
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Hej,
man köpte tillsammans 127 st Twin Wasp motorer till Finland from Tyskland mellan sommaren 1942 - hösten 1943.
Jag återkommer till saken lite senare, har nog mera information.
mvh Jukka
[ Postad med iPad ]
man köpte tillsammans 127 st Twin Wasp motorer till Finland from Tyskland mellan sommaren 1942 - hösten 1943.
Jag återkommer till saken lite senare, har nog mera information.
mvh Jukka
[ Postad med iPad ]
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Toppen Jukka, mycket intressant.Jukka Nisula skrev:Hej,
man köpte tillsammans 127 st Twin Wasp motorer till Finland from Tyskland mellan sommaren 1942 - hösten 1943.
Jag återkommer till saken lite senare, har nog mera information.
mvh Jukka
[ Postad med iPad ]
Med vänlig hälsning Bengt
- Jan Holmqvist
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Här är en bra lista på finska Curtiss Hawk
ex-franska 75A-1, A-2, A-3 med TW SC2-G eller TW SC3-G
ex-franska 75A-4 med Wright Cyclone
ex-norska 75A-6 med TW SC3-G
http://www.histaviation.com/Curtiss_Hawk_75.html
Motorer
51 st förmodligen franska TW SC3-G att användas till VL Myrsky
1st DB605 till VL Pyörremyrsky
50st R-1535 Twin Wasp Junior till Fokker D.XXI delserie 4
Hur var det med skillnaderna mellan de olika TW-versionerna?
En TWC-3 och en SC3-G är väl inte direkt utbytbar?
ex-franska 75A-1, A-2, A-3 med TW SC2-G eller TW SC3-G
ex-franska 75A-4 med Wright Cyclone
ex-norska 75A-6 med TW SC3-G
http://www.histaviation.com/Curtiss_Hawk_75.html
Motorer
51 st förmodligen franska TW SC3-G att användas till VL Myrsky
1st DB605 till VL Pyörremyrsky
50st R-1535 Twin Wasp Junior till Fokker D.XXI delserie 4
Hur var det med skillnaderna mellan de olika TW-versionerna?
En TWC-3 och en SC3-G är väl inte direkt utbytbar?
Quintus 72 - SFF Blekinge
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Hej,
Jan Holmqvist har bra listan av de typer man använde Twin Wasp i Ilmavoimat (Finska Flygvapnet). Här är några detaljer som förenar sig till köpet av motorer från Tyskland 1942-43.
Den 12 januari 1942, fick Valtion Lentokonetehdas (VL= Statens Flygplanfabrik) informerad om, att Finska Flygvapnet kan köpa i Tyskland 1065-hk Twin Wasp SC-3G-motorer, men endast 15 st till ny flygmaskinserien. Motorerna fick man från den franska Curtiss Hawk inventering.
Direkt efter det fick man veta, att Tyskland säljer till 28 st Franska Twin Wasp -motorer. De kunde man använda till serie av 18 st ny VL Myrsky jaktplan. (Myrsky = Storm) Strax efter, i februari 1942 avslöjades det, att motorerna finns i lager i Metz 51 st och den planerade serien var att öka storleken på 30 flygplan. Till Frankrike hade före kriget levererats nästan 300 st Curtiss Hawk med reservmotorerna, och from samma inventeringen av Metz köpte svenskarna motorer för deras J22-serien. Motorer priset var 20 000 till 27 000 RM vardera.
Motorerna fick man till Finland slutligen ännu mera, man var medveten om den tydligen redan i april 1942. S / s Regulus tog ett mäktigt stort mäng av krigsbytemotorer till Hangö den 25.6 1942. Bland dem var 76 st Twin Wasp -motorer. (Man hade fått 25 st av samma typ redan tidigare). De levererades till rekonditionering till Aero OY/AB:s Orivesi motorverkstad. Ännu i september 1943 Finska Flygvapnets ombudsman i Berlin har rapporterats, att på Luftwaffes depå i Metz finns 40 + 25 st Twin Wasp -motorer som väntar Veltjens´s åtgärder. En del av dessa kom också till Finland, nämligen from rapport av Krigutrustningsavdelning kan läsa, att Twin Wasp -motorer köptes från Tyskland totalt 127 stycken. Man behövde dem också till Flygvapnets Curtiss Hawk flygplan.
