Forumets tekniska funktioner

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Arne M

Forumets tekniska funktioner

Inlägg av Arne M »

Vem ska man vända sig till om man vill påtala olika funktionsfel i forumet? Det måste väl finnas en särskilt webbansvarig (engelska webmaster) som sköter det rent tekniska med forumet; alltså en ansvarig person vid sidan av den globala moderatorn. Ska man skicka ett personligt PM eller sända ett mejl till vederbörande vem nu denne person är?

Jag frågar eftersom det tillkommit tre nya 'inlådor' här i forumet vilka saknar de sedvanliga BBCode-funktionerna vi har tillgång till i de andra kategorierna. Det är alltså funktioner som B, i, u, Quote, Img, URL, textstorlek och textfärg etc. som saknas i kategorierna Flygvapenhistoria, Civilflygshistorier och Off-topic.

Det gör att vi inte grafiskt kan redigera texten i dessa nytillkomna kategorierna på samma sätt som i t.ex. den allmänna delen på forumet. Dessutom så fungerar inte citatfunktionen på korrekt sätt i de här tre nya lådkategorierna. Vill man citera ett inlägg man svarar på i de här tre nya inlådorna får man dessutom istället för det vanliga citatutseendet (från exempelvis forumets allmänna del) med det man svarar på inom ett annat färgat fält och ett stort inledande citattecken och texten NN skrev: alltså
NN skrev:den citerade texten
.

istället bara
NN skrev: den citerade texten och ett avslutande [/quote ] vilket ser slarvigt och ofullständigt ut!

Detta gör att det också blir onödigt svårt att hålla isär den citerade texten och det man själv skriver nytt som svar. Det vore därför önskvärt om forumets webbansvarige talar om hur kontakt ska skapas och/eller denne direkt kommenterar och rättar till problemet med avsaknaden av BBCoden och möjliggör korrekta citeringar även i de nya lådorna! :-)

PS. För undvikande av eventuellt missförstånd har jag i början av juni i år postat ett särskilt inlägg i avdelningen Data- och forumfrågar utan att detta har resulterat i något gensvar eller medfört någon förändring och PÅ-slagning av av BBCodefunktionen. Men om det finns något tekniskt skäl till varför BBCode inte är tillgänglig i de nya lådorna vore det ju i så fall intressant att få veta detta!
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Re: Forumets tekniska funktioner

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hej Arne!
Jag tycker det är helt rätt att lägga dessa frågor i Data- och forumfrågor. Jag vet att Fredrik Zetterberg läser dessa inlägg och gör vad han kan. Jag försöker, när jag hinner hjälpa honom med info och instruktioner hur han kan korrigera så det blir såsom önskas.

Testa i kategorin Flygvapenhistoria eller Civilflyghistorier hur det fungerar nu. Dessa är korrigerade i morse och bör fungera vid nya inlägg. Däremot är det nog inte möjligt att göra ändringar i inlägg som gjorts tidigare i dessa kategorier. Om Du gör ett test, så kan Du säkert radera det igen, hör annars av Dig, så kan Fredrik eller jag radera det.

När Fredrik själv loggar in, så har han säkert haft BBCode hela tiden som administratör, så inte så lätt för honom att direkt se hur det sett ut när han skapade upp kategorierna.
Off-topic är nog inte åtgärdat än, men det blir också.

Hälsningar
Sven-Erik
Arne M

Re: Forumets tekniska funktioner

Inlägg av Arne M »

Sven-Erik Jönsson skrev:Hej Arne!
Jag tycker det är helt rätt att lägga dessa frågor i Data- och forumfrågor. Jag vet att Fredrik Zetterberg läser dessa inlägg och gör vad han kan. Jag försöker, när jag hinner hjälpa honom med info och instruktioner hur han kan korrigera så det blir såsom önskas.

Testa i kategorin Flygvapenhistoria eller Civilflyghistorier hur det fungerar nu. Dessa är korrigerade i morse och bör fungera vid nya inlägg. Däremot är det nog inte möjligt att göra ändringar i inlägg som gjorts tidigare i dessa kategorier. Om Du gör ett test, så kan Du säkert radera det igen, hör annars av Dig, så kan Fredrik eller jag radera det.

När Fredrik själv loggar in, så har han säkert haft BBCode hela tiden som administratör, så inte så lätt för honom att direkt se hur det sett ut när han skapade upp kategorierna.
Off-topic är nog inte åtgärdat än, men det blir också.

Hälsningar
Sven-Erik
En får tacke som värmlänningen brukar säga! ;-) Och bättre sent än aldrig med påslagningen av BBCoden! Ja, jag ser att det fungerar nu med kategorierna Flygvapenhistoria och Civilflygshistorier så jag ser fram emot att även Off-topic blir korrigerat snarast.

Inte för att jag tror att aktiviteten genast blir högre i forumet bara av att redigeringsmöjligheterna med BBCoden nu är påslagen. Men det är å andra sidan ingen direkt nackdel heller att man kan märka ut intressanta passager i texterna vilka man vill diskutera närmare. Det hela handlar ju hela tiden faktiskt om en dialog, ett givande och tagande, här i forumet så därför anser jag att det är viktigt att textpresentationen blir tydlig och lätt att läsa.

Men til syvende og sidst så måste vi alla även bidra med flera texter/bilder m.m. och dessutom inte heller vara rädda att börja debattera, alltså att svara på postade inlägg. Det är ju lite trist att vissa inlägg inte genererar några svar alls. Varför är det sådan stor skillnad på inläggsfrekvensen i ett flygforum som SFF-forum och andra entusiastfora på exempelvis järnvägsområdet som Postvagnen, Järnvägshistoriskt Forum och Nordpilen? Man kan ju undra om vi 'flyghistoriker' är särskilt blyga och 'svåraktiverade'?! ;-)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"