18163 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18163 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18163
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Serieprototyp.
1945-08. Disponerat av provflygavdelningen vid SAAB
Levererat till F 14 1946-01-13 (Dk utrustat)
Godkänt 1946-01-24

Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd H
Motorer: TDB 605 nr V 02707, H 00653
Besättningen ff resoffasp furir Lindström (GFSU:1) fraktur underkäken, tandskador, fs vpl ff, vicekorpral Bellvik (GFSU:1) oskadad, fsig furir Fredriksson (GFSU:1) oskadad.
Skadornas omfattning:
Fpl. Bärgat av statsisbrytaren Ymer i närheten av Härnösand, varvid bärgningsskador uppstodo på fpl.
Fpl översänt till CVV för rep.
Motor V, H: Mindre skador på motorerna, som översänts till CVM för rep
Propellrar: Deformerade, sända till CVV för rep.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på svag is grund av dåligt väder .

Kasserat 1946-08-02
Bengt Ekbladh

Re: 18163 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18163 B 18B
….

Haveri 460210 vid Härnösand. Nödlandning under flygning i dåligt väder F 1 - F 21. På återvägen mötte divisionen ett snöområde 30 km N Härnösand. När sambandet inom divisionen gått förlorat beslöt sig ff för att genomföra nödlandning som buklandning på den snötäckta havsisen. Vid sättningen felbedömde ff höjden till följd av den dåliga sikten och fpl sjönk igenom från ett par meters höjd och vid den hårda landningen krossades fpl nos varvid stora mängder snö pressades in i fpl under kaningen över isen. Ff (resoffasp fu Lindström, GFSU:1) fraktur underkäken och tandskador, fs (vpl ff, vk Bellvik, GFSU:1) och fsig (fu Fredriksson, GFSU:1) oskadade. Vid bärgningen av fpl uppstod ytterligare skador, särskilt vid ombordtagningen på isbrytaren HMS "YMER" och den efterföljande lossningen i Härnösands hamn. Motorer översända till CVM för rep. Fpl och propellrar översänt till CVV för rep. Skadorna ledde till fpl kassation.
Se detaljer om de 4 haverierna och de 5 nödlandningarna under "Sammanställning och haverier"
...
18163 (H) skadades mycket svårt pga felbedömning vid nödlandning 4 km norr om Ramviks såg. Flygplanet kasserades då det ej ansågs reparabelt.
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"