Sk 11 nr 5565, 565

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Sk 11 nr 5565, 565

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3110

F 5 verkstad 1932-04-26. Planet uppmonterat. Motor typ GpIII nr 3384.
Numrerat 5565
Formation 1932-05-03.
Godkänt 1932-05-06

Nödlandning 1932-06-30. Motor typ Gp III nr 3384. Ingasventilens säte lossnat.

Verkstad 1932-07-28. Planet omreglerat.
Formation 1932-07-28.
Verkstad 1932-08-08. Motorbyte. Motor typ Gp III nr 3376 inmonterad.
Formation 1932-08-12.

Haveri 1932-09-19. Felbedömning. Kropp, landningsställ, vingställ m.m.

Verkstad 1932-09-19. Planet skadat vid haveri
Formation 1932-12-02
Verkstad 1933-02-02. Fpl gick på näsan vid start. Propellern bruten, utbytt. Avgasröret reparerat och senare utbytt m.m.
Formation 1933-02-13.
Verkstad 1933-04-27. Mindre översyn samt motorbyte. Motor typ Gp III nr 3378 inmonterad
Formation 1933-06-06.
Verkstad 1933-06-12. Landningsstället skadat vid hård landning.
Formation 1933-06-13.
Verkstad 1933-08-30. Mindre översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3384 inmonterad.
Formation 1933-09-09.
Verkstad 1933-09-27. Landningsstället har varit nedmonterat för besiktning. Utbyte av bussning i sidoroder samt sporre, m.m.
Formation 1933-09-28.

Nödlandning 1934-01-29
Motor: GpIII nr 3384
Ff korpral Bergman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning på grund av trasselsudd i bränsletank.

Verkstad 1934-02-01. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3375 inmonterad.
Formation 1934-02-19.

Haveri 1934-03-09.
Motor: GpIII nr 3384
Ff aspirant vpl furir K-E. Larsson omkom. Uthopp på låg höjd, fallskärm ej utlöst.
Orsak till haveri: Kollision med 5595
Skador flygplan: Nästan spolierat
Skador motor: Cylindertoppar, förgasare, konsoler och en cylinder. Reglagebrygga med stänger samt hus för oljefilter, ingasrör och propellernav.
Beräknad reparationskostnad 13.100:- kr

Verkstad 1934-03-09. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3378 inmonterad.
Formation 1935-03-07.

Haveri 1935-08-05.

Verkstad 1935-08-05. Haverireparation. Kroppen: Utbyte av vänster kroppssida, undre list för oljetank samt fäste för främre höjdroderreglering. reparation av klädsel. Landningsställ: Utbyte av 2 st halvaxlar, 2 st fjädrande ben, 2 st specialbultar, 1 st S-bult samt 2 st hjul. Motor: Reparation av motorplåtar samt bränsletank.
Formation 1935-08-13.
Verkstad 1935-09-26. Liten översyn, motorbyte. Motor typ GpIII nr 3524 inmonterad.
Formation 1935-10-12.
F 5 verkstad 1936-05-20. Montering av ny propeller. Fpl omnumrerat.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-8
Registreringsnummer 565 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-05-28
Verkstad 1936-07-02. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3423 inmonterad
Formation 1936-07-13

Haveri 1936-09-02
Motor: GpIII nr 3423
Ff furir Gärdin oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver.
Skador flygplan: Deformationer i hela kroppen. Fpl kassabelt.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

F 5 verkstad 1936-09-02.
Kasserat 1936-10-23. Gångtid 1195.55 tim. Antal flygningar 4767 st

Återgå till "Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth"