Sk 10 nr 5522, 522

Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Sk 10 nr 5522, 522

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 6

Godkänt 1932-10-21
Till CFM 1933-03-15. Motor typ Ca nr 14115.
Numrerat 5522
F 5 formation 1933-04-01

Bild

Haveri 1933-04-23 varvid skador å följande delar uppstod: Vingar, kropp, motorfundament, propeller, landningsställ, stabilisator, höjd- och sidoroder.

Hangar 1933-04-24.
Verkstad 1933-05-01. Flygkroppen avsänd till ASJA för reparation den 31/5.
Förråd 1933-08-20
Verkstad 1934-11-09.
Formation 1935-03-27.
Verkstad 1935-06-05. Modifiering.
Formation 1935-06-14.
Till CVM 1935-10-05. Montering av bygel för amortissörer i landningsställ. Utbyte av sporramortissör. Satbilisatoromställning justerad. Förstärkning av hjälpaxel samt utbyte av centrum till samma landningsställ. Filter monterat i oljetank. Reparation av höger vingtank. Skalor till bränsleuren förkromade. Fena och sidoroder hava varit nedmonterade. Bakre plåten reparerat. Motorn har varit urmonterad.
F 5 formation 1935-11-16.

Haveri 1936-01-14
Motor: Ca nr 14115
Besättningen lärare löjtnant Hugosson. elev aspirant Ljungdahl oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Vänstra undervingens fram- och bakbalk brusten vid spetsen. Vänster skevningsroder kassabelt.
Beräknad reparationskostnad 695:- kr

Verkstad 1936-01-14

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-32
Registreringsnummer 522 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-02-07
Verkstad 1936-06-02
Formation 1936-06-08
Verkstad 1936-08-07. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14125 inmonterad
Formation 1936-09-07
Verkstad 1936-11-02. Reparation efter haveri.
Formation 1936-11-06.

Nödlandning 1937-01-11 vid Ljungbyhed
Total flygtid: 378 tim.
Motor: Ca nr 14125
Total gångtid 348 tim
Besättningen lärare: löjtnant Gösta Eriksson, elev: underlöjtnant T. Sjölin oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Skador å landningsställ, höger undervinge, höger undre skevningsroder.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:-

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning med fpl Sk 10 nr 522 den 11 januari 1937 på grund av motorstopp i starten.

Löjtnant Erikson anförde i huvudsak följande:
att han den 11. tjänstgjort som lärare under gruppflygning med Sk 10,
att eftermiddagsflygningen hade börjat kl. 13,00,
att byte av besättning ägde rum efter omkring 40 min. flygning,
att han avslutat flygningen med två omgångar, innan haveriet inträffade,
att under den första omgången motorn fungerat utan anmärkning,
att under den andra, då furiren Liebert varit elev, motorn vid ett tillfälle misstänt,
att detta skedde under plané med omkr. 900 varv/min. på motorn,
att vid ökning av motorvarvet till marschvarv densamma fungerat oklanderligt liksom även under planén för landning,
att fpl efter landningen parkerats å parkeringsplats 2, där motorn couperats och planet tankats,
att han ansåg misständningarna vara av tillfällig natur,
att efter det fpl färdigtankats motorn startades,
att underlöjtnant Sjölin var elev,
att det tagit omkring 5 min. från det motorn startats till dess fullgas gavs för gruppens start,
att motorn under starten strax före lättningen börjat gå ojämnt, men någon minskning av varvet ej kunnat konstateras,
att rullsträckan varit den normala,
att motorns ojämna gång fortsatte jämväl under stigningen,
att han trodde, att motorn skulle taga sig, varför han ej slog av och landade omedelbart,
att på omkr. 50 m. höjd motorns varvantal plötsligt minskat till omkr. tomgångsvarv,
att han då tagit rodren och förberett högersväng för landning i kanten av flygfältet mellan husarlägret och landsvägen
att han för att undvika kollision med högermaskinen i gruppen ej fullbordat den avsedda, påbörjade högra svängen utan rätade upp planet och fortsatte rakt fram,
att han genom att föra gasreglaget fram och tillbaka lyckades få motorn att då och då taga sig (ehuru med ojämn gång) så pass mycket, att såväl Rönne å som klosterallén kunde passeras,
att efter det sistnämnda hindret passerats, vilket skedde med minimum av fart, landningen verkställdes under genomsjunkning, varvid planet skadats,
att motorn efter landningen gått på tomgång samt
att han efter landningen kontrollerat, att bensinkranen i baksitsen stod rätt.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Eriksson
Löjtnant

Löjtnant Sjölin anförde i huvudsak följande:
att han, när han satte sig i fpl, kontrollerade bensinkranen och öppnade oljekranen samt
att han i övrigt hade samma uppfattning angående haveriet som löjtnant E. framfört.

Uppläst och vidkänt:
T. Sjölin
Underlöjtnant

Furir Liebert anförde i huvudsak följande:
att motorn misstänt vid ett tillfälle under plané (motorvarv omkr. 900);
att i själva landningsplanén intet onormalt förmärkts;
att efter landning planet parkerats å parkeringsplatsen;
att motorn kuperats samt
att bensinkranen ej stängts utan stod kvar i läget ”Huvudtank”.

Uppläst och vidkänt:
B? Liebert
Furir

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:

Undersökningsnämndens undersökning och yttrande.

§ 1.
Genom undertecknad Anjou har vid undersökning av motorn efter haveriet följande konstaterats:
att huvudtanken var i det närmaste fylld med bränsle,
att reservtanken innehöll c:a 15 l. bränsle,
att bränslekranen stod mitt för läget ”huvudtank”,
att tillräckligt med olja förefanns i oljetanken,
att i bränslefiltret ej förefanns onormala mängder smuts, vatten e.d.,
att i förgasaren ej kunde konstateras vatten eller onormalt med fasta föroreningar,
att i bränsletank, bränslekran eller rörledningar ej förefanns någon främmande kropp, som kunnat förorsaka minskad genomströmning,
att bränslegenomströmningen vid bränslekranens läge på såväl ”huvudtank” som ”reservtank” var tillräcklig (327 l/tim.) samt
att något tecken på funktionsfel hos motorn i övrigt f.n. ej kunnat konstateras.

§ 2,
I § 1 omnämnd undersökning har ej omfattat någon körning av motorn, beroende på att landningsstället skadats vid haveriet. Undersökningsnämnden är av den uppfattningen, att en uppmontering av motorn i provbock i och för körning hade varit önskvärd för undersökningens skull, men på grund av därmed förenade kostnader har den ansett, att dylik provkörning i stället bör företagas, när flygplanet hunnit repareras och med motorn i flygplanet.

§ 3.
Med stöd av vad dom hittills framkommit vill undersökningsnämnden som sin åsikt uttala:
att vare sig föraren eller någon annan personal kan göras ansvarig för haveriet.
att orsaken till motorstoppet ej med säkerhet kunnat fastställas, men att det synes sannolikt, att i någon av förgasarens munstyckskammare tillfälligt förefunnits en troligen mycket liten smutsflaga e.d., som stundtals förhindrat bränsleutströmningen genom någon av förgasarens huvudmunstycksanordningar, samt att denna smutsflaga efter första ”motorstoppet” genom förarens upprepade fram- och tillbakaförande av gasreglaget fallit till bränsletankens botten. Härigenom har motorn åter kunnat funktionera normalt, varvid smutsflagan åter sugits upp mot munstycket och förorsakat det sista ”motorstoppet”.

Ljungbyhed den 20 januari 1937.
Nils Adlercreutz
Per Anjou
Undersökningsnämnd.

Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av motorstopp. Ingen kan göras ansvarig.
Kronan vidkännes kostnaderna. Undersökning vid krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 20/1 1937.
Åge Lundström
Flottiljchef.

Verkstad 1937-01-11. Reparation efter haveri.
Formation 1937-03-05.

