18180 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18180 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18180
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-01-24
Godkänt 1946-02-04

Haveri 1946-02-10 i Bottenviken. Märkning 14-röd N
Motorer: TDB 605 nr V 02966, H 02132
Besättningen ff fänrik Håkan G Hoffberg, fs vicekorpral Carl-Einar Carlsson, fsig furir Stig-Einar Andersson omkom
Skadornas omfattning:
Fpl jämte motorer och utrustning försvunnit och har icke återfunnits.
Orsak till haveri: Fpl försvunnit vid flygning i dåligt väder och har ej återfunnits.

Kasserat 1946-06-20. Gångtid 3.05 tim. Antal flygningar 5 st.
Bengt Ekbladh

Re: 18180 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18180 B 18B
...
Totalhaveri 460210 i Bottenviken. Haveriet inträffade under förflyttningsflygning i divisionsförband F 1-F 21. Strax efter starten från F 1 har fel uppstått på radion i divch fpl och radioförbindelsen med marken kommit att upprätthållas av fpl (nr 180), fastän enligt ordergivningen sådan förbindelse skulle ha upprätthållits av 2.gruppch i fpl B 18B nr 176. Vid återflygningen över Ångermanälven och under sökandet efter lämplig landningsplats försämrades vädret och divisionen upplöstes, först i grupper och sedan i rotar. Härunder har fpl nr 180 försvunnit och aldrig återfunnits. Ff (fk H G Hoffberg), fs (vk C-E Carlsson) och fsig (fu S-E Andersson), omkom. Mellan kl 13.54 och 14.10 hade F 4 radio över långvåg förbindelse med fpl, varvid meddelades att endast 50 liter bränsle återstod och att man inte kände till sin position. Kl 14.10 bröts förbindelsen och trots ytterligare anrop lyckades F 4 radio aldrig återknyta förbindelsen med fpl. Till följd av atmosfäriska störningar (solfläckar) var radioförbindelsen på kortvåg, särskilt under tiden kl 10.00-13.45, mycket dålig. Kontakten över långvåg var dock av så god ljudstyrka att F 4 fick den uppfattningen att fpl befann sig i omedelbar närhet av F 4. En bidragande orsak till att fpl försvunnit och inte kunnat återfinnas kan ha varit bristfällig navigering. Kl 14.00 (15-20 min efter det att fpl lämnat sitt rotefpl) avfordrades fpl position av F 4 radio men svarade: "Vet nix".
Se detaljer om de 4 haverierna och de 5 nödlandningarna under "Sammanställning och haverier"

KOLLA även....
http://forum.flyghistoria.org/search.php?keywords=18180
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"