18262 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18262 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18262
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1947-01-17
Godkänt 1947-01-28
Överlämnat till F 17 1947-05-08 som lån
F 17 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-10-03.
Klar 1947-10-22
Återlämnat till F 1 1948-04-22 med motorer typ DB 605 nr 2190, 2158
Överlämnat till F 7 1948-10-13 jämlikt fo B 62/48. Gångtid total 175.45 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2198. Gångtid total 175.45 tim, nr (H) 2158. Gångtid total 175.45 tim.
Till SAAB 1949-04-20 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-07-01
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-07-08.
Klar 1949-08-07
Klar för leverans 1949-08-11.
Levererat 1949-08-13
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-08-23.
Vid CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-10-27.
Modifiering klar 1950-11-25.
Översyn klar 1951-01-16.
Överlämnat till F 14 1951-07-16

Tillbud 1953-03-26 (rör till dynamiska ledningen till pitotrör av). Märkning 14-gul L

Kasserat 1957-04-04 med motorer typ DB 605 nr 2478, 2637
Fpltypen utgår

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"