744
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 77
I tjänst CVM 1938-04-27
Godkänt 1938-05-07
Till F 4 via CVM 1938-05-12 med motor typ My VII nr 133
Märkning 4-44
Haveri 1939-03 14
Total flygtid: 159.40 tim
Motor: My VII nr 133
Total gångtid: 162.40 tim
Orsak till haveri: Kollision på marken. med B 4A nr 720
Skador flygplan: Vänster övervinge: frambalk bucklad, skador å klädsel och spryglar. Townendring bucklad. Propeller kassabel.
Skador motor: Propelleraxeln krökt.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: Flygplan 3.300:- kr, motor 200:- kr. Summa 3.500:- kr
Ur protokoll:
Sergeant Viktor (stnuoff) uppgav:
att fpl 44 var uppställt för diviering i linje med övriga fpl utanför I-hangaren
att fpl 20, som under natten stått uppställt i sjöhangaren, hämtades och flögs upp till fältet av löjtnant Lundgren med vicekorpral 93 Carlsson som mekaniker
att fpl 20 bromsar krånglat vid upprepade tillfällen, vilket icke varit fallet med övriga fpl å div
att bromsarna justerades efter besiktning fredagen den 10/3
att därefter anmärkning mot bromsarna ej framkommit.
Uppläst och vidkänt:
O. Viktor
Sergeant.
Löjtnant Lundgren med
anmälan om haveri.
Till Chefen för 1. divisionen.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag den 14/3 efter landning med flygplan 20 kolliderade med flygplan 44.
Händelseförloppet var följande;
På order av divisionschefen hade flygplan 20 hämtats vid sjöflygdivisionen för att flygas upp till fältet. Då inga vikter funnos tillgängliga beordrades vk 93 Carlsson att medfölja i flygplanet. På grund av vindriktningen skedde landningen snett emot solen, som vid denna tidpunkt, kl 0915, stod lågt. Vid inkörningen observerade jag att 4 flygplan stodo uppställda i linje ut från hangaren. Körningen verkställdes därför så att flygplanet efter 180° sväng skulle placeras på vänstra flygeln.
Det påkörda flygplanet stod vid tillfället utanför denna linje med ett avstånd av 45 m. Detta flygplan skymdes av fpl 20:s motor. Solen mot den vita snön bidrog till att försvåra möjligheterna att upptäcka planet, vilket icke upptäcktes förrän omedelbart före kollisionen. Bromsarna slogs till, men avståndet var då för kort. Vid kollisionen slogs tändningen omedelbart ifrån, men propellern hann dock göra några varv innan den stannade.
Östersund den 14 mars 1939.
Nils Lundgren
Löjtnant.
Vicekorpral 93 Carlsson uppgav:
att han medföljde i fpl 20 vid kollisionen
att han under landningen och körningen på marken satt nedkrupen och såg åt vänster mot hangar L
att solen bländade starkt från vänster (omkr 80 grader)
att han ej märkte fpl 44 förrän sammanstötningen ägde rum
att han tjänstgjort vid 1. div sedan 1/11 1938.
Uppläst och vidkänt:
R, Hj. Carlsson
Vicekorpral.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren å fpl 20 icke observerat å parkeringslinjens förlängning för deviering parkerat fpl
att lågt stående sol snett framifrån försvårat observation framåt.
Östersund den 14/3 1939 A. Krook
Förhörsledare
E. Lindell
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har föranletts av att föraren icke observerat ett för deviering uppställt fpl.
Föraren å fpl synes ha brustit i den aktsamhet som jämlikt OSF kap 111 § 1 mom 6 bort iakttagas. Mom 8 i nämnda § synes icke vara tillämplig i förevarande fall, enär vicekorpral Carlsson medföljt utan tjänsteuppdrag och därför ej kan inräknas i fpl:s besättning.
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Östersund den 3/4 1939.
E. Tornberg
Flottiljchef.
/A. E. Nilsson (?).
Verkstad 1939-03-21. Reparation. Liten översyn. Motor typ My VII nr 124 inmonterad
Formation 1939-10-27
Särskilt uppdrag. Till F 19 1940-01
Kasserat 1940-09-16
744 B 4A
I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 744 B 4A
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Leif skrev:
Särskilt uppdrag.1940-01
Till F 19
Kasserat 1940-09-16
1940-01-10 ankom F19 till Finland, Veitsiluoto.
1940-01-12 blev första stridsdag.
Efter att bla.några I-15bis förstörts på marken vände man åter bas.
Då sker en kollision:
Blå Y (732) kolliderar underifrån med Blå X (744)
Av Blå X :s besättning blir Matti Sundsten fastsnärjd i baksitsen och följer med planet mot marken.
Turligt rätas planet upp en del och efter att ha kolliderat med några träd kan Matti ta sig ut helskinnad.
40-01-15 hittas han av Finska patruller.
Arne Ljung hoppade och blir krigsfånge och frisläpps / utväxlas 1940-05-10
1940-09-09 påträffar en Finsk gränsbevakningsavdelning vraken efter Hartarna X och Y (744 och 732)
vid Aatsinki ca 15 km nordost om Märkäjärvi
732—Y hade ggt på 219,15 timmar och
744---X....185,50 timmar
Källa::
Svenska Flygare i Strid // Mikael Forslund (2010)
Särskilt uppdrag.1940-01
Till F 19
Kasserat 1940-09-16
1940-01-10 ankom F19 till Finland, Veitsiluoto.
1940-01-12 blev första stridsdag.
Efter att bla.några I-15bis förstörts på marken vände man åter bas.
Då sker en kollision:
Blå Y (732) kolliderar underifrån med Blå X (744)
Av Blå X :s besättning blir Matti Sundsten fastsnärjd i baksitsen och följer med planet mot marken.
Turligt rätas planet upp en del och efter att ha kolliderat med några träd kan Matti ta sig ut helskinnad.
40-01-15 hittas han av Finska patruller.
Arne Ljung hoppade och blir krigsfånge och frisläpps / utväxlas 1940-05-10
1940-09-09 påträffar en Finsk gränsbevakningsavdelning vraken efter Hartarna X och Y (744 och 732)
vid Aatsinki ca 15 km nordost om Märkäjärvi
732—Y hade ggt på 219,15 timmar och
744---X....185,50 timmar
Källa::
Svenska Flygare i Strid // Mikael Forslund (2010)
Återgå till "B 4, Hawker Hart"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier