581, Sk 6A

Antal i Flygvapnet: 20 st Sk 6A + 1 st Sk 6
I tjänst 1927-1940

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

581, Sk 6A

Inlägg av Lars Larsson »

581
Sk 6A
Typ: Heinkel HD 36
Tillverkad av CFM (Centrala Flygverkstaden Malmslätt), Malmslätt
c/n: 174
Tillverkningsår: 1930


1930 Levererad till F5 märkning 581,5581,5-57
1930-06-13 Godkänd
1938-11-11 Kasserad.

Gångtid: 583,35 timmar
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 581, Sk 6A

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 6
581
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 174

CFM provflygning 1930-04-05
F 5 formation 1930-05-13 med motor typ Mc nr 46475
Numrerat 581
Godkänt 1930-06-13
Verkstad 1930-06-13. Utbyte av höger undervinge. Reparation av kylare och höger skevningsroder.
Formation 1930-06-16

Bild

Verkstad 1930-08-01. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46334. Utbyte av propeller, wire mellan sporre och sidoroder, säkerhetswire vid sporren samt wire vid halvkompressionen.
Formation 1930-08-25

Haveri 1930-10-03. Planet nedmonterat efter nödlandning samt per järnväg transporterat till Ljungbyhed.

F 5 verkstad 1930-10-04. Planet uppmonterat. Utbyte av båda höjdroderlinorna, sporre och delvis nya bultar i rodren. Reparation av: kylare, vattendom samt motorns täckplåtar. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46443.
Formation 1930-10-16.
Verkstad 1931-01-12. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46566 (180 hk). Diverse justeringar.
Formation 1930-01-21

Haveri 1931-03-30. Härvid uppstodo följande skador: Landningsställ: Främre distansaxeln knäckt. Hjulplåtarna buckliga. Kylare: Avskärmaren starkt deformerad. Främre kylvätskeröret kassabelt. Motorbädd: Några stagrör starkt krökta, Undre motorplåten starkt deformerad. Fena: Klädseln spräckt upptill på höger sida. Propeller: Skoningen intryckt på båda bladen. Höger övervinge: Sprygel nr 2, 3, 10 och 11 skadade. 1 st stagrör vis sprygel nr 3 krökt. Vänster övervinge: Samtliga framkantfanér spräckta. Höger och vänster övre skevningsroder: Röret i framkant krökt.

Verkstad 1931-03-30. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 45973. Utbyte av propeller. Reparation av kylare och vattendom. Utbyte av motorfundament samt främre distansaxeln. Hjulaxeln riktad m m.
Formation 1931-05-27
Till CFM 1931-09-25 för motorbyte och översyn. Motor typ SP nr 11346 inmonterad.

Ombyggt till Sk 6A

Numrerat 5581 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
F 5 formation 1932-02-12.
Verkstad 1932-03-23. Planet intaget för översyn av motorn.
Överlämnat till CFM 1932-08-16. Motor typ SP nr 11132 inmonterad.
F 5 formation 1932-10-04.
Verkstad 1933-01-02. Motorbyte. Motor typ SP nr 11272 inmonterad.
Formation 1933-01-31.
Verkstad 1933-03-16. Höger landningsställsben samt höger undre ramstycke skadade.
Förråd 1933-05-31.
Verkstad 1933-08-19. Motor typ SP nr 11272 inmonterad.
Formation 1933-08-28.
Verkstad 1933-09-25. Reparation av höger undre ramstycke vid spant nr 11. Nytt fanér å höger sida m.m.
Formation 1933-09-27.
Verkstad 1933-11-27. Fpl nedmonterat.
Förråd 1933-12-05.
Verkstad 1934-09-01. Uppmontering. Motor typ SP nr 11200 inmonterad.
Formation 1934-09-14.
Verkstad 1934-09-21. Motorbyte. Motor typ SP nr 11083 inmonterad.
Formation 1934-09-24.

Haveri 1934-11-19.

Verkstad 1934-11-19. Landningsställ: utbyte av hjulaxel, 2 st muffar, båda amortissörerna, läderklädsel å krysstagen samt 1 st bussning på varje hjul.
Formation 1934-11-22.
Förråd 1935-02-09

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-57
Registreringsnummer 581 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Verkstad 1936-12-15. Motor nr 11083 urmonterad.
Till Instruktionsverkstad 1938-01-38.
Kasserat 1938-11-11
Skriv svar

Återgå till "Sk 6, Heinkel HD 36"