17343 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17343 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17343
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1944-04-13 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-04-27

Haveri 1944-07-10.
Motor: TWC3 nr 3245
Besättningen ff löjtnant Boris Svensson, signalmästare Persson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med hässjestör i samband med landning.
Skador flygplan: Skador å höger höjdroderhalva och stabilisatorhalva.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr

Överlämnat till F 4 1944-11
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-06-04. Märkning 4-gul H
Motor: STWC3 nr 1203
Besättningen ff sergeant Hjelm, fsig furir Söderström oskadad
Orsak till haveri: Haveri vid landning.
Skador flygplan: Kroppens högra sida intryckt. Diverse spant och stringer skadade. Stark veckbildning å höger mittvinges översida. Landningsställ kass. Vänster vinge skadad. Höger vinge kass. Prop. samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 39.000:- kr

Till CVM 1945-07-03 för haverireparation. Motor typ STWC3 nr 1203.
Anmäld klar 1946-01-10. Motor typ STWC3 nr 1076 inmonterad.
Till F 4 1946-01-21.

Haveri 1946-03-13
Motor: STWC3 nr 1076
Ff vpl Lars Nilsson (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Buklandning p g a att landningsstället ej gick att fälla ut.
Skadornas omfattning: Lucka över ställ, skadad. Stringrar i vingen skadade. Oljekylare och bombluckor skadade. Fplkroppen skadad å undersidan. Vänster bränsletank läck. Under motorplåtar kass. Mast för hängande antenn kass.
Beräknad kostnad 6.525:- kr

Till CVM 1946-09-13 för reparation.
Anmäld klar 1946-09-30.
Till F 4 1946-10-05.

Haveri 1946-12-16
Motor: STWC3 nr 1076
Mekaniker furir Håkansson oskadad
Orsak till haveri: Fpl törnat mot hangarvägg vid körning på marken.
Skadornas omfattning: Samtliga tre blad å propeller Vp 2T nr 4536 knäckta. Spinner förstörd.
Beräknad kostnad 6.000:- kr

Haveri 1947-03-20
Motor: STWC3 nr 1076
Besättningen ff furir S Svennerstad (GFSU:1), fsig furir B Zetterholm oskadad
Skadornas omfattning: Buckla i framkant på höger vinge.

F 4 verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-08-18, klar 1947-11-29

Haveri 1948-02-20 vid F 15

F 4 verkstad; reparation. Påbörjad 1948-08-25
Kasserat 1949-01-15. Gångtid 401 tim. Antal flygningar 365 st. Höga reparationskostnader.
Bengt Ekbladh

Re: 17343 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17343 B 17A

Haveri 1948-02-20 vid F 15
F 4 verkstad; reparation. Påbörjad 1948-08-25..(.?.!.).Kasserat 1949-01-15.
...
17343 B 17A F4-gH
...
Haveriet har inträffat vid nödlandning (på F15) vid beordrad navigeringsflygning F4-F16- F4.

Vid landning F16 visar motorn tendens till ojämn gång på låga varvtal.

Vid start går motorn ua., men efter ca 20min kom motorstörningar med skakningar i fpl.
Man begär landningstillstånd på F15.
Ff ansätter nödlandning på bana 31..(F15) .efter utrullningen kolliderar man med en snödriva
Ground loop åt vänster...anses totalhavererat.
Besättningen..Ff (serg, res/rep övn ) 0ch fsig (fu) oskadda.
Orsak= motorstörningar
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"