Den flygande sjuksköterskan.
[img] [/img]
En kvinna som skrev in sig i flyghistorien av en särskild anledning var Ellen Church och jag ska försöka med några korta rader försöka berätta varför.
Ellen Church (1904-1965)
På en farm utanför staden Cresco i Iowa såg Ellen dagens ljus den 22 september 1904. Hon blev i unga år mycket fascinerad av flyget och dess utveckling.
På 1920-talet då flyget fortfarande befann sig i sin barndom försökte det vinna framgång hos den breda publiken. En av anledningarna till att det var trögt i början var att folk fortfarande var rädda och upplevde det som farligt att flyga. Kanske inte så konstigt trots allt.
Här kom Ellen Church att spela en särskild roll som kom att popularisera flyget och dess framtid. Ellen som i slutet på 1920 talet hade utbildat sig till legitimerad sjuksköterska var oerhört fascinerad av det nya sättet att transportera sig i luften. Hon började vid denna tid att ta sina egna flyglektioner. En kort tid senare tog Ellen kontakt med Boeing Air Transport (BAT) och dess talesman Steve Stimpson.
Hennes avsikt var att söka jobb som pilot på nämnda bolag. Boeing Air Transport är för övrigt föregångaren till dagens United Airlines.Men Steve Stimpson ville för tillfället inte hyra in Ellen Church. Hon framförde då ett annat förslag när hon sa så här , "Varför inte ha med en sjuksköterska ombord för att bekämpa flygrädslan?" "Kan vi inte pröva i tre månader?" Hmm.....ingen dum idé alls lär Steve Stimpson ha utryckt det när han fick höra förslaget.
Han presenterade idén till sina högre chefer i Boeing Air Transport som fann det hela mycket intressant. När Steve Stimpson och de andra framför sig såg den enorma publicitet detta skulle medföra nappade man på förslaget som Ellen Church lagt fram och anställde henne tre månader på prov. Därmed kom Ellen Church att tveklöst bli den första flygvärdinnan i världen och föregångare till alla de andra som föjde efter. Av naturliga skäl fick hon en fast tjänst efter sin provtjänstgörning!
Den 15:e maj 1930 gjorde Ellen Church sin första flygning i Boeing Air Transports Boeing Model 80A med plats för 18 passagerare ombord på rutten mellan Oakland/San Francisco via Cheyenne Wyoming till Chicago Illinois. Denna flight har blivit känd som världens första flygning med en flygvärdinna ombord!
Man gjorde under resans gång stopp och uppehåll vid 13 olika flygplatser utefter rutten för tankning av flygplanet och möjlighter för passagerare att stiga av eller på. Flygningen tog runt 24 timmar.
Alla flygvärdinnorna på Boeing Air Transport var leg.sjuksköterskor som fick byta sina vita uniformer mot Boeing Air Transports gröna dito. De första åtta sjuksköterskorna/flygvärdinnorna (en per flygplan) gjorde en sådan succé att Boeing Air Transport anställde ytterligare 20 stycken omgående.
Framgången blev så stor för bolaget med de inhyrda/anställda sjuksköterskorna att de inom tre år följdes av samtliga bolag av betydelse i USA. Att bli flygvärdinna hos Boeing Air Transport på 1930-talet var mycket strikt. Man skulle vara leg. sjuksköterska , singel, yngre än 25 år , max 52 kilo och fick inte vara längre än 164 centimeter. Lönen var 125 dollar i månaden för ungefär 100 timmars flygtid.
Nu ska man veta att det inte var något speciellt glamoröst yrke på den tiden. Till den vanliga servicen ombord tillkom att lasta ombord bagage , tanka flygplanet , kunna hantera en skiftnyckel och när så behövdes , hjälpa piloten att skjuta in planet i de primitiva hangarerna som fanns längs rutten/rutterna man flög.
Ellen Church egen karriär som flygvärdinna varade endast i 18 månader. Efter en bilolycka som tvingade ner henne på marken så fortsatte hon sin vidareutbildning som sjuksköterska vid Universitetet i Minnesota och återupptog sin civila karriär som sjuksköterska. Dock återkom Ellen Church till flyget under andra världskriget 1942 och då som kapten i Army Nurse Corps/Air Evacuation Service.Hon förärades Air Medal för sina heroiska insatser i Nordafrika , Sicilien , England och Frankrike.
