Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av Emil Lindberg »

I början av maj 2014 ska Kalmar Flyghistoriska Sällskap ha fått ett brev från SFF styrelse där det meddelas att de inte längre är en regionförening inom SFF. Jag har inte sett någon notis om eller förklaring kring detta på SFF hemsida, SFF forum, SFF Facebook-sida, i SFF nyhetsblad, mail-utskick eller senaste SFT. Därför undrar jag nu:
1. Vad ligger bakom detta?
2. Varför sprids information av detta slag inte via de snabbare, webb-baserade, kanaler som finns tillgängliga? Exempelvis har ”Aktuellt och senaste nytt” uppdaterats tio gånger sedan början av maj.
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av Klas Andersson »

Jag har nu kollat på SFF hemsida under "Regioner" och där är dom med ! (se nedan)
och på deras egen hemsida så står det att dom är en underavdelning till SFF sedan 2004 ..........

så det måste ju vara en felaktig uppgift ...? eller ??
för inte kan det väl vara så illa att "vår" styrelse än en gång "mörkat" något som definitivt borde
kommit till medlemarnarnas kännedom ?? :?

BLEKINGE
GÄVLEBORG
GÖTEBORG
HALLAND
JÄMTLAND-HÄRJEDALEN
KRONOBERG
MÄLARDALEN
NORRBOTTEN
SKÅNE
SMÅLAND
STOCKHOLM
VÄRMLAND
VÄSTERNORRLAND
ÖREBRO
Flygtekniska Föreningen
Evengemang på Flygvapenmuseum
KFS - Kalmar Flyghistoriska Sällskap
Ängelholms Flygmuseum
ÖFS - Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av ecafrze »

Här kommer ett uttalande från styrelsen gällande detta!

"Kalmar Flyghistoriska Sällskap (KFS) fick för ett antal år sedan status som regionavdelning inom SFF och har sedan dess fått motta ett årligt regionbidrag. Enligt SFF:s stadgar, skall alla SFF-medlemmar kostnadsfritt ha tillträde till de möten som regionen arrangerar. Kalmar Flyghistoriska Sällskap kräver emellertid, att alla som vill delta i de möten som arrangeras skall betala medlemsavgift i KFS, f.n. 200:- kronor per år. Kravet gäller även medlemmar i SFF.

SFF har informerat ledningen för KFS, att detta ej är acceptabelt, men de har fattat ett beslut att fortsatt kräva att även medlemmar i SFF skall betala medlemsavgift i KFS för att få delta i mötena. Något regionbidrag kan SFF på grund av detta beslut ej längre utbetala till KFS, vilket KFS ledning är införstådd med. KFS beslut innebär också att de inte längre är en regionavdelning inom SFF. SFF hoppas dock på fortsatt samarbete med KFS liksom vi samarbetar med flera andra, fristående, flyghistoriska sällskap.

140701
Stieg Ingvarsson
Ordförande i Svensk Flyghistorisk Förening"

I mina ögon inte särskilt dramatiskt alltså!
Fredrik Zetterberg
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av Klas Andersson »

Ja det låter ju faktist helt befogat !
Men för de flesta då märkligt att infon inte gått ut ännu !
om nu detta skedde för 2 månader sedan .....

speciellt som både SFF och även KFS inte har brytt sig om att ändra förhållandet på sina hemsidor :?
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av Emil Lindberg »

ecafrze skrev:Enligt SFF:s stadgar, skall alla SFF-medlemmar kostnadsfritt ha tillträde till de möten som regionen arrangerar.
Var i stadgarna står det?
Stadgar för Svensk Flyghistorisk Förening

Däremot framgår följande
7:5 Finansiering
Finansiering av den regionala verksamheten åvilar regionavdelningen.


Ur mitt perspektiv känns det som något annat, något ytterligare ligger bakom uteslutningen, ty Kalmar Flyghistoriska Sällskap är knappast ensamma om att ta ut en medlemsavgift.
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av ecafrze »

Hej Emil!

SFF Stockholm tar emot frivilliga gåvor vid sina möten. Ett snyggt sätt att finansiera tycker jag! Det är ju en självklarhet att man stoppar i en tjuga eller så när "hatten" går runt.

Länken till KFS har dessutom döpts om ser jag, det är inte "region Kalmar" längre.

Vad gäller avgifter så har jag förstått det så att lokala regionalavdelningar får ta ut en lokal avgift, men får inte avkräva avgift av SFF:are som kommer utifrån. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hursomhelst, jag har fått uppfattningen att man skiljs som vänner och kommer att fortsätta samarbeta.

