739
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 232
Godkänt 1939-05-16
Till F 4 1939-05-19 med motor typ My VII nr 159
Märkning 4-39
I tjänst 1939-05-20.
Verkstad 1940-03-04. Liten översyn. Motor typ My VII nr 105 inmonterad
Formation 1940-04-12.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 6 1940-10-16
Förråd 1940-10-16
Formation 1940-11
Verkstad 1941-02-02; liten översyn. Motor typ My VII nr 119 inmonterad
Formation 1941-03-19
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-06-29 Eljarås.. Märkning 6-7
Motor: My VII nr 108
Besättningen, ff kapten Ekdahl, pass fotograf Linderoth oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Skador flygplan: Total (utgånget)
Skador motor: Utgången
Kasserat 1945-09-29. Gångtid 920.30 tim. Antal flygningar 1317 st. Motor typ My VII nr 108, gångtid 806 tim.
739 B 4A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 739 B 4A
B4A 739
Om Nödlandning 1945-06-29 Eljarås.. Märkning 6-7
Älgarås k:a. Motorstörning (troligtsvis förorenat bränsle). Vid nödlandning knäcktes landstället i ett dike. Ff o passagerare oskadda.
Om Nödlandning 1945-06-29 Eljarås.. Märkning 6-7
Älgarås k:a. Motorstörning (troligtsvis förorenat bränsle). Vid nödlandning knäcktes landstället i ett dike. Ff o passagerare oskadda.
Re: 739 B 4A
B4A 739
Om Nödlandningen 1945-06-29 vid Älgarås k:a .. Märkning 6-7
Det var fotoflygning med plan ur 3/F6.
Under stigning på 500m höjd , efter ca 30 min flygning ,börjar motorn gå ojämnt med misständningar och kraftiga rökpuffar.På 200m höjd ansätts nödlandning i sidvind mot en betesvall.
739:an tar mark strax hitom betesvallen , landstället knäckts i ett dike och planet rutschar på buken in i betesvallen.
Besättningen, ff kapten Ekdahl, pass fotograf Linderoth undkom oskadade.
Orsaken till haveriet var motorstörning , troligen pga vatten eller smuts i bränslet.
Om Nödlandningen 1945-06-29 vid Älgarås k:a .. Märkning 6-7
Det var fotoflygning med plan ur 3/F6.
Under stigning på 500m höjd , efter ca 30 min flygning ,börjar motorn gå ojämnt med misständningar och kraftiga rökpuffar.På 200m höjd ansätts nödlandning i sidvind mot en betesvall.
739:an tar mark strax hitom betesvallen , landstället knäckts i ett dike och planet rutschar på buken in i betesvallen.
Besättningen, ff kapten Ekdahl, pass fotograf Linderoth undkom oskadade.
Orsaken till haveriet var motorstörning , troligen pga vatten eller smuts i bränslet.
Re: 739 B 4A
739 B 4A
…
Se lite bilder och "utlägg"
https://digitaltmuseum.se/021017215355/1m16-b145182-575
https://digitaltmuseum.se/021017753920/ ... -sorgarden
samt
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=19805
Sent tillägg..
https://digitaltmuseum.se/021017175174/1m16-a162274
…
OCH här ser man 7:an på fenan!
kolla även .
https://digitaltmuseum.se/021017175176/1m16-a162276
https://digitaltmuseum.se/021017753919/ ... -sorgarden
…
Se lite bilder och "utlägg"
https://digitaltmuseum.se/021017215355/1m16-b145182-575
https://digitaltmuseum.se/021017753920/ ... -sorgarden
samt
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=19805
Sent tillägg..
https://digitaltmuseum.se/021017175174/1m16-a162274
…
OCH här ser man 7:an på fenan!
kolla även .
https://digitaltmuseum.se/021017175176/1m16-a162276
https://digitaltmuseum.se/021017753919/ ... -sorgarden