Haveri 1937-03-11
Orsak till haveri: Fpl ställt sig på nosen under utdragning.
Skador flygplan: Motorfundamentet deformerat. Stagbocken skadad. Propellern deformerad.
Beräknad reparationskostnad 650:- kr

Verkstad 1937-03-12
Till CVM 1937-03-19 per järnväg. Reparation efter haveri.
F 5 formation 1937-06-01 med motor typ Ca nr 14150.
Verkstad 1937-11-02. Ommärkning. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-11-05.

Nödlandning 1938-04-05. Märkning 5-32
Total flygtid: 480 tim.
Motor: Ca nr 14150
Total gångtid: 252 tim.
Ff kadett Claes Lindblom lättare kontusioner i ansiktet.
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Orsak till haveri: Vikning på grund av fartförlust vid sväng med vinden på låg höjd.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Totalhaveri.

Ur protokoll:

Kadett Lindbom anförde i huvudsak följande:
att motorn vid starten gått upp i 1.600 varv samt att motorinstrumenten visat normala värden;
att motor på omkring 50 m höjd smällt till kraftigt och minskat något i varv;
att L. därvid gjort några rörelser med gasreglaget, varefter motorn gått normalt igen;
att efter ytterligare någon stigning, på omkring 60 m höjd, motorn börjat smälla igen samt nedgått till något över 1.200 varv;
att han då beslutat sig för att gå hem och landa samt givit tecken åt de övriga i grp, att han lämnade förbandet;
att han därefter svängt tillbaka åt vänster;
att motorn hela tiden gått på ungefär 1.200 varv, men utan att spotta;
att L. haft den uppfattningen, att fpl under större delen av svängen haft god styrfart samt i stort sett bibehållit planflyktsläge, men att farten moto slutet av svängen möjligen blivit något låg;
att fpl, sedan detsamma rätats ut efter svängen, plötsligt vikit sig åt vänster och därefter enligt L:s mening gått i det närmaste lodrät mot marken och slagit i stumt;
att vikningen kommit fullständigt överraskande för honm och att han ej kunde erinra sig några detaljer ur det snabba händelseförloppet.

Särskilt tillfrågad meddelade Lindbom:
att han först haft för avsikt att landa rakt fram;
att terrängen rakt fram emellertid var fylld av smågölar och mycket olämplig, varför han, då motorn tycktes gå godtagbart, beslöt sig för att gå tillbaka och landa vid märket;
att han tänkt på möjligheten att landa på Bonarpsfältet , men att han i hastigheten ej upptäckt detsamma.

På senare tillfrågan meddelade Lindbom ytterligare:
att han ej haft för avsikt att svänga upp mot vinden för landning på den av vittnena Uggla, Lundgren och Olsson angivna platsen.
att denna sväng i så fall skett helt omedvetet och troligen varit början till vikningen;
att hans avsikt varit att landa rakt fram i medvind in på fältet om så blivit nödvändigt.

Uppläst och vidkänt:
Claes Lindbom
Flygkadett.

Kadett Beck-Friis anförde i huvudsak följande:
att flugit fpl 32 passet före kadett Lindbom;
att han ej märkt några som helst motorstörningar.

Uppläst och vidkänt:
Sigvard Beck-Friis
Flygkadett.

Kadett Salwén anförde i huvudsak följande:
att han legat som 2:a i kadett Lidboms grp;
att han på omkr 50 à 40 m höjd förmärkt motorstörningar hos ledarfpl (stötvis svart avgasrök samt minskat propellervarv);
att Lindbom samtidigt pekat på motorn och gjort tecken, att den gick dåligt;
att Salwén ej kunnat hålla sig bakom ledaren utan gåt förbi;
att han strax därefter sett Lindbom göra sväng åt vänster för att gå tillbaka till fältet;
att kadett Rudborg sedan övertagit ledningen av grp.

Uppläst och vidkänt:
Per-Johan Salwén
Flygkadett.

