17363 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17363 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17363
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-06-22
Godkänt 1944-04-20
Märkning 4-vit A (1944-08)

Haveri 1944-11-29 vid F 4 flygfält
Motor: STWC3 nr 1109
Ff furir H Lundström oskadad
Orsak till haveri: Snöhinder vid körning på marken.
Skador flygplan: Propellerns samtliga träblad kass.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Märkning 4-röd O

Bild

Verkstad för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-03-07, klar 1946-03-11
Verkstad för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-12-12, klar 1948-03-18
Till CVM 1948-05-03 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1061
Anmäld klar 1948-06-01.
Överlämnat till F 3 1948-06-02
Överlämnat till F 4 1948-07-15 som lån jämlikt FoB 63/48.
Gångtid total 617 tim, efter LF 31 tim.
Motor typ STWC3 nr 1061. Gångtid total 340 tim, efter SM 31 tim.

Haveri 1949-03-31
Gångtid efter LF 148 tim
Motor typ STWC3 nr 1061. Gångtid efter SM 148 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Under utrullningens slutskede fick fpl ground-looptendens, varvid veckbildning å höger landställsbens vagga uppstod. I övrigt inga skador.
Bromsar och sporrlåsning utan anmärkning.
Rapportörens åtgärd
Byte av landställsvagga.
Motorbyte.

Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05.
Påbörjad 1949-06-27, klar för leverans 1949-08-30.
Till F 3 1949-09-09.
Överlämnat till F 12 1950-04-25 jämlikt FoB 12/1950.
Gångtid total 791 tim, efter LF 205 tim.
Motor typ STWC3 nr 1210. Gångtid tolal 354 tim, efter SM 73 tim.
Försålt till Etiopien enl skr MV 30484 av 1953-10-13
Till CVV 1954-01-18

Nummer 345

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"