Efter kriget återvände hon till sin sjukskötersketjänst i Terre Haute Indiana. Att hon hamnade i Terre Haute berodde på att hon 1964 gifte sig med Leonard Marshall som var President vid First National Bank i Terre Haute Indiana.
Giftemålet blev tyvärr mycket kort , då Ellen 1965 tragiskt föll av hästryggen under ridning och skadade sig så allvarligt att hon avled.
Hon glömdes dock inte bort av sin hembygd i Iowa som döpte sin flygplats i Cresco till "Ellen Church Field", ett namn som den för övrigt fortfarande bär.
Några korta rader om Boeing Air Transport och dess flygplan Boeing Model 80:
[img] [/img]
1928 intoducerades Amerikas första special designade flygplan Boeing Modell 80 (27 juli 1928) för passagerare med inriktning på komfort och bekvämlighet. Model 80 som kom strax innan 80A hade plats för 12 passagerare. Model 80A flög första gången 12 september 1929 och hade en flygkropp av svetsade stålrör täckta med duk. Vingspetsarna av trä kunde tas bort så att planet passade i de primitiva hangarerna längs dess flygrutt. Besättningen bestod av tre personer och man fick rum med 18 passagerare och 400 kg frakt. Kabinen var rymlig och bekväm , med läderstoppning i sätena , varmt och kallt rinnande vatten , läslampor och en dåtida "aircondition".
Model 80A var tre-motorig varav en motor i "nosen" typ Junkers Ju-52/3m. Motorerna var Pratt&Whitney Hornet på vardera 525 hp. Cruising speed ungefär 200 km/h. Räckvidden var 74 mil.
Spännvidd 24,3 meter och längden 17 meter.
bild: Boeing Model 80A.
Boeing Air Transports President var vid den tiden svenskättlingen Phil (Philip Gustav) Johnson (1894-1944). Född i Seattle den 5 November 1894 och son till de svenska immigranterna Charles och Hannah Johnson. Phil Johnson fick många tunga uppdrag inom Boeing koncernen genom åren. Han var också President hos United Airlines och Trans-Canada Airlines samt deltog också i utvecklingsarbetet av Boeings bombplan B-29 "Superfortress". Det var en B-29 vid namn "Enola Gay" som släppte atombomben över Hiroshima den 6 augusti 1945. Tre dagar senare släppte en annan B-29 "Bockscar" ytterligare en bomb över Nagasaki. Detta medförde att Japan strax därefter kapitulerade i kriget.
Vid ett besök på Boeings Wichita Factory i Kansas 1944 fick han plötsligt en mycket svår stroke och hans liv gick inte att rädda. Detta väckte stor förstämmning i Boeing koncernen av naturliga skäl.
Chairman vid Boeing Air Transport var som sig bör William Edward Boeing (1881-1956). Han grundade Pacific Aero Products i Seattle 1916. Det bytte sedan namn till dagens Boeing Airplane Company.
William E. Boeing föddes i Detroit där hans tyske fader Wilhelm Böing slog sig ner 1872 och blev en välbärgad direktör i timmerbranschen. William Boeing besökte en gång sin pappas hemstad Hohenlimburg (i dag en del av Hagen,Westfalen) där det forfarande bor en del av familjerna Böing kvar. "Släkten är värst" heter det ju i ett ordspråk , så därför var det var väl lite ett ödets ironi att just Boeings egna bombplan Boeing B-17 "Flying Fortress" bombade den tyska stadens vitala delar totalt sönder och samman under andra värlskriget. Men det är ju en helt annan historia.
Med flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland.
Världens första flygvärdinna!!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Världens första flygvärdinna!!
Citat:
"Alla flygvärdinnorna på Boeing Air Transport var leg.sjuksköterskor som fick byta sina vita uniformer mot Boeing Air Transports gröna dito. De första åtta sjuksköterskorna/flygvärdinnorna (en per flygplan) gjorde en sådan succé att Boeing Air Transport anställde ytterligare 20 stycken omgående.
Framgången blev så stor för bolaget med de inhyrda/anställda sjuksköterskorna att de inom tre år följdes av samtliga bolag av betydelse i USA. Att bli flygvärdinna hos Boeing Air Transport på 1930-talet var mycket strikt. Man skulle vara leg. sjuksköterska , singel, yngre än 25 år , max 52 kilo och fick inte vara längre än 164 centimeter. Lönen var 125 dollar i månaden för ungefär 100 timmars flygtid.
Nu ska man veta att det inte var något speciellt glamoröst yrke på den tiden. Till den vanliga servicen ombord tillkom att lasta ombord bagage , tanka flygplanet , kunna hantera en skiftnyckel och när så behövdes , hjälpa piloten att skjuta in planet i de primitiva hangarerna som fanns längs rutten/rutterna man flög."
Intressant att läsa om denna kvinnliga pionjär inom civilflyget. Jag är dock lite nyfiken på vad som var den speciella framgången med dessa första flygvärdinnor och i vad mån kravet på att man skulle vara legitimerad sjuksköterska hade i praktiken? Kände sig de flygrädda exempelvis mindre rädda av vetskapen om att flygvärdinnan var sjukutbildad och att det var orsaken till succén?!? Och vad skulle det ha för praktisk betydelse om planet kraschade? Men kanske att utdelning av aspirin till passagerare som fått huvudvärk av någon anledning under flygningen erfordrade en legitimation i dåtidens US of A?
Att man idag anser att flygvärdinnor och pursers viktigaste uppgift INTE är att passa upp på resenärerna under flygningen utan att de bl.a. ska organisera evakuering av planet vid en nödsituation är nog allmänt bekant och accepterat. Men för att sköta den säkerhetsdetaljen krävs ju inte någon sjuksköterskeutbildning; det är andra kunskaper som erfordras av kabinpersonalen. Så att ha sjuksköterskeutbildade flygvärdinnor verkar vara overkill. Det är förstås ingen nackdel med denna utbildning för ombordpersonalen men å andra sidan är det knappast heller ett absolut måste för att göra sådana sysselsättningar ombord och i anslutning till flygningarna vilka räknas upp i ovanstående citat!
"Alla flygvärdinnorna på Boeing Air Transport var leg.sjuksköterskor som fick byta sina vita uniformer mot Boeing Air Transports gröna dito. De första åtta sjuksköterskorna/flygvärdinnorna (en per flygplan) gjorde en sådan succé att Boeing Air Transport anställde ytterligare 20 stycken omgående.
Framgången blev så stor för bolaget med de inhyrda/anställda sjuksköterskorna att de inom tre år följdes av samtliga bolag av betydelse i USA. Att bli flygvärdinna hos Boeing Air Transport på 1930-talet var mycket strikt. Man skulle vara leg. sjuksköterska , singel, yngre än 25 år , max 52 kilo och fick inte vara längre än 164 centimeter. Lönen var 125 dollar i månaden för ungefär 100 timmars flygtid.
Nu ska man veta att det inte var något speciellt glamoröst yrke på den tiden. Till den vanliga servicen ombord tillkom att lasta ombord bagage , tanka flygplanet , kunna hantera en skiftnyckel och när så behövdes , hjälpa piloten att skjuta in planet i de primitiva hangarerna som fanns längs rutten/rutterna man flög."
Intressant att läsa om denna kvinnliga pionjär inom civilflyget. Jag är dock lite nyfiken på vad som var den speciella framgången med dessa första flygvärdinnor och i vad mån kravet på att man skulle vara legitimerad sjuksköterska hade i praktiken? Kände sig de flygrädda exempelvis mindre rädda av vetskapen om att flygvärdinnan var sjukutbildad och att det var orsaken till succén?!? Och vad skulle det ha för praktisk betydelse om planet kraschade? Men kanske att utdelning av aspirin till passagerare som fått huvudvärk av någon anledning under flygningen erfordrade en legitimation i dåtidens US of A?