Kadett Rudberg anförde i huvudsak följande:
att han legat som tre i gruppen;
att han vitsordade kadett Salwéns uppgifter;
att han legat kvar något längre i grp och att Lindbom då givit tecken att han lämnade förbandet för att gå hem och landa;
att Rudberg då gått förbi samt övertagit befälet över grp samt senare anslutit till 3. grp.

Uppläst och vidkänt:
Lars Rudberg
Flygkadett.

Löjtnant Uggla anförde i huvudsak följande:
att han observerade Lindboms fpl först under sista delen av svängen ;
att fpl då befunnit sig i planflykt på omkr 50 m höjd samt att motorn gått, fastän på lägre varv än marschvarv;
att Lindbom efter att hava svängt ned i vind omedelbart fortsatt svängen åt vänster liksom för att svänga upp mot vinden ock landa ;
att farten under denna sväng gått ned mer och mer, så att fpl, när omkr 60° återstod för uppsvängning mot vinden, slutligen vikit sig;
att vikningen enligt U:s uppfattning tillgått så, att fpl tippat över rakt framåt och därefter gått lodrätt, nästan en aning över på rygg, från omkr 20 m höjd ned i marken;
att U. ej hört några ändringar i motorns gång under den tid han iakttog fpl.

Uppläst och vidkänt:
S. E:son Uggla
Löjtnant..

Fänrik Lundgren anförde i huvudsak följande:
att han befunnit sig på Bonarpsfältet ;
att han iakttagit grp så gott som från starten;
att han sett ett fpl sacka efter och så småningom på omkring 50 m höjd börja svänga tillbaka åt vänster;
att fpl motor därvid gått, men på reducerat varv;
att föraren under slutet av svängen mer och mer hållit upp fpl nos så att han, då han kommit ut i medvind, haft mycket låg fart;
att han forsatt svängen åt vänster, varvid farten hållits ner ytterligare så att fpl slutligen vikit sig och gått nästan lodrätt i marken från 20 à 25 m höjd;
att han ej hört några ändringar i motorvarvet strax före vikningen.

Uppläst och vidkänt:
S. Lundgren
Fänrik.

Sergeant Olsson anförde i huvudsak följande:
att han befunnit sig på märket och där iakttagit grp start;
att han därefter haft uppmärksamheten riktad åt annat håll några ögonblick och sett framåt först när Lindbom befann sig ung. mitt i tillbakasvängen .
att fpl då tycktes hava god styrfart samt befunnit ig i planflykt på omkr 50 m höjd med dragande motor, men på lägre än normalt varv;
att vid slutet av svängen farten förefallit vara något lägre och nosen hög, men att det varit svårt att skaffa sig en bestämd uppfattning om farten, då fpl gick i stark medvind;
att under svängens senare del fpl förlorat höjd;
att Lindbom omedelbart efter första svängen fortsatt in i en ny sväng åt vänster upp mot vinden;
att fpl därvid haft nosen relativt högt och kanat något i svängen;
att fpl efter omkr 270° sväng vikit sig ganska snabbt samt gått i det närmaste lodrätt mot marken från c:a 20 m höjd;
att O. ej kunde erinra sig, om han hört några ändringar i motorns gång undr den tid han observerat Lindbom.
Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson
Sergeant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet har förorsakats av vikning i samband med sväng på låg höjd omedelbart efter start. Anledningen till den företagna svängen är att motorn nedgått i varv (till :a 1200 varv/min), vilken nedgång föraren dock bedömt icke vara större än att tillbakasväng och landning vid märket skulle kunna göras. Anledningen till motorns nedgång i varv synes hava varit förekomsten av fasta föroreningar i förgasare.
…………

Ljungbyhed den 29/4
Birger Schyberg
Förhörsledare
Henrik Nordström
Protokollförare


Verkstad 1938-04-06.
Kasserat 1938-09-13. Gångtid 481.30 tim. Antal flygningar 1613 st

Senast redigerad 2014-12-04

Återgå till "Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26"