Om Lars Bergström, S-O Ridder, H Undén och deras Windex 1200
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Om Lars Bergström, S-O Ridder, H Undén och deras Windex 1200
Olle Ekwalls inlägg i en annan tråd om svensken Lars Giertz (jo, son till biskopen) krasch med sitt extrema plan som jag aldrig hört talas om, kom mig att tänka på en annan Lars, som också omkom med sitt plan i USA. Det handlar om Lars Bergström, flygingenjör och "skeppsbyggare" som omkom med en Windex 1200 motorseglare i mars 1997 i Florida. Om haverierna kan läsas här och här.
Om Lars B skrev New York Times; det handlar mest om hans insatser tillsammans med Sven-Olof Ridder för seglingskonsten. Windex var ju först namnet på den vindvisare som kom att sitta på var och varannan segelbåt och gav en finansiell grund för annat.
Om problemen med att ta fram flygplanet Windex 1200 berättas här (sök så på exempelvis Windex). En "lärobok i management" om hur det är att försöka ta fram en unik produkt, med exempel på alla yttre och inre hinder som kan dyka upp.
Se även http://www.windex.se/Main.htm . Har en känsla att det står still. Vad jag vet finns två luftvärdiga Windex i Sverige; SE-XSO och SE-XSP.
Intressant är också Ridders alla andra flygplanprojekt som man stöter på här och där. Men någon samlad framställning känner jag inte till.
Lars S
Om Lars B skrev New York Times; det handlar mest om hans insatser tillsammans med Sven-Olof Ridder för seglingskonsten. Windex var ju först namnet på den vindvisare som kom att sitta på var och varannan segelbåt och gav en finansiell grund för annat.
Om problemen med att ta fram flygplanet Windex 1200 berättas här (sök så på exempelvis Windex). En "lärobok i management" om hur det är att försöka ta fram en unik produkt, med exempel på alla yttre och inre hinder som kan dyka upp.
Se även http://www.windex.se/Main.htm . Har en känsla att det står still. Vad jag vet finns två luftvärdiga Windex i Sverige; SE-XSO och SE-XSP.
Intressant är också Ridders alla andra flygplanprojekt som man stöter på här och där. Men någon samlad framställning känner jag inte till.
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 12 aug 2008, 16:06, redigerad totalt 1 gång.
- Krister Lindblad
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Hej Lasse,
Intressanta länkar. Såg ofta Windex i dess begynnelse på Ekeby.
Om jag inte minns helt fel så gjorde SVT ett reportage om och med flygplanet. Har ingen aning om exakt när eller vilket program det var för. Någon gång på 1980-talet borde det ha varit. Jag minns att jag såg det på TV. Minnesbilden är att de bl a hade en flygscen där de intervjuade Windex-piloten....medan denne flög inverterat i rote med fotoflygplanet.
Har en suddig minnesbild och misstanke om vem piloten var, men jag ska låta det vara osagt här eftersom jag är osäker.
mvh / Krister
Intressanta länkar. Såg ofta Windex i dess begynnelse på Ekeby.
Om jag inte minns helt fel så gjorde SVT ett reportage om och med flygplanet. Har ingen aning om exakt när eller vilket program det var för. Någon gång på 1980-talet borde det ha varit. Jag minns att jag såg det på TV. Minnesbilden är att de bl a hade en flygscen där de intervjuade Windex-piloten....medan denne flög inverterat i rote med fotoflygplanet.
Har en suddig minnesbild och misstanke om vem piloten var, men jag ska låta det vara osagt här eftersom jag är osäker.
mvh / Krister
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Då jag kollar i EAAs register hittar jag sex Windex
SE-XSD Windex 1100
SE-XSH Windex 1200
SE-XSM Windex 1200A
SE-XSN Windex 1200C
SE-XSO Windex 1200C
SE-XSP Windex 1200C
De två sista är under "utprovning" vilket är ett vanligt förhållande för experimentregistrerade plan. De kan vara i detta stadium under många år.
Jag hittade också en sjunde under byggnad, en Windex 1200B färdig till 85%
Jag har ett diffust minne av att Windex började konstrueras mot en tidig UL-regel, eller ganske en regel som väntades komma. Regeln fick sedan fartbegränsningar som gjorde att Windex inte passade in i den regeln, men konstruktionen var intressant att jobba vidare med ändå.
Minns jag rätt?
SE-XSD Windex 1100
SE-XSH Windex 1200
SE-XSM Windex 1200A
SE-XSN Windex 1200C
SE-XSO Windex 1200C
SE-XSP Windex 1200C
De två sista är under "utprovning" vilket är ett vanligt förhållande för experimentregistrerade plan. De kan vara i detta stadium under många år.
