projekt

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

stuka2
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 okt 2012, 21:06

projekt

Inlägg av stuka2 »

efter alla tråkigheter vi har läst om , Viggen no1 , öppenhet i styrelsen , Kalmar gruppen, utslängda skribenter m.fl. (intressanta ämnen)
skulle i alla fall jag vilja läsa lite positiva nyheter .
Så min lite luddig fråga är : hur går det för alla spännande projekt som t.ex S26 i Vännes , Klas J29, Svedinos j22, sea-fury i kalsborg,
J11 och B4 i England listan kan göras mycket lång
Ha en trevlig sommar allihopa
Peter b :D
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: projekt

Inlägg av Mats Averkvist »

En av de många positiva saker som händer är att årets flygbokflod uppgår till 28 nya böcker! Se http://www.flyghistoria.org/Nyboklistan_aktuell.htm Väl mött på FLIT 4-5 oktober.

Angående olika projekt:
  • S 26 i Vännäs är färdig. Se artikkel i SFT 3/2014
  • Sea Fury i Karlskoga är parkerad då byggaren håller på med FVM:s Skyraider. Sea Furyn kommer så småningom att skeppas till USA för färdigställande.
  • B 4 i England är på projektstadiet. Det är få delar från vraket som kan användas.
  • J 22 på Håtuna är på projektstadiet. Det är få delar från vraket som kan användas.
  • Puss moth på håtuna går stadigt framåt. Kanske flyger den nästa år?
  • J 22 i Frankrike. Detta är ännu i sin linda. Stålrörskontruktionen måste nytillverkas. Se http://www.j22-project.com
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: projekt

Inlägg av Lars Sundin »

Mats ger en bra översikt om läget (sett med med min begränsade kontakt med "den flyghistoriska rörelsen"). Detaljer finns att hitta på webben om man googlar, det har jag minnen av som Fredric Lagerquists blogg, Facebook m m.

Det är synd att SFF forum inte lyckats bli den plats där allt detta serveras. Om man nu får "gnälla"
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: projekt

Inlägg av Klas Andersson »

Gnäll gärna Lars !
efter att ett tag försökt fatta hur det funkar (inte funkar)så .....är jag nu ännu mer stärkt i övertygelsen att
Facebook fullständig skit !
men ok ,har man inget annat att göra än att sitta i timmar och knappa för att se om nån nånstans skrivit nåt vettigt så....

Fantastiskt Pelle Lundberg är färdig med Mustangen ! ensam ,utomhus ! året runt !! har han jobbat !
ibland med frun som hjälp att hålla emot vid nitning ,mm. Detta även när det var minus 26 grader ......myggfritt i Vännäs då !... och detta utan någon som helst ersättning ! :shock:

har tyvärr inte den orken eller motivationen ! :-(
men vraket i mitt garage har nu kommit helt in under tak i varjefall ,tanken är att måla Alufärg på de rödmönjade delarna i
...sommar ....ja innan vintern i varjefall
helst ochså tillverka järn för att få ihop vingarna och provmontera dom .....
J276.JPG
J280.JPG
Mer bilder

Vem har en klaff och höger främre Akanlucka liggande ?
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... g%20Barrel
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: projekt

Inlägg av Arne M »

Klas Andersson skrev:Gnäll gärna Lars !
efter att ett tag försökt fatta hur det funkar (inte funkar)så .....är jag nu ännu mer stärkt i övertygelsen att
Facebook fullständig skit !
men ok ,har man inget annat att göra än att sitta i timmar och knappa för att se om nån nånstans skrivit nåt vettigt så....

Fantastiskt Pelle Lundberg är färdig med Mustangen ! ensam ,utomhus ! året runt !! har han jobbat !
ibland med frun som hjälp att hålla emot vid nitning ,mm. Detta även när det var minus 26 grader ......myggfritt i Vännäs då !... och detta utan någon som helst ersättning ! :shock:

har tyvärr inte den orken eller motivationen ! :-(
men vraket i mitt garage har nu kommit helt in under tak i varjefall ,tanken är att måla Alufärg på de rödmönjade delarna i
...sommar ....ja innan vintern i varjefall
helst ochså tillverka järn för att få ihop vingarna och provmontera dom .....
J276.JPG
J280.JPG
Mer bilder

Vem har en klaff och höger främre Akanlucka liggande ?
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... g%20Barrel
Härligt, Klas! Att restaurera och återuppbygga en J29:a på villatomten hemmavid måste väl vara det yttersta kännetecknet på en riktig flygentusiast! Bravo alltså.

Men vad är dina planer för bygget? Ska det så småningom bli flygbart? Och får man regga en J29 på en privatperson? Inte vet jag men det vore kul att höra om dina framtidsplaner för det här Flygande tunnan-projektet? Finns det många fler än du som har gamla Flygvapenplan på tomten?

undrar en 'panschis' på kungens holme i huvudkommunen ;-)
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: projekt

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !
nä den ska inte flyga !!!
har ett billigare plan att flyga med , lite dyrt tanka upp en 29a om inte annat ! :-)

har kommit över en motor som däremot det är meningen att starta ( på tomgång !)
http://s1290.photobucket.com/user/KlasA ... %20%20RM2B

När möjligheten dök upp att köpa det här vraket var det inte mycket att tveka om ..... :lol:
Tanken är väl att ställa det på tomten bredvid ett par andra plan!
otroligt vad sånt sprider sig ! senastte månaden har Två ! Engelsmän dykt upp och velat fotografera !
tydligen finns det med i nån engelsk bok om "Wrecks" ?

det är ju så att ytterst få plan -vrak har "kommit loss" ur FV så de har privat ägare .
de har då för det mesta förr i tiden sålts som rent skrot ,eller för länge sedan skänkts till nåt privat museum
Tänker då främst på Jetplan ,
Bilfirman i Kareby har ju en S29 och En J35 som dom verkligen äger
(Jag var inblandad i att hämta -fixa till den 35an ,stod då på en skrot i Värmland !)

finns ochså ett par 29or och 35or som ägs av Museét/personer -alltså inte deponerade där av FV.

Pelle Lundberg kom innan Mustangrenoveringen över totalvraket av en Vampire !
även den renoverade han i trädgården under några år ! Den blev ochså i nyskick !
men den har han nu på något sätt överlåtit på F21 Museum
( han borde ha en medalj för den ochså ! )

propeller plan finns ju många privata ex FV ,även om jag inte direkt vet nån mer som har nåt i trädgården :-)
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: projekt

Inlägg av Lars Sundin »

Man är ju ganska imponerad av din energi och dina insatser.

Jag hörde först talas om dig av Johan Kjellin, som var/är road av vrak och som väl nu ännu ses någon gång på forumet. Stötte IRL plötsligt samman med honom i en Södertörnsskog där vi var och en för sig strövat och letat. http://larsan13.wordpress.com/2010/05/0 ... akletning/
Johan Kjellin
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: projekt

Inlägg av Johan Kjellin »

Kul att höra om alla projekt därute. Jag hade för ett tag sedan en ide om att skapa en sorts bloggcommunity med olika användare i som uppdaterar med nya bilder på sina projekt. Tänk garaget (ni som vet vad det är) så får man en tanke.

Min gamla sida "Flygplansarkeologi i Sverige" är sedan länge försvunnen. Torget.se som den låg på raderade allt vid något tillfälle och det blev slutet för den, tyvärr. Hade ingen kopia liggandes på hårddisken.

Lars, fantastiskt kul att ses i skogen i Södertörn. Just nu har jag snöat in mig på de tre tunnor som samtidigt gick ner i Sörmland, vi får se om det blir en likadan skogspromenad då! :)

Klas, kämpa på. Jag håller ögon öppna efter delar till ditt projekt!
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: projekt

Inlägg av Lars Sundin »

Apropå din försvunna sajt "Flygplansarkeologi" (webbleverantörer kan vara grymma har jag förstått) bidrog jag bl a med denna artikel i Flyg nr 15 år 1944. Tänk så välordnat det var i USAAF! Och naturligtvis var tidningsredaktören tacksam för det material han fick från de krigförande; äkta vara ju!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... s16-17.jpg. Det du fick var en enklare avplåtning av artikeln. Tidningsnumret är nr 15 år 1944; jag börjar se dålig.

Det handlade om ett välkänt Boeing B-17-vrak "utanför Öland". "Innanför Öland" skulle jag säga.

Vidare fanns väl på din sajt litet om två Sk 16 som i mars 1948 inte kom över fjällen på gränsen Jämtland/Härjedalen. En person omkom. Jag råkade snubbla över ett av vraken vid en fjällvandring många år senare. När jag några år senare återvände var vraket borta!

I ett meddelande från ÖFS finns mer att läsa om denna händelse (liksom litet i Lianders Sk 16-bok). Jag har också några tidningsklipp från en släkting till en av flygarna. Här ett dokument jag av någon anledning skrev för länge sedan: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 85_anp.jpg

Lars S, som inser att han genom att artigt "följa snacket" spårat ut och avvikit från "ämnet"
martinp
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 feb 2009, 17:39

Re: projekt

Inlägg av martinp »

Jag vill minnas att det fanns planer på att bygga en Dront-replika i Sverige. Rann det projektet ut i sanden?

[ Postad med Android ] Bild
Användarens profilbild
Mikael Olrog
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: projekt

Inlägg av Mikael Olrog »

Klas, har du alla instrumenten?

Tror jag har några instrument undanstoppade någonstans...
Användarens profilbild
Mikael Olrog
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: projekt

Inlägg av Mikael Olrog »

Appropå projekt, finns det inte en Spitfire Mk IV också i Sverige under restaurering... I sollentuna tror jag visst.
Johan Kjellin
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: projekt

Inlägg av Johan Kjellin »

Mikael Olrog skrev:Appropå projekt, finns det inte en Spitfire Mk IV också i Sverige under restaurering... I sollentuna tror jag visst.
Tror att du menar denna:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/vaddasgaisa.html

Ser ut att vara i dåligt skick. Hur är statusen idag?
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: projekt

Inlägg av Kjellf4 »

Enligt EAA Sveriges hemsida är statusen följande (P står för pågående och % färdigställningsgraden):

Supermarine Spitfire PR IV 6S 138536-1295 P 20% Sven Kindblom, SOLLENTUNA
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"