Källa: Jukka Raunio: Valtion Lentokonetehtaan Historia Osa 2: Tampereella ja sodissa 1933-1944 (Statens Flygplanfabrikens Historia, Del 2: I Tammerfors och i krig 1933-1944)
obs! De som är intresserad av att följa projekt av nybygge -VL Myrsky MY-14, kan läsa här, även på engelska (;
http://www.vlmyrsky.fi/
Mvh Jukka
Jan Holmqvist har bra listan av de typer man använde Twin Wasp i Ilmavoimat (Finska Flygvapnet). Här är några detaljer som förenar sig till köpet av motorer från Tyskland 1942-43.
Den 12 januari 1942, fick Valtion Lentokonetehdas (VL= Statens Flygplanfabrik) informerad om, att Finska Flygvapnet kan köpa i Tyskland 1065-hk Twin Wasp SC-3G-motorer, men endast 15 st till ny flygmaskinserien. Motorerna fick man från den franska Curtiss Hawk inventering.
Direkt efter det fick man veta, att Tyskland säljer till 28 st Franska Twin Wasp -motorer. De kunde man använda till serie av 18 st ny VL Myrsky jaktplan. (Myrsky = Storm) Strax efter, i februari 1942 avslöjades det, att motorerna finns i lager i Metz 51 st och den planerade serien var att öka storleken på 30 flygplan. Till Frankrike hade före kriget levererats nästan 300 st Curtiss Hawk med reservmotorerna, och from samma inventeringen av Metz köpte svenskarna motorer för deras J22-serien. Motorer priset var 20 000 till 27 000 RM vardera.
Motorerna fick man till Finland slutligen ännu mera, man var medveten om den tydligen redan i april 1942. S / s Regulus tog ett mäktigt stort mäng av krigsbytemotorer till Hangö den 25.6 1942. Bland dem var 76 st Twin Wasp -motorer. (Man hade fått 25 st av samma typ redan tidigare). De levererades till rekonditionering till Aero OY/AB:s Orivesi motorverkstad. Ännu i september 1943 Finska Flygvapnets ombudsman i Berlin har rapporterats, att på Luftwaffes depå i Metz finns 40 + 25 st Twin Wasp -motorer som väntar Veltjens´s åtgärder. En del av dessa kom också till Finland, nämligen from rapport av Krigutrustningsavdelning kan läsa, att Twin Wasp -motorer köptes från Tyskland totalt 127 stycken. Man behövde dem också till Flygvapnets Curtiss Hawk flygplan.
Källa: Jukka Raunio: Valtion Lentokonetehtaan Historia Osa 2: Tampereella ja sodissa 1933-1944 (Statens Flygplanfabrikens Historia, Del 2: I Tammerfors och i krig 1933-1944)
obs! De som är intresserad av att följa projekt av nybygge -VL Myrsky MY-14, kan läsa här, även på engelska (;
http://www.vlmyrsky.fi/
Mvh Jukka
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Tack Jukka, mycket intressant.
Du säger 127 st. Twin Wasp i Ilmavoimat.
(jag får inte riktigt ihop den summan vid läsning av ditt inlägg, men är det 127 st så är det så)
Nu var både Finland och Sverige i stort behov av denna motor för krigsuppgifter respektive ”neutralitetsvakt”,
Så innan kriget tog slut finns det väl inga fakta eller ”misstankar” på utbyte av motorer eller reservdelar mellan länderna ?
Men efter kriget var Finlands behov av motorn betydligt mindre.
Medan Sverige fortfarande hade behov av den.
Finns inga som helst uppgifter på utbyte av motorer/reservdelar mellan länderna?
(detsamma kan väl sägas om DB605 ?)
Som sagt Tack för info.