MVH
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av Emil Lindberg »

ecafrze skrev:Vad gäller avgifter så har jag förstått det så att lokala regionalavdelningar får ta ut en lokal avgift, men får inte avkräva avgift av SFF:are som kommer utifrån. Rätta mig gärna om jag har fel.
Avseende uteslutningen av Kalmar Flyghistoriska Sällskap hänvisar ju styrelsen till stadgarna. Och det är väl där vi därför bör titta. Stadgar för Svensk Flyghistorisk Förening

Hur jag än läser och söker i stadgarna hittar jag inget om att
ecafrze skrev:alla SFF-medlemmar kostnadsfritt ha tillträde till de möten som regionen arrangerar.

eller att regionavdelning
ecafrze skrev:får inte avkräva avgift av SFF:are som kommer utifrån.
Det borde framgå av exempelvis ”2:3 Rättigheter och förmåner” eller ”Kap 7 REGIONAVDELNING”.Om någon annan här hittar nåt om detta - hojta till i tråden.
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av ecafrze »

Hmm.. Jag tror jag uttryckte mig otydligt. I stadgarna står det ju i §7.5 "Finansiering av den regionala verksamheten åvilar regionavdelningen." Jag tolkar det åtminstone så att man inte kan avkräva medlemskap i en annan förening för att som SFF:are få deltaga. Däremot hade man kunnat ta en avgift per evenemang för samtliga deltagare.

Frågan handlar ju om regionstödet som delas ut av SFF centralt. Jag kan tycka att om jag som SFF:are skulle vara med på ett evenemang i Kalmar under Ölandssemestern så vore det OK att betala en slant för att bidra. Däremot så vill jag nog inte betala ett medlemskap i en annan förening för att kunna delta. Jag är ju dessutom i arbetsför ålder, jag kan tänka mig att det är värre om man är pensionär och måste vända på slantarna.

Eftersom föreningarna skiljs som vänner så känns det här som en storm i ett vattenglas faktiskt.. Jag sitter ju inte i någon av styrelserna så jag kan inte detaljerna. Men om jag förstått de samtal jag haft med styrelseledamöter korrekt så stod valet för KFS att kvarstå som regionalavdelning och därmed förlora regionalbidraget eller att fortsätta avkräva medlemskap i KFS vid evenemang. Man valde då det senare, vilket jag har full respekt för. Till syvende og sidst måste ju samtliga avdelningar säkra sin finansiering.

Sven-Erik startade ju upp ett nyhetsbrev, som med hans utträde ur styrelsen verkar ha avsomnat. Om föreningen kan begära in e-postadresser av samtliga medlemmar så blir det ju lättare att informera. Emil, du får väl anmäla intresse till valberedningen? Du är ju datakunnig (och ung, vilket behövs!). ;-)
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av Fredric Lagerquist »

ecafrze skrev:Eftersom föreningarna skiljs som vänner så känns det här som en storm i ett vattenglas faktiskt..
Hmm, här får vi ju förklarat vad "riks SFF" upplever som anledning till avskiljandet av KFS som regionavdelning i föreningen. Men vad säger man i KFS? Hur upplever man från den sidan vad som hänt? Finns det kanske en annan version?
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av ecafrze »

Jag kan nog hålla med om att ett gemensamt uttalande hade varit vettigt i det här fallet. Fast jag tror ingen, inom någon av föreningarna, har tänkt på det överhuvudtaget. Nivån på regionbidraget var inte så högt så jag tror mer på att KFS vill värna sin självständighet.

Finns det någon på forumet som håller till i Kalmar? Det vore ju klart intressant att höra mer om KFS generellt och kanske hur föreningen ser på "skilsmässan" specifikt!
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Kalmar Flyghistoriska Sällskap uteslutet ur SFF

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

I stadgarna finns ett helt avsnitt om regionavdelning, dvs kap 7.
Här står bl.a.
7:3 Uppgifter
Regionavdelning har till uppgift att verka på det regionala planet i enlighet med SFF:s grundläggande
målsättning.

7:4 Skyldigheter
Regionavdelning skall:
- följa SFF:s stadgar och av årsmötet och SFF:s styrelse fattade beslut;
- vid verksamhetsårets slut till SFF:s styrelse lämna redogörelse för den regionala verksamheten under
året och
- informera och vid behov samråda med SFF:s styrelse vid alla viktiga kontakter med andra
organisationer och institutioner.
I kapitel 2 står:
2:4 Medlemsavgifter
Medlem skall före februari månads utgång erlägga den av årsmötet fastställda medlemsavgiften,
gällande det löpande kalenderåret. För medlem bosatt utomlands har styrelsen rätt att besluta om
tilläggsavgift för att täcka extra omkostnader.
Det är ju här, likt många andra tillfällen möjlighet att tolka olika, men min personliga tolkning är, med hänsyn till ovan och övrigt i stadgarna, att medlemmar i en regionavdelning då också måste vara medlemmar i SFF och betala sin medlemsavgift. I annat fall anser inte jag att regionavdelningens medlemmar följer SFF stadgar. I fallet Kalmar lär ungefär hälften av dess medlemmar inte ha varit medlemmar i SFF. Däremot måste det vara fritt för en regionavdelning att debitera en egen medlemsavgift på regionens medlemmar.
I stadgarna har jag inte kunnat finna något om att SFF medlemmar skall ha tillträde till varje regions möten, men det har i varje fall varit något som under alla år jag varit med i SFF ansetts som en självklarhet från SFF styrelse, men det är kanske inte samma uppfattning ute i alla regioner. Kanske också något som ligger inom hur man tolkar stadgarna.

Jag tror att det finns många SFF medlemmar som inte är så glada om en del av deras medlemsavgift går till att subventionera föredrag och annan flyghistorisk verksamhet för personer som inte vill vara med i SFF.

/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"