18230 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18230 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18230
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-07-01
Godkänt 1946-07-24

Haveri 1948-02-17. Märkning 1-röd F

Till F 1 verkstad för motorbyte.
Påbörjad 1948-02-19.
Klar 1948-03-15
Överlämnat till F 7 1948-07-26 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 240.15 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2020. Gångtid total 133.25 tim,
nr (H) 2060. Gångtid total 143.00 tim.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-01-19.
Klar 1949-07-06
CVV, införande av raketinstallation m.m. Påbörjad 1949-06-07. Klar 1949-06-22
Klar för leverans 1949-07-05.
Levererat 1949-07-06
Till CVA 1949-07-06 för införande av katapultstolar m m. Motorer typ DB 605 nr (V) 2148, nr (H) 2201
Klar 1949-10-17

Buklandning 1950-05-25 vid F 7. Märkning 7-röd I

Till F 7 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-07-08.
Klar 1951-01-05
Överlämnat till F 14 1950-10-23 som lån. Gångtid total 415.25 tim, efter LF 122.00 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2148. Gångtid total 323.00 tim, efter SM 122.00 tim, nr (H) 2443. Gångtid total 318.35 tim, efter SM 118.20 tim.
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-14.
Modifiering klar 1951-04-26.
Klart för leverans 1951-04-28.
Fpl hämtat 1951-05-08.
Överlämnat till F 14 uppbörd 1951-07-16
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 398 tim.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"