Att man idag anser att flygvärdinnor och pursers viktigaste uppgift INTE är att passa upp på resenärerna under flygningen utan att de bl.a. ska organisera evakuering av planet vid en nödsituation är nog allmänt bekant och accepterat. Men för att sköta den säkerhetsdetaljen krävs ju inte någon sjuksköterskeutbildning; det är andra kunskaper som erfordras av kabinpersonalen. Så att ha sjuksköterskeutbildade flygvärdinnor verkar vara overkill. Det är förstås ingen nackdel med denna utbildning för ombordpersonalen men å andra sidan är det knappast heller ett absolut måste för att göra sådana sysselsättningar ombord och i anslutning till flygningarna vilka räknas upp i ovanstående citat!
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Världens första flygvärdinna!!
Hej Arne,
Bra och adekvata frågor som jag tyvärr inte har något bra svar på. Läste mig till detta för många år sedan som flyghistoriker då det lät intressant och att jag själv har ett förflutet inom akutvården långt tillbaks.
Vet inte hur man resonerade på 30-talet men tydligen var detta något som kom högt på dåtidens dagordning.
Vad jag vet var det nog bara BAT som anställde sjuksköterskor som flygvärdinnor , de andra stora bolagen insåg kanske framgången som blev och hakade på trenden med service ombord.
Precis som du säger har rollen förändrats över tid även om jag tror att det finns en viss kunskap vad avser sjukvård även idag hos personalen.
Trevlig helg,
/Hans
Bra och adekvata frågor som jag tyvärr inte har något bra svar på. Läste mig till detta för många år sedan som flyghistoriker då det lät intressant och att jag själv har ett förflutet inom akutvården långt tillbaks.
Vet inte hur man resonerade på 30-talet men tydligen var detta något som kom högt på dåtidens dagordning.
Vad jag vet var det nog bara BAT som anställde sjuksköterskor som flygvärdinnor , de andra stora bolagen insåg kanske framgången som blev och hakade på trenden med service ombord.
Precis som du säger har rollen förändrats över tid även om jag tror att det finns en viss kunskap vad avser sjukvård även idag hos personalen.
Trevlig helg,
/Hans
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Världens första flygvärdinna!!
Naturligtvis tog jag fram "Dröm och verklighet - ett yrke i det blå" av Marianne Bjurtoft m fl från Freddy Steboms förlag från min bokhylla. Om SAS flygvärdinnor.
Har man själv en "En blogg i det blå" så.
Om boken:
http://books.google.se/books/about/Dr%C ... edir_esc=y
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rord.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... aksida.jpg
Har man själv en "En blogg i det blå" så.
Om boken:
http://books.google.se/books/about/Dr%C ... edir_esc=y
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rord.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... aksida.jpg
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Världens första flygvärdinna!!
Om jag tar mig friheten att avlägsna mig från ämnet (eller tänka litet framåt) i denna tråd, så kommer jag att tänka på brittiska och holländska långdistans-rutter till Asien på 30-talet. Med manliga "stewards" och där passagerarna naturligtvis behövde en massa service och var vana vid att uppassas.
Några "lästips":
http://www.youtube.com/watch?v=WDqo9c3Cnxs
http://larsan13.wordpress.com/2013/05/2 ... -med-mera/ (mot slutet av inlägget)
http://www.youtube.com/watch?v=NSjT28v9Z4E Möjligen är http://www.dubaiasitusedtobe.com/pages/ ... 5tpipR_vlZ identisk. Känner inte igen den film-version jag sökte.. Men hur som haver så måste man pyssla om pax vid övernattningarna.
Några "lästips":
http://www.youtube.com/watch?v=WDqo9c3Cnxs
http://larsan13.wordpress.com/2013/05/2 ... -med-mera/ (mot slutet av inlägget)
http://www.youtube.com/watch?v=NSjT28v9Z4E Möjligen är http://www.dubaiasitusedtobe.com/pages/ ... 5tpipR_vlZ identisk. Känner inte igen den film-version jag sökte.. Men hur som haver så måste man pyssla om pax vid övernattningarna.