Jag hittade också en sjunde under byggnad, en Windex 1200B färdig till 85%
Jag har ett diffust minne av att Windex började konstrueras mot en tidig UL-regel, eller ganske en regel som väntades komma. Regeln fick sedan fartbegränsningar som gjorde att Windex inte passade in i den regeln, men konstruktionen var intressant att jobba vidare med ändå.
Minns jag rätt?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, Windex var från början avsett som ett ultralätt plan enligt den skrift jag länkade till. Den nämner även många andra "ändringar i färdrikningen" under resans gång, skillnaden mellan 1100 och 1200, branden, det misslyckade samarbetet med ett erfaret polskt företag, motorvalproblem, det statliga stödets föränderliga villkor, certifieringsmödorna o s v.
Som jag minns det från texten på http://books.google.se/books?id=qxFXiHGhoKkC (sök så där på exempelvis Windex).
Lars S
Som jag minns det från texten på http://books.google.se/books?id=qxFXiHGhoKkC (sök så där på exempelvis Windex).
Lars S
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Den första Windex 1100, säkerligen SE-XSD, flög f f g 15 mars 1985 och det var säkert den du såg. Jag misstänker den aldrig fick någon motor. Man hade ju svåra problem att hitta en bra motor.Göran Hansson skrev:Jag kommer i håg i mitten på 80-talet ute på Långtora
När Åke Pettersson testflög Windexen, fast då hadde den en blyklump i stället för motor.
/Göran
König-motorn är ju i princip rund, något som många uppskattar. Om det räcker med tre cylindrar för att bli rund; tja. Jag tror motorn kom först i den Windex 1200 som flög f f g 27 april 1989 (SE-XSH). Den hade då en ganska stor motorkåpa, och propeller flöjning och annat var inte klart. En artikel i MACH nr 38 (tredje kvartalet 1989) beskriver de bekymmer man hade med den König-motor man monterat som verkade litet väl trött; den gav inte på långa vägar den effekt eller dragkraft man behövde (och som motorn nominellt skulle ge). Det var svårt att komma loss från marken. Men som segelflygplan hade planet ändå goda prestanda trots den bromsande propellern.
Se bilden på http://www.abpic.co.uk/popup.php?q=1104651, tagen i Oshkosh. En ganska klunsig motorkåpa men det allvarliga var menar jag var att man inte kunde flöjla propellern (motorstart i luften var också en nervpåfrestande sak enligt den schweiziska sajten nedan). Enligt MACH-artikeln kostade detta lika mycket motstånd som resten av planet.
Senare blev kåpan smäckrare men viktigare var väl att man kunde flöjla snurran. Hur den nya kåpan såg ut ses på http://www.sagach.ch/Deutsch/Flugzeuge/ ... 201200.htm.
Windex är fin att avancera med; amerikanen Steve Coan placerade sig bra vid segelflyg-aerobatics 1991 i Polen. Om Pekka Havbrandt var med då har jag inte kollat; något skall väl flyghistorikerna ha att reda ut.
Luftvärdigheten på den första Windex SE-XSD, gick ut 1996 enligt vad jag fann i en SFT-artikel av det mer tabellariska slaget; SFF:s artikeldatabas är fantastisk genom sin sökbarhet. Den hade mindre spännvidd än 1200, kanske bara 11 meter och var byggd i en helt annan plast-teknik än 1200.
De piloter som verkar förknippade med Windex enligt de texter jag hittat i mina hyllor och på webben är Åke Pettersson, Pekka och Sakari Havbrandt samt Owe Engström. (Skall man gissa att det var Pekka som Krister L sett flyga inverterat på TV.) Av dessa är åtminstone tre klart fullvuxna (medan planet är litet) och att Pekka hade problem framgår av provflygningsrapporten på http://www.windex.se/report.htm.
Man kan googla på Steve Coan och Windex och hitta Youtube-videoklipp av sisådär kvalitet.
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 15 aug 2008, 11:18, redigerad totalt 1 gång.
- Krister Lindblad
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Jag tänkte ärligt talat på en av de andra som du räknar upp, men med tanke på hur grumlig min minnesbild är kan din gissning mycket väl stämma.Lars Sundin skrev: (Skall man gissa att det var Pekka som Krister L sett flyga inverterat på TV.)
Det vore skoj att se TV-inslaget igen. Har sökt på nätet i hopp om att det ska finnas någonstans, men utan framgång.
Det var nog SE-XSD jag såg på Ekeby också. Kommer ihåg blyklumpen som Göran nämde.
mvh / Krister