18199 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18199 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18199
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-03-15. Motorer typ DB605 nr (V) 2002, nr (H) 2013.
Godkänt 1946-03-28
Till F 1 verkstad 1947-05-21 för motorbyte. Motorer typ DB605 nr (V) 2002, nr (H) 2013.
Klar 1947-06-27. Motorer typ DB605 nr (V) 2412, nr (H) 2289 inmonterade.
Till CVV 1947-06-28 för modifiering.
Åter från CVV 1947-07-29.
Till F 1 verkstad 1947-07-19 för motorbyte.
Klar 1947-09-24. Motor typ DB605 nr (H) 2119 inmonterad.
Överlämnat till F 7 1948-10-13 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 100.45 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2321. Gångtid total 100.45 tim, nr (H) 3018. Gångtid total 100.45 tim.
Till F 7 verkstad; motorbyte.
Påbörjad 1948-11-01.
Klar 1949-03
Märkning 7-röd M (1949-03)
Till SAAB 1949-03-07 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-23
Avhämtat 1949-04-27
Till CVV för införande av raketinstallation m.m. Påbörjad 1949-06-02. Klar 1949-06-21
Klar för leverans 1949-06-28. Levererat 1949-06-29.
Överlämnat till F 14 1951-03-12 som lån fpl jämlikt Esk I skr H 30 24/2-51. Gångtid total 664.35 tim, efter LF 279.15 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2511. Gångtid total 288.10 tim, efter SM 88.15 tim, nr (H) 2507. Gångtid total 288.10 tim, efter SM 88.15 tim.
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-30.
Modifiering klar 1951-05-16.
Klart för leverans 1951-05-19.
Fpl hämtat 1951-05-21.
Överlämnat till F 14 uppbörd 1951-07-16
Till CVV för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1953-01-02.
Klar 1953-03-12
Kasserat 1957-04-04 med motorer typ DB605 nr 2755, 2512
Fpltypen utgår

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"