Lite om Gripen, Brasilien och annat.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Lite om Gripen, Brasilien och annat.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Embraer får tillverka 80 procent av Brasiliens Gripenplanen
Lennart Sindahl, chef för Saabs affärsområde för flyg där Gripen är en stor del, inleder ett stort samarbete med den brasilianska flygplanstillverkaren Embraer. Saab och Embraer ska tillsammans utveckla och tillverka nya Gripen E.
Brasilien har tidigare sagt att landet vill köpa 36 Gripen E från försvars- och säkerhetsföretaget Saab. Förhandlingarna om köpet pågår och väntas vara klara i slutet av året.

Mycket hänger på hur snabbt de vill ha sina plan. Vi kan komma igång snabbare med sammansättningen av planen i Linköping. Ju snabbare de vill ha planen desto fler kommer att tillverkas i Linköping

En väldigt stor del av tekniköverföringen kommer att bestå i att Embraer svarar för utvecklingen av en tvåsitsig variant (Gripen F).
Det blir nog 10-12 plan. Det motsvarar en tredjedel av de plan de beställer.
Brasiliens flygare väntar på Gripen
År 2018 ska de första Gripen-planen levereras till Brasilien – men redan nu har landets flygvapen införlivat planets profil på sina planscher. Och under OS om två år är det meningen att ett tiotal utlånade eller uthyrda svenska plan ska patrullera Rio de Janeiros luftrum.
Efterhand ska det enligt planerna bli fler, hela 106 Jas Gripen totalt, eftersom det brasilianska stridsflyget i sin helhet måste ersättas. I Brasilien är inköpet politiskt relativt okontroversiellt.
I dag har ytterst få brasilianska piloter flugit Gripen – en av dem som gjort det är Vianney Gonçalves Jr, erfaren civil testpilot och reservofficer.
– Det är ingen tvekan om att nya Gripen kommer att passa Brasilien, säger han.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 725344.svd

Nytt om Brasilien och Sverige (torsdag 3 april 2014)
Brasilien: Utlåning av Gripen C/D
Under Torsdag-Fredag är en Brasiliansk delegation i Sverige. Vid besöket i Stockholm har ett samarbetsavtal undertecknats av respektive lands försvarsministrar som en inledning på det fördjupade försvars-industrisamarbete som förväntas framöver.

Flygvapenchef Juniti Saito har samtalat med sin motpart och meddelar att förhandlingen om interimslösning med lånade JAS 39C/D fortgår bra. Avtalet förväntas bli färdigförhandlat i maj. Brasilien ska förmodligen endast betala för driftskostnader. Leveransschema är nu ytterligare specificerat och ser ut så här:

6 x JAS 39C/D levereras första kvartal 2016.
4 x JAS 39C/D levereras första kvartal 2017.

Tillhörande stödpersonal, logistikstöd och pilotutbildning ingår. Även pilot och teknikerutbildning har fått sig en inbromsning från tidiga Brasilianska förhoppningar och väntas nu inledas först 2015 efter att kontraktet för Gripen NG undertecknats (förväntat Dec-2014). Ett par piloter kommer dock inleda sin utbildning på Gripensystem redan i år.
Schemat medger att Gripenplan deltar i säkerhetsarbetet kring de Olympiska Spelen i Rio 2016. Under fredagen besöker delegationen Saab i Linköping.
http://gripennewsthread.blogspot.se/201 ... erige.html


Saab tittar sedan flera år på möjligheten att utveckla Gripen för starter och landningar på hangarfartyg, och flera länder har visat intresse.
- Brasilien har ett behov, även Indien och ett antal andra asiatiska länder

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sa ... 758278.svd

I Farnborough, visar Saab for the first time a full
scale replica of Gripen NG.​

http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/ ... 1c7b4ca9fa

Nedmonteringen av C/D flygplan för att bygga Gripen E är fortsatt ett av de mer dumsnåla beslut som regeringen godkänt och riskerar allt för mycket i verksamheten. Frågan är om det ens blir billigare när allt kommer omkring.

Samt:
Saab och ETPS
Saab har tecknat ett avtal med en brittisk skola för testpiloter, ETPS, om att tillhandahålla flygplanet Gripen D för utbildning av testpiloter och testflygingenjörer. Saab har sedan tidigare avtal med ETPS om att använda Gripen. Det nya avtalet gäller mellan 2015 och 2018.
”Det nya ramavtalet underlättar parternas samarbete i framtiden och bekräftar långsiktigheten i vår affärsrelation

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ny ... 742334.svd

Kommentera gärna!
Bengt

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"