18216 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18216 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18216
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-07-04. Motorer typ DB605 nr (V) 2053, nr (H) 2045
Godkänt 1946-07-24

Haveri 1947-01-20. Märkning 1-röd B
Motorer: DB 605 nr V 2053, H 2045
Ff löjtnant Lundberg (FFSU) .mindre bula å hjässan
Skadornas omfattning:
Ff-huven, antenn och antennmast bortblåsta. Övre högra rutan å mellanhuven samt övre vänstra rutan på fsig-huven trasiga. Hål på stabilisator.
Beräknad kostnad 2.000:- kr
Orsak till haveri: Okänd anledning..

Till CVV för modifiering.
Påbörjad 1947-08-12
Klar 1947-08-29
F 1 verkstad 1948-02-24 för motorbyte. Motorer typ DB605 nr (V) 2053, nr (H) 2045
Klar efter motorbyte 1948-03-22. Motor typ DB605 nr (V) 2053 utbytt mot nr 2121, nr (H) 2045 utbytt mot nr 2002

Haveri 1948-05-21. Märkning 1-röd B

Till CVV 1948-08-03 för liten översyn. Motorer typ DB605 nr (V) 2121, nr (H) 2002
Åter från CVV 1948-12-22. Motorer typ DB605 nr (V) 2121, nr (H) 2002
Motorbyte 1949-02-01, Höger motor nr 2002 utbytt mot nr 2069.
Överlämnat till F 7 1949-02-08 jämlikt Fo B 62/48. Gångtid total 301.30 tim, efter LF 1.20 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2121. Gångtid total 217.35 tim, efter SM 100.15 tim, nr (H) 2069. Gångtid total 201.20 tim, efter SM 1.20 tim
Till SAAB 1949-04-20 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-06-07
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-13.
Klar 1949-06-30
Klar för leverans 1949-07-04.
Levererat 1949-07-06
Överlämnat till F 14 1951-07-16
Kasserat 1953-03-13. Fplskrov får disponeras såsom skjutmål eller övningsobjekt vid brandtjänst

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"