18241 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18241 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18241
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-09-16
Godkänt 1946-09-21

Nödlandning 1946-12-05
Motorer: DB605 nr V 2114, H 01334
Besättningen ff löjtnant Thore G B Edin (FFSU), fsig fanjunkare A Börje Johansson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Vänster yttervinge knäckt i bakbalk. Vänster motorgondol intryckt på undersidan. Vänster kylare med kåpa helt intryckt. Beklädnadsplåt undersidan vänster mittvinge intryckt. Vänster landställsaxel avsliten; fästena deformerade, kolv och manövercylinder brustna. Smärre skador i fpl nosparti. Höger landställs stötdämpare avslitna. Vänster fena och sidoroder deformerade. Antenngenomföringen avsliten.
V. motor: Oskadad.
H. motor: Vevstaks- och kolvbrott cylinder nr 8. Vevhuset sönderslaget mitt för cylindrar. Motorn föreslagen till kassation.
Propellrar: På samtliga blad bitar avslagna. Samtliga blad antagligen kass.
Beräknad kostnad fpl 30.000:- kr, motorer 80.000:- kr, propellrar 10.000:- kr. Summa 120.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på flygfältet vid start omedelbart efter lättningen på grund av motorstörningar höger motor. Fpl kunde ej bromsas upp före fältgränsen varför fpl havererade.

Verkstad; reparation.
Påbörjad 1946-12-07.
Klar 1946-12-25
Överlämnat till F 17 1948-05-18 som lån jämlikt fo B 53/1948. Gångtid total 115.45 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2316. Gångtid total 78.15 tim, nr (H) 2039. Gångtid total 176.40 tim. Efter SM 78.15 tim
Märkning 14-blå C (1949-03)
Till SAAB 1949-03-14 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-28
Avhämtat 1949-05-05
Återlämnat till F 14 1949-06-09. Gångtid total 181.10 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2316. Gångtid total 143.40 tim, nr (H) 2039. Gångtid total 232.05 tim. Efter SM 143.40tim
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-10-27.
Modifiering klar 1950-11-10.
Klart för leverans 1950-11-14.
Fpl hämtat 1950-11-15.
Till CVV för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1951-10-31.
Klar 1952-03-15
Kasserat 1957-04-04 med motorer typ DB605 nr 2587, 2726
Fpltypen utgår
Senast redigerad av Leif Fredin den 06 maj 2016, 07:17, redigerad totalt 5 gånger.
Bengt Ekbladh

Re: 18241 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18241 B18B

Tillägg:
1949-06-09
F17 Återlämnar efter lån av 18241 planet åter till F14

1949-06-09 hade 18241 181 timmar med motorerna nr.2316 (143 tim) o nr. 2039 (232 tim)

Vet i nuläget ej när planet utlånades.
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"