"Riktiga" trafikflygsimulatorer

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

"Riktiga" trafikflygsimulatorer

Inlägg av Lars Sundin »

Apropå en annan tråd som Thorjh startade om vad man kan göra med sin PC och som gav många rådgivande tips, så finns ju också "riktiga simulatorer" inom trafikflyget. Om ni förstår vad jag menar med det. Dels handlar det om sådana grejor där piloter kan öva realistiskt - ibland så realistiskt att simulatortid får räknas om riktig flygtid sägs det.

Dels sådant som är en utveckling av salig Sten-Kalles övningar; grejor som kabinpersonal kan öva snabbutrymning med. Slides/rutschkanor. Hur man öppnar dörrar. Eller tar hand om stökiga passagerare. (Jag vet fortfarande inte vart flygvärdinnorna förde den passagerare bakom mig en gång mellan Los Angeles och Oslo, som det blev i stället för Köpenhamn av någon anledning som lät föga trovärdig, och som blev litet högljudd och vars knän jag alltför ofta kände genom stolsryggen.)

Lästips:

Ett besök på på det som förr hette SAS Flight Academy och nu efter ägarbyte GCAT Flight Academy har en trafikflygarelev skrivit om på sin blogg på http://my.opera.com/nio061/blog/index.d ... %20Academy

Efter mycket googlande fann jag en fin samling bilder från simuleringsanläggningen vid Arlanda på den sajt som flygledareleverna på Sturup har. Gå till http://www.tfqnet.com/panpan/ och sedan vidare. Kanske alltför privat/inside men...

Lars S
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Bengt Bergholm »

Som sedan också hunnit bli Oxford Aviation Academy... http://www.oaa.com/ snabba puckar. Undrar vad som ligger bakom, det är ju en fin anläggning som inte borde vara så svår att driva med vinst?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Jag tror att namnbytet mest är "kosmetiskt"; det tycks vara samma kapitalintressen som 2007 köpte anläggningen av SAS, nämligen STAR Capital Partners, som står bakom Oxford Aviation Academy. Men visst kan det bakom slik kosmetika dölja sig stora förändringar av verksamheten och av förhållandena för de anställda.

Från SFF Kronologi: 2007, februari: SAS koncernen säljer SAS Flight Academy till STAR Capital Partners. Flight Academy har ett brett utbud av utbildning för flygplans- och helikopterpiloter, kabinpersonal samt annan human factor träning för hela flygbranschen vid fyra träningscentrum i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Riga.

Se http://www.oaa.com/aboutus/index.asp om "namnbytet".

Sedan kan man ju börja fundera över det här med monopol...

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"