583, Sk 6A

Antal i Flygvapnet: 20 st Sk 6A + 1 st Sk 6
I tjänst 1927-1940

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

583, Sk 6A

Inlägg av Lars Larsson »

583
Sk 6A
Typ: Heinkel HD 36
Tillverkad av CFM (Centrala Flygverkstaden Malmslätt), Malmslätt
c/n: 176
Tillverkningsår: 1930


1930 Levererad till F5 märkning 583,5583,5-55
1930-07-02 Godkänd
1938-11-11 Kasserad.

Gångtid: 350,10 timmar
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 583, Sk 6A

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 6
583
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 176

CFM 1930-05-27 med motor typ Mc nr 46413.
F 5 formation 1930-06-01.
Numrerat 583
Godkänt 1930-07-02
Verkstad 1930-09-03. Motorbyte: motor typ MC nr 45799 inmonterad. Utbyte av: propeller. Reparation av: varv-räknare, vänstra under skevningsroder, vänster flygplanhjul, motorns täckplåtar, sidorodret, vattendomen samt kylaravskärmningen.
Formation 1930-09-08
Verkstad 1930-11-06. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46456. Diverse justeringar.
Formation 1930-11-22.

Nödlandning 1930-11-25 på grund av att 5:te avgasvippan i motorn skurit.

Haveri 1931-01-28. Kapottering. Härvid uppstodo följande skador: Kylaren delvis skadad. Stagbockens vänstra främre rör knäckt. Ekrarna i landningsställets vänstra hlul krökta och plåten sönder. Plåten på höger hjul buck-lad, vänster bakre beslag deformerat. Sporren avsliten och skopan deformerad. Vänster undre ramlist skadad vid vänster bakre landningsställsben. Vindritorna något skadade. Beslagen för stabilisatorstöttorna tryckta. Fanéret på fenans vänstra sida spräckt. Sidoroder stukat och dess klädsel sönder. Samtliga stöttor lutas för undersökning, en del av dem skadade och nr 4 knäckt. Skevningsrodrets bakkant i vänster övervinge knäckt och spryglarna skadade. Höger övervinge har skadts på motsvarande sätt. Fenan skall avklädas.

Verkstad 1931-01-28. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46443 (180 hk). Utbyte och vägning av propeller. Stagbocken utbytt. Motorfundamentet har varit uppsatt i mall och kontrollerats. Vänster bakre landningsställsbeslag bytt. Reparation av fanéret på vänster sida av fenan. Alla vingarna och sidorodret har reparerats. Nytt landningsställ och nya amortisörer. Vattendomen utbytt m m.
Formation 1931-04-01

Nödlandning 1931-04-01. Flygplanet oskadat.

Verkstad 1931-05-26. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46445. Reparation av kylare, vattendom och motorns täckplåtar. Reparation av båda hjulen samt utbyte av det vänstra däcket m m.
Formation 1931-06-02

Nödlandning 1931-09-10. Orsak: Smuts i bensinfiltret.

Till CFM 1931-09-25 för motorbyte och översyn. Motor typ SP nr 11119 inmonterad.
Numrerat 5583 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18

Ombyggt till Sk 6A.

F 5 formation 1932-02-11.

Nödlandning 1932-02-17 å Ljungbyhed. Motorstopp under flygning Malmslätt-Ljungbyhed.

Verkstad 1932-05-27. Översyn av fpl och motor.
F 5 förråd 1932-07-15

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-55
Registreringsnummer 583 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Kasserat 1938-11-11
Skriv svar

Återgå till "Sk 6, Heinkel HD 36"