17364 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17364 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17364
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1944-07-18
Godkänt 1944-07-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-07-23, märkning 6-gul D
Motor: STWC3 nr 1119
Orsak till haveri: Plundring av ksp.
Skador flygplan: 3 hål å kroppens översida. 6 hål i kroppsspant. 1 hål i fenan, 1 hål i stjärtkonen, 1 hål i sidrodret samt 2 hål i batterikonsol.
Beräknad reparationskostnad 750:- kr

Haveri 1946-05-09
Motor: STWC3 nr 1119
Ff aspirant Stolpe (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Elevens ringa vana vid fpltypen, någon kärvning hos en hjulbroms samt fel på sporrlåsningen.
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster vinge knäckt. Övre fällstötta avbruten, höger och vänster. Landställs-
vaggorna brutna, höger och vänster. Vänster höjdroderspets avbruten. Vänster landställsförklädnad intryckt. Stringer 4V knäckt mellan sta 360-720. Vänster bomblucka intryckt. Mittvingens vänstra bakkant stukad. Övre fäste för vänster fällstöttor deformerade. Övre fäste för vänster landställskåpa avbrutet. Täckplåt till vänster om vänster bomblucka intryckt. Pitotrör avbrutet. Propeller och motor: Propellerbladen avbrutna. Nosringen intryckt nedtill. Oljekylarförklädnad skadad. Utrustning: Pejlram knäckt.
Beräknad kostnad 17.900:- kr

Verkstad för reparation, liten översyn. Påbörjad 1947-05-18, klar ?

Haveri 1947-09-08
Motor: STWC3 nr 1112
Ff P O E Söderström (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Kollision med kraftledning. Brott mot föreskrift.

Till CVM för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1112
Anmäld klar 1948-05-27.
Överlämnat till F 8 1948-05-28
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-04-13, klar 1949-05-09
Till F 8 1949-05-11.
Överlämnat till F 4 1950-03-06 jämlikt FoB 12/50.
Gångtid total 563.20 tim, efter LF 280.40 tim.
Motor typ STWC3 nr 1112. Gångtid total 584.35 tim, efter SM 199.55 tim.
Till Svensk Flygtjänst AB som lån jml MV M59-17:1 av 1952-01-12

Registrerat SE-BUH

Kasserat 1953-05-30. Gångtid total 863 tim, efter LF 580 tim. Antal flygningar 961 st. Motor typ STWC3 nr 1077, gångtid total 771 tim, efter SM 200 tim.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"