Mvh Bengt Ekbladh
PS: ” Statens Flygplanfabrikens Historia, Del 2: I Tammerfors och i krig 1933-1944 ”
Finns den med Engelsk eller Svenskt sammandrag?
…..
Jukka Raunio: Valtion lentokonetehtaan historia, osa 2: "Tampereella ja sodissa 1933 - 1944"
264 A4-kokoista sivua, paljon valokuvia ja piirroksia sekä käppyröitä.
Saatavilla on myös osaa 1 (Pioneerivuodet 1921-1932) 181 sidor
Du säger 127 st. Twin Wasp i Ilmavoimat.
(jag får inte riktigt ihop den summan vid läsning av ditt inlägg, men är det 127 st så är det så)
Nu var både Finland och Sverige i stort behov av denna motor för krigsuppgifter respektive ”neutralitetsvakt”,
Så innan kriget tog slut finns det väl inga fakta eller ”misstankar” på utbyte av motorer eller reservdelar mellan länderna ?
Men efter kriget var Finlands behov av motorn betydligt mindre.
Medan Sverige fortfarande hade behov av den.
Finns inga som helst uppgifter på utbyte av motorer/reservdelar mellan länderna?
(detsamma kan väl sägas om DB605 ?)
Som sagt Tack för info.
Mvh Bengt Ekbladh
PS: ” Statens Flygplanfabrikens Historia, Del 2: I Tammerfors och i krig 1933-1944 ”
Finns den med Engelsk eller Svenskt sammandrag?
…..
Jukka Raunio: Valtion lentokonetehtaan historia, osa 2: "Tampereella ja sodissa 1933 - 1944"
264 A4-kokoista sivua, paljon valokuvia ja piirroksia sekä käppyröitä.
Saatavilla on myös osaa 1 (Pioneerivuodet 1921-1932) 181 sidor
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Samma man, flyghistoriker Jukka Raunio har skrivit två ganska långa artikeln till "Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti" (SIHL=Finlands Flyghistorisk Tidskrift, huvudredaktör Pentti Manninen), som handlar om Finska Flygvapnets materialköp from Tyskland under 1940-1944. Det gäller flygplan, motorer, vapen, radarn, bränsle, oljor, flyg- och serviceutrustning, tillbehör osv.
Handeln mellan OKW (Oberkommando der Wehrmacht)/kontaktperson överstelöjtnant Joseph Veltjens och Finlands staten tog hand om finsk firma Oy Dahlberg & Hilberg Ab. Man gjorde tre materialköpavtalen, nr 1187 (1940), nr 1188 (1941) och nr 1189 (10.2.1942) som var största av alla.
I artikels del 2 (SIHL 3/2003) är motortabell, som är kopierad av (Sotavarustusosasto) Krigsmaterialavdelningens arkiv. Där är lista, som innehåller cirka 15 olika krigsbytemotortyp som man köpte från Tyskland, Twin Wasp- -motorer är nämnd enligt följande:
Pratt & Whitney SC3G avtal 127 st. värde totalt 29.740.000 (enligt "avtal 1189" 77 st.)
Pratt & Whitney SC4G avtal 40 st. värde 1.600.000
Och tyvärr finns Valtion Lentokonetehtaan Historia Osa 2. endast på finska.
http://www.ensipainos.fi/fi/ilmailu/t_103
edit: 27.6.2014
Jag hittade mera info från boken "Lentovarikon historia 1918-2000" (Flygdepås historia), publicerad av Lentovarikon Kilta ry, (Flygdepås Gillet rf) Tammerfors.
Efter kriget och enligt fredsavtal mellan Ryssland hade Flygdepå lagrat mycket material, till exempel flygplan och motorer och andra krigsmaterial och utrustning. Man började sälja dem bort så småningom från året 1949 på auktions. Den första motorauktion var 27.1.1951, man säljs på auktion tillsammans 387 motorer (värde 8,8 milj. mk). Man fortsatte auktion igen på sommaren 1951. Största auktion var i december 1952, då säljs på auktion alla kvarlevande "gamla" motorer och motorers reservdelar som var kvar på depån i Tammerfors och Kuorevesi (nyförtiden Halli), till exempel ryska krigsbytemotorer. Total mändg (i 1952 auktion) var 325,5 ton, värde ung. 4 miljoner mk. Köparen var till exempel Ferrol Oy/Ab (i Helsingfors), Kope Oy/Ab, Metalli- ja Villateollisuus Oy (Metall och Ylleindustri Ab, senare Kuusakoski Oy/Ab och Moser Oy/Ab. Kuusakoski Oy är firma som samlar metallskrot och skrotar dem och säljer vidare. Man lämnade nog följande motorer kvar av eventuell användning:
- Daimler-Benz DB605 (sparat till Messerschmitt bf 109G)
- Junkers Jumo
- Bristol Mercury (till Bristol Blenheim, till Valmet Vihuri)
- Bristol Pegasus
- Pratt&Whitney R-1535 Twin Wasp Junior
- Whirlwind (till VL Pyry)
Aero Oy/Ab (senare Finnair) köpte sina DC-3 flygplan år 1947. Jag fick info, att Aero köpte Twin Wasp-motorer från Flygdepå till DC-3:or som reservmotorer. Jag vet inte ännu hur många, men jag får möjligen ansvar senare.
Mvh Jukka
Handeln mellan OKW (Oberkommando der Wehrmacht)/kontaktperson överstelöjtnant Joseph Veltjens och Finlands staten tog hand om finsk firma Oy Dahlberg & Hilberg Ab. Man gjorde tre materialköpavtalen, nr 1187 (1940), nr 1188 (1941) och nr 1189 (10.2.1942) som var största av alla.
I artikels del 2 (SIHL 3/2003) är motortabell, som är kopierad av (Sotavarustusosasto) Krigsmaterialavdelningens arkiv. Där är lista, som innehåller cirka 15 olika krigsbytemotortyp som man köpte från Tyskland, Twin Wasp- -motorer är nämnd enligt följande:
Pratt & Whitney SC3G avtal 127 st. värde totalt 29.740.000 (enligt "avtal 1189" 77 st.)
Pratt & Whitney SC4G avtal 40 st. värde 1.600.000
Och tyvärr finns Valtion Lentokonetehtaan Historia Osa 2. endast på finska.
http://www.ensipainos.fi/fi/ilmailu/t_103
edit: 27.6.2014
Jag hittade mera info från boken "Lentovarikon historia 1918-2000" (Flygdepås historia), publicerad av Lentovarikon Kilta ry, (Flygdepås Gillet rf) Tammerfors.
Efter kriget och enligt fredsavtal mellan Ryssland hade Flygdepå lagrat mycket material, till exempel flygplan och motorer och andra krigsmaterial och utrustning. Man började sälja dem bort så småningom från året 1949 på auktions. Den första motorauktion var 27.1.1951, man säljs på auktion tillsammans 387 motorer (värde 8,8 milj. mk). Man fortsatte auktion igen på sommaren 1951. Största auktion var i december 1952, då säljs på auktion alla kvarlevande "gamla" motorer och motorers reservdelar som var kvar på depån i Tammerfors och Kuorevesi (nyförtiden Halli), till exempel ryska krigsbytemotorer. Total mändg (i 1952 auktion) var 325,5 ton, värde ung. 4 miljoner mk. Köparen var till exempel Ferrol Oy/Ab (i Helsingfors), Kope Oy/Ab, Metalli- ja Villateollisuus Oy (Metall och Ylleindustri Ab, senare Kuusakoski Oy/Ab och Moser Oy/Ab. Kuusakoski Oy är firma som samlar metallskrot och skrotar dem och säljer vidare. Man lämnade nog följande motorer kvar av eventuell användning:
- Daimler-Benz DB605 (sparat till Messerschmitt bf 109G)
- Junkers Jumo
- Bristol Mercury (till Bristol Blenheim, till Valmet Vihuri)
- Bristol Pegasus
- Pratt&Whitney R-1535 Twin Wasp Junior
- Whirlwind (till VL Pyry)
Aero Oy/Ab (senare Finnair) köpte sina DC-3 flygplan år 1947. Jag fick info, att Aero köpte Twin Wasp-motorer från Flygdepå till DC-3:or som reservmotorer. Jag vet inte ännu hur många, men jag får möjligen ansvar senare.
Mvh Jukka
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Tack igen Jukka.
Artiklarna du nämner (del 1 och 2 ur SIHL ) låter väldigt intressanta.
Finns möjligheter om scanning tro ?, antingen på denna sida eller mera privat, du väljer.
Införstådd i att det är på Finska, men har en ”tolk” som kan hjälpa mig.
Hur är det på Vasa torg numera ?
Förr var det roligt kolla alla turister där.
Var ofta förr i Molpe med omnejd.
Nåväl , trevlig sommar Jukka.
Med vänlig hälsning Bengt
Artiklarna du nämner (del 1 och 2 ur SIHL ) låter väldigt intressanta.
Finns möjligheter om scanning tro ?, antingen på denna sida eller mera privat, du väljer.
Införstådd i att det är på Finska, men har en ”tolk” som kan hjälpa mig.
Hur är det på Vasa torg numera ?
Förr var det roligt kolla alla turister där.
Var ofta förr i Molpe med omnejd.
Nåväl , trevlig sommar Jukka.
Med vänlig hälsning Bengt
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Hej,
först...Torget i Vasa är full av folk på sommaren, det finns många cafeterior och glasskiosker nyförtiden på torget och olika "happening". Varje söndag finns öppen lopptorg för alla som vill sälja bort sina gamla varor. Just nu har vi Europeisk mattorg "Bon Appetito" där...trevlig international stämning. Vällkommen!
Det är bästa att jag skickar artiklarna privat, bara jag får din email.
Trevlig sommaren, skönt och varmt är det just nu!
Mvh Jukka
först...Torget i Vasa är full av folk på sommaren, det finns många cafeterior och glasskiosker nyförtiden på torget och olika "happening". Varje söndag finns öppen lopptorg för alla som vill sälja bort sina gamla varor. Just nu har vi Europeisk mattorg "Bon Appetito" där...trevlig international stämning. Vällkommen!
Det är bästa att jag skickar artiklarna privat, bara jag får din email.
Trevlig sommaren, skönt och varmt är det just nu!
Mvh Jukka
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Hej Jukka.
Har sänt "adressen" via personligt meddelande, hoppas det gick fram.
Vi hörs mvh Bengt
Har sänt "adressen" via personligt meddelande, hoppas det gick fram.
Vi hörs mvh Bengt
Re: Twin Wasp-motorn i Finland
Verkligen tack för översända kopior Jukka Nisula
Jukka tippsar även om 2 ”flyg-händelser” i Finland i sommar.
i Åbo finns intressant uppvisning som gäller marinflyg.
Linnanpuomissa 6.5. - 5.10.2014
http://www.forum-marinum.fi/fi/nayttely ... ta-lentoon
I Jämijärvi (Jämi Fly In), kan man titta på gamla "warbirds". Där är många flygplan från Sverige på plats. (;
19.-20. Juli 2014 på Jämi (EFJM).....Jämintie 659, ...38800 Jämijärvi, Finland
http://www.jamiflyin.com/swe/airshow
Några som känner sig lockad antar jag.
Bengt
Jukka tippsar även om 2 ”flyg-händelser” i Finland i sommar.
i Åbo finns intressant uppvisning som gäller marinflyg.
Linnanpuomissa 6.5. - 5.10.2014
http://www.forum-marinum.fi/fi/nayttely ... ta-lentoon
I Jämijärvi (Jämi Fly In), kan man titta på gamla "warbirds". Där är många flygplan från Sverige på plats. (;
19.-20. Juli 2014 på Jämi (EFJM).....Jämintie 659, ...38800 Jämijärvi, Finland
http://www.jamiflyin.com/swe/airshow
Några som känner sig lockad antar jag